Kontraströntgen av livmoder och äggledare

Nu har jag fått tid för sista undersökningen innan ivf:n! Det blir nu på fredag vid lunch. Skönt att de hann göra detta nu, annars hade jag ju fått vänta en hel månad tills nästa gång..
 
Jag har fått hemskickat en tablett Diklofenak som jag ska ta en timma innan. Förhoppningsvis kan min man vara med mig under undersökningen, hoppas det!
 
Jag kollade runt lite på nätet och hittade lite på Sophiahemmets IVF och Fertilitetsmottagning,
där stod det:
"Hystero-Salpingo-Grafi (HSG) är en kontraströntgen av livmoder och äggledare. Undersökningen utförs dagarna mellan menstruationens slut och ägglossningen På röntgen förs en mjuk kateter in genom livmoderhalsen. Du kan känna menstruationsliknande obehag, som är snabbt övergående. Genom katetern sprutas kontrastvätska. Undersökningen tar cirka 15 minuter.
Efter undersökningen får Du ett preliminärt besked om resultatet.
Bilderna granskas noggrant efter framkallningen och det slutgiltiga beskedet får Du vid uppföljningssamtalet"
 
 
Anonym
2012-08-22 @ 11:29:40

du ska spola äggledarna alltså. lycka till :) / s

Svar: Ja, eller som jag förstår det är det två undersökningar. En visuell undersökning genom ultraljud om man misstänker något hinder/blockering så gör man en kontraströntgen för att sedan spola bort blockeringen. Men genomspolning gör man oavsett om man misstänker något eller inte.Tack :)
Fertilitetsresa

Lotta
2012-08-22 @ 22:33:09

Mm just det en sån undersökning har
Man gjort. Hoppas det ser bra ut lycka till

Johanna
2012-08-23 @ 20:45:07

Jag har gjort precis de undersökningarna och det värsta var oron innan. Själva undersökningen var lite obehaglig men inte smärtsam. Lycka till!

Svar: Tack för dina peppande ord! Jag försöker att inte tänka så mycket på det, eller rättare sagt jag försöker BORTSE från fjärilarna i magen... :s
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0