Frågor & svar!

VA, kör du bara shakes så länge? Gud vad jobbigt. Får jag fråga hur mycket du väger och hur mycket du vill gå ned? Kram L
Ja jag ingår ju i en forskningsstudie som jag har berättat i ett tidigare inlägg - du kan även läsa mer om det här, med syfte att se om man kan öka chansen för lyckat ivf-försök om kvinnan innan går ner till BMI under 25. Dieten pågår i 90 dagar och övervakas av läkare, sköterskor och dietist, jag har olika ”check-ups” på Sahlgrenska under denna tiden.

När vikten går ner går det bra, men när den står still (ibland veckolånga platåer) känns det asjobbigt att vara hungrig och stå ut med dieten :s

Jag har valt att inte berätta hur mycket jag väger (en känslig fråga för mig) eller hur mycket jag vill gå ner. Det var precis på håret att jag kom med, hade jag vägt 1,5 kg mindre hade jag inte varit studiens målgrupp. Andra i studien har gått ned 10-17 kg under de 12 veckorna. Hittills, dag 52, har jag gått ned ca 60 % av det jag hoppas att jag ska gå ned :)

Kram tillbaka!

 

Får jag fråga, hur lång du är och hur mycket du vägde från början och hur mycket du vill/ska gå ned?

Jag har valt att inte berätta vad jag väger (inte ens min man vet) eller hur många kilo jag går ner. Däremot har jag en önskan om hur många kilon jag ska gå ned, hittills har jag gått ned ca 60 % av dem.

 

Äter du shakes, eller hur gör du för att gå ner?
Ja jag äter 4 påsar Modifast varje dag, det är en diet på 12 veckor, jag är inne på vecka åtta nu... Tyvärr gillar jag bara tre av smakerna, kaffe, potatis- & purjolöksoppa och chokladpuddig, så de alternerar jag så mycket jag kan…

 

Läste tidigare att det är ett par månader kvar nu. Var det så? Vad händer sen, blir det IVF då oavsett viktnedgång, eller hur resonerar läkarna? :) hur känns det för dig?

Kram och lycka till
Haha vad komiskt egentligen inser nu när jag läser din fråga ”om det bliv IVF oavsett viktnedgång” att jag aldrig har funderat på det? Jag har alltid räknat med viktnedgång. Men ja jag tror att det blir oavsett, men i själva studien noteras det såklart eftersom vi "IVF-flickor" går ned väldigt olika i procent och kilon...

Jag har gjort 7 (snart 9) av 12 veckor nu, i slutet av januari är den "hårda delen" med enbart shakes över, då börjar introduceringen av mat. Då börjar jag även hormonbehandlingen, så i slutet av februari/början av mars bör vi kunna göra vårt allra första IVF – såå spännandem jag längtar!! :)

Kramar tillbaka och lycka till till DIG!!

 

Jag är lite nyfiken på vad ni gjorde innan ni började försöka, så att säga :-) Reste ni mycket? Tog karriären mycket tid? Har du någon i din bekanskap som varit eller är ofrivilligt
Jag och min man träffades sent, så vi har inte varit gifta/tillsammans så länge. Som kvinna tickar klockan... Men vi har båda levt ett aktivt liv och gjort mycket, det gör vi fortfarande och har krävande jobb. Men var sak har sin tid vi är båda såå sugna på nästa familjesteg :)

Saken med ofrivillig barnlöshet är att man ofta inte vet det? Nyligen fick jag reda på att en kollega har IVF-tvillingar, hon berättade det när jag berättade om vår situation. Vem kunde tro?!

Kram tillbaka!

 

Har du bestämt hur många försök du vill ge det om det inte fungerar???
Hmmm… Har inte kommit så långt i mina funderingar... Vi kommer börja med IVF:en feb/mars. Tror inte jag kommer tänka i de banorna förren efter första försöket och beroende på hur det går.. Men vi är beredda att kämpa!!

 

 OM du vetat det du vet idag, skulle du försökt börja tidigare med skaffa barn?
Har egentligen inte haft möjlighet att börja tidigare, då jag och min man inte har varit gifta/tillsammans så länge. Vi började försöka bli gravida ganska så snabbt efter att vi träffades. Ett annat scenario hade varit att jag blivit gravid i något annat förhållande... Så på så vis försöker jag i alla fall bli gravid med den bästa mannen i världen (tycker jag)!! - så inget ont utan att det har något gott med sig!

 

JZ79
2012-12-15 @ 14:09:47

Vi kanske ligger rätt lika i vikt/bmi då, eller låg rättare sagt för nu har du ju gått ner massor =) Jag väger ett par kilo över gränsen bara, så för en gångs skull var det bra att vara lite tjock eftersom vi fick möjlighet att vara med i denna studie ;)

Svar: Eller hur?! :)Jag blir så himla nyfiken på dig! Kan du inte berätta lite om dig/er? Om du inte vill här kan du kanske skicka ett mail? Jag tycker det är så kul att vi ligger så lika i fas och kan följa varandra :D Kram!
Fertilitetsresa

L
2012-12-15 @ 16:03:45
URL: http://thatsliife.wordpress.com/

Kul med frågor och svar :)

Anja
2012-12-15 @ 17:04:48

Får jag fråga var ni kommer göra er Ivf? Kram o lycka till!!

Svar: Självklart! Det är bara roligt med frågor :)Vi kommer göra den på Sahlgrenska i Göteborg.När och var är det planerat för er?
Tack och detsamma önskar jag er! Kram
Fertilitetsresa

JZ79
2012-12-16 @ 15:08:11

Några rader om mig/oss:

Jag är 33 år och min man 35 år. Vi har varit ett par i 12 år nu men pga flera omständigheter så började vi sent med att skaffa barn. Jag har en reumatisk sjukdom som gjort jag haft svår värk i perioder och vissa (de flesta) mediciner går inte ihop med bebisverkstad. Mannen har varit arbetslös också till och från så vi har hela tiden tänkt att "det hinner vi med sen"..Ångrar ibland att vi väntat så länge :( men vi kunde ju inte veta att det skulle bli så svårt för oss. Vi har försökt aktivt i ca 1.5 år nu. Efter utredning på gyn visade det sig att maken hade få och svaga spermier...vår värld rasade samman!! Gynläkaren sa att det beror troligtvis på en inflammation så maken fick 30 dagars antibiotikabehandling och 2 månader efter avslutad behandling skulle nytt prov lämnas. Vi hoppades så att andra provet skulle visa normalt antal och rörlighet, men tyvärr inte :/ Återigen rasade allt... Nu är ivf enda utvägen, minimal chns att lyckas själva. Tack o lov så verkar allt fungera på mig förutom min övervikt då. Har ett BMI på 31,2 och räknar med att behöva gå ner ca 20 kg för att komma till BMI 25 som målet är i studien. Kommer kämpa och göra mitt bästa. Skönt att ivf ändå sätter igång även om jag inte går ner såååå mycket. Vi kommer att göra icsi och hoppas att detta ska lyckas och ge oss vårt efterlängtade barn.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer :P men detta är en liten del av vår historia...KRAM

Ps. Vet inte om jag skrivit det, men jag finns på Familjeliv också som "JZ79" Ds.

Svar: Vad roligt att du berättar om er :)Vet du förresten vad jag fick reda på vid mitt senaste möte med Marianne? Utifrån studion så behöver vi inte alls gå ned till normalvikt, dvs. under bmi 25, utan bara under bmi 30 - med andra ord så hade jag lyckats med detta på 10 dagar!! Haha... Ja ja MITT mål är att nå under bmi 25 i alla fall :)

.Bra att du är laddad för du kommer att få kämpa, främst mentalt!!
Men vi kan stötta varandra :) Kram!

Ps. VeJag har inte förstått mig på Familjeliv än, men jag finns också där som "Fertilitetsresa" Ds.
Fertilitetsresa

Anja
2012-12-16 @ 19:16:43

Vi kommer höra vår första Ivf ( o förhoppningsvis enda) hos RMC i Malmö. Påbörjar den långa behandlingen i slutet av januari. Ni drar oxå igång vid samma tid?

Svar: Jag får börja äta igen i slutet av januari och strax efter det har jag förstått att jag ska börja min hormonbehandling :)
Fertilitetsresa

JZ79
2012-12-21 @ 21:16:27

Ja jag frågade både Linda (bm) och Marianne vad som händer om du inte kommer under bmi 25, men de sa att bara jag följer dieten så görs ivf oavsett vilket bmi jag har när dieten är slut (jag lär också hamna under 30 ganska snart). Däremot så behöver jag inte fortsätta med pulver om jag når bmi 25 tidigare än väntat. Så om jag kämpar på och allt går ok så kanske allt går fortare än jag tror. Hitills hade ingen nått bmi 25 sa de till mig och jag bestämde mig då för att jag ska bli den som når målet :P Fast du lär ju hinna före mig ;) Har 18 kg att gå ner och det borde väl inte vara omöjligt?

Hur går det med träning? Finns det ork?

Svar: Oj är det ingen som har kommit till bmi 25? DÅ vill JAG vara den första!! Fast det svåra i det hela är att det finns egentligen inget man kan göra, bara följa dieten till punkt och pricka och sedan se hur kroppen svarar... Men fuskar gör jag aldrig!!Träning fixar inte jag, jag ooooorkar bara inte :( Många kvällar bara ligger jag i soffan, totalt orkeslös! Försöker gå lite på lunchen och så men ingen träning i bemärkelsen gymträning. Tydligen olika hur man mår, men jag lägger mitt fokus på diteten det SKA jag fixa, träningen får jag ta itu med när jag får i mig mer energi, så att jag har något att göra mig av med! ;)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0