Obekvämt...

Nu har jag gått på dieten i 8 veckor (inte klokt att två tredjedelar har gått?!) och har gått ned drygt 60 procent av vad jag hoppas på. Nu börjar människor i min omgivning kommentera att jag börjar bli smal (fast det tycker jag är att ta i) och jag känner mig inte helt bekväm i det :s
 
Nu går jag ju ned för att förhoppningsvis öka mina chanser till att bli gravid med ivf, jag går inte ned för att bli smal/snygg. Därför känner jag mig lite obekväm. Fast det beror nog också på att jag inte berättar om vare sig ivf:n eller dieten för andra. Så nu blir det lite svårt att bemöta..
 
Jag är nämligen av den uppfattningen att jag vill inte prata om det. Och att diskutera min kropps storlek är jag inte alls bekväm i inte ens när det är komplimanger. Jag vill bara "låtsas som ingenting". Men det är lättare sagt än gjort.
 
Äh, jag kan nog inte förklara det här på ett bra sätt. Det är en känsla jag har.  Jag längtar till slutet av januari när jag får komma igång med hormonbehandlingen och ivf:en - till dess vill jag gå ner så mycket som möjligt, för att öka mina chanser - det är mitt mål!!
 
Önskar Er Alla en trevlig tredje advent! Kram och tack för att ni finns!
Anonym
2012-12-16 @ 12:17:12

Jag såg mig absolut inte smal, eller fin.
Kunde inte se direkt skillnaden i kläderna heller , visst jag såg ju men den storlken jag har nu såg jag ändå som stor vilket den inte är, numera normalt i byxor.

Svar: Hur ser du på dig själv nu då?
Fertilitetsresa

L
2012-12-16 @ 12:17:39
URL: http://thatsliife.wordpress.com/

Det var mitt inläg,glömde skriva namn ;P

Svar: Jaha! Vad bra att du skrev igen då :) Min fråga till dig: hur ser du på dig nu/idag då?
Fertilitetsresa

JZ79
2012-12-16 @ 21:06:23

Jag kommer ihåg när jag gick ner mina första kilon för ca 1 år sen. Jag hade väldigt svårt att ta till mig när någon sa jag såg smal ut osv. Nu långt efter inser jag ju att det är väldigt stor skillnad. Gick ner 25 kg då och när jag berättar nu om dieten och att jag ska ner i vikt så fattar inte mina vänner varför..de tycker jag är smal nu, haha! De jämför ju med min gamla vikt.

Har ni inte berättat för någon om ivf eller diet?? Hur gör du på jobbet tex vid lunch?

Svar: Ja precis, det beror ju på vad man jämför med! Hur gick du ner den gången? DU har alltså lyckats hålla den vikten fram tills nu?Nej vi berättar inte om ivf elelr dieten, bara mina föräldrar vet. Folk får tro vad de vill (och det gör de säkert). Problemet är att man inte kan berätta bara lite, för det föder bara fler frågor och sen sitter man där i en rävsax och har "bjudit in" till frågor som man inte vill svara på.. Så vi berättar inte.
På jobbet är det inga problem. Jag brukar äta lunch ute med klienter varje dag så det är ingen som märker att jag inte äter. (Fast mina klienter har svårt att boka lunchmöte med mig nuförtiden! ;))
Fertilitetsresa

Anne
2012-12-17 @ 10:01:52

Hej igen.
Eftersom jag gick ner mycket i vikt under studien så berättade jag att jag hade kommit med i en vårdstudie om viktminskning för alla men inget om kopplingen till IVF. Vid första försöket berättade vi för en del om IVFen för det kändes helt naturligt. Tyvärr blev det riktigt jobbigt när vi fick missfall och alla undrade (i all välmening) hur det går och man fick riva upp alla såren gång på gång. Det blev så man fick säga ifrån om att vi berättar när vi känner oss redo. Det viktigaste här är att det känns bra för er själva. Vi har vänner att ventilera med och det är otroligt skönt att kunna prata av sig och samtidigt se att det kan gå trots många och långa motgångar eftersom de har en underbar son hos sig idag.
Pepkramar i massor!

Svar: Jag förstår att det måste varit tufft med frågorna då och det är exempel på vad vi vill förskona oss själva. Hur gick det för dig med vikten efteråt? Lyckades du hålla den? Jag är rädd för att gå upp "allt" igen när jag väl får börja äta igen...
Hur har det gått för dig och din graviditet? Hur gick det på VUL:et? Kramar till dig :)
Och God Jul!!
Fertilitetsresa

JZ79
2012-12-24 @ 01:23:17

Jag gick ner med hjälp av viktväktarna. Funkade hur bra som helst! Tyckte jag åt hela tiden ;) Jag har hållit vikten +- 2-4 kg, däremot så har det varit otroligt svårt att fortsätta gå ner. Tappade ork och motivation på något sätt...fast jag bestämde att jag måste hålla vikten om jag inte klarar att gå ner mer just nu. Å nu nått år senare fick jag erbjudande om denna studie och nu ska jag minsann gå ner mina sista kilon och lite till :) Har bara 10 kg kvar till mig egen målvikt...ca 20 enligt studien.

Vi har nu firat jul och kylen är tom förutom många kannor med vatten och massor med Modifast-påsar :D Vi är laddade (och för tillfället alldeles för mätta på julmat och godis)

Hoppas du får en fin jul och att du slipper frestas av godsaker. Du är så duktig som kämpar på <3
Kram och GOD JUL, nästa år kanske ni är 3 i familjen ;)

Anne
2012-12-25 @ 11:58:12

Hej!
Jag gick upp ca 2 kg när jag började äta men har sedan kunnat hålla det ganska bra. Jag har fått förståelse och verktyg som hjälper mig på vägen. Sista hormonbehandlingen gick jag upp 4 kg men de ska jag jobba bort nu efter helgerna hade jag tänkt. Tyvärr fick gick inte ultraljudet bra. Det fanns inget foster och vi fick avbryta graviditeten medicinskt så nu väntar vi återigen på att komma igång.
Hoppas julen har gått bra. Kan tänka mig att det har varit riktigt tufft.
God fortsättning och hoppas att 2013 blir ett bättre år.
Kram

Svar: Det är så tråkigt att höra att ni fick avbryta graviditeten :(Jag hoppas att ni får ett bra 2013!
Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0