Jag kom med i den gruppen jag hoppats på!

Som jag har berättat tidigare så var jag och min man på vårt första besök på Sahlgrenska i Göteborg i måndags. Eftersom vi tackat ja till att medverka i studien fick vi komma tidigare (annars skulle vi kommit i nov/dec). Det blev som sagt en tidig morgon, vi steg upp strax innan kl fyra morgonen, var på plats på sjukhuset i god tid för att lämna spermaprov, gick en sväng på stan min man fikade (jag var fastande) och sedan på eftermiddagen var vi på plats på reproduktionsmedicin.
 
Först tog en sköterska längd och vikt på oss båda och sedan fick vi träffa läkaren, som gjorde ultraljud på mig, ställde frågor och förklarade hur vår behandling ska gå tilL. De har ju inte hittat några "fel" på oss, utan vi är oförklarligt barnlösa... Iaf, vi ska göra IVF, genom ägguttag och sedan ska man lägga i min mans spermier tillsammans med mina ägg och så förhoppningsvis hittar de till varandra så att äggen befruktas. 
 
Tillbaka till studien: såhär långt i besöket blev det nu dags för oss att besvara enkäter (mastodont!), så vi fick sätta oss i ett samtalsrum och påbörjade vårt arbete, min man fick tre enkäter och jag fyra. När jag hade besvarat min första enkät sa sköterska att jag skulle gå och ta prover. En mängd rör blev det, även urinprov och sedan blodtryck. När jag kom tillbaka berättade hon att första enkäten var för att kolla så att jag inte har ätstörningar, vilket enkäten visade att jag inte har, i så fall hade jag inte kunnat vara med i studien. Efter det fick vi kaffe och sedan fortsatte vi att fylla i enkäterna som tog ganska lång tid all slutföra. När det var klart matade sköterskan in vissa uppgifter om mig i datan som slumpen mig till: att vara med i viktminskningsgruppen.
 
Jag är glad för att få gå med i den gruppen, även om det naturligtvis kommer att bli tufft. Såklart hade jag varit glad att komma i andra gruppen också och få börja med IVF direkt! Men så mycket som jag väger nu är långt mycket mer än jag någonsin vägt förut och att ha det som startvikt inför en (förhoppningsvis!!) kommande graviditet känns inte bra alls.
 
Så det var en lättnad att få veta att jag kom med i viktminskningsgruppen och få lite tider att förhålla sig (all väntan dirver ju en till total vansinne?!). Men jag var såå trött efter bsöket, totalt utpumpad, all energi bara rann ur mig. Vål hemma gick vi och la oss ganska tidigt, men mycket nöjda med denna dag :)
Lilla S
2012-10-18 @ 19:54:02

Åh Grattis!! Vad bra att du kom med i den gruppen, det kommer ju på alla sätt vara bra för din hälsa att nå normalvikt och som bonus kanske lättare att plussa sedan vid IVF. Min möjlighet för er att få vara med på detta!

Jag hade ju BIM i måndags, inte kommit ännu så testade idag men jag "minusade" eller vad man kallar det på det här IVF språket... Så lite ledsen nu för ett visst litet hopp fanns ju...

Svar: Fy vad trist. Du skrev ju visserligen tidigare att du kände dig säker på att du inte vad gravid, men det är alltid nedslående att se det där minuset :(Kram!
Fertilitetsresa

Lilla S
2012-10-18 @ 19:56:07

Rättelse ovan, menar VILKEN möjlighet för er att vara med på detta... inte MIN möjlighet även om jag är med på bloggen på ett hörn :-)

Svar: Tack! Ja jag känner det verkligen som enorm chans som jag tänker ta tillvara på allt vad jag kan och förmår!!Du, jag är mycket glad för att du finns med här på min blogg :D
Kraam
Fertilitetsresa

Ingrid
2012-10-19 @ 13:41:44

Vad kul att ni kom med i den gruppen ni ville. Jag har hört att om man är med i försöksstudier så få man mycket mer hjälp än vad man skulle få annars. Dessutom kollar dem ju typ allt man kan kolla så det måste kännas tryggt.

Själv så var vi på vårt första ultraljud idag (jag är i vecka 7+3). Det tog så lång tid innan läkaren sa något. Min man och jag tittade på varandra och började tänka det värsta, jag började gråta. Min man sa då till läkaren att han får tala om vad han ser och då sa ha att det såg bra ut att han bara ville få in en bra bild. Vad lättade vi blev, han var inte riktigt insatt i vad som har hänt oss tidigare och förstod därför inte hur jobbigt detta var för oss.

Grattis igen till er nystart, det kommer säkert att bli tufft men det kommer ni att fixa!

Svar: Hej Ingrid! Äntligen hör jag av dig! Började fundera på att efterlysa dig, jag har saknat dina kommentarer :)
Jo så tänker jag också lite, är man med i en studie så månar de ju om att man fullföljer den + att jag tror de kollar en lite extra - bara poasitivt alltså!

Åh vad nervöst det måste varit med er ultraljud men vad skönt att allt ser ut som det ska!!
Kramar
Fertilitetsresa

plockigt
2012-10-19 @ 17:27:32
URL: http://plockigt.wordpress.com

Vad skönt att ni är igång och vad spännande det låter! Kan bli kul att träffa andra i gruppen som är i samma sits också! Ska bli kul att få höra mer om hur det går för dig framöver. lycka till***

Svar: Hej "Plockigt"!!
Ja det känns berkligen spännande!

Hoppas allt går bra för dig också :)
Kram
Fertilitetsresa

Fru B
2012-10-28 @ 21:11:10
URL: http://frublyckavaredu.blogg.se/

Hejsan! Hittade precis din blogg:) Vilken lycka att du kom i den gruppen du ville:) Ville bara säga att jag är i precis samma sits som dig..går på sahlgrenska..hade vårt första möte i torsdags..blev tillfrågad att vara med i samma studie:) Dock hamnade vi i andra gruppen så vi får köra igång så snart som möjligt.....Du är inte ensam :)

Svar: Wow vad häftigt vi r verkligen samma fast olika - som "Sliding Doors" (förstår du vad jag menar? Oj vad spännande! Nu vill jag hänga med på din resa! Jag ska försöka sätta mig någon av de närmaste dagaran och läsa igenom din blogg så att jag blir "up to date"!! :)
Lycka till!!!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0