Fråga till er IVF-are

Vår utredning är klar. Man har inte hittat några fel, i vanliga fel skulle man vänta ett år eller så med förhoppning om att paret ska bli gravida på naturlig väg. Men eftersom jag är 37 år och att vi har försökt så pass länge i total tid så har läkarna beslutat att skicka remiss till IVF. Remissen är skickad och vi har fått reda på att väntetiden är tre till fyra månader innan vi får komma. I vårt fall är det Sahlgrenska i Göteborg som gäller.
 
Så till er som vet har jag två frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med svar!
 
Hur långt i förväg får man kallelse? Jag är ok med att vänta i upp till fyra månadermen det vore så skönt att ha ett datum att hålla sig till. I synnerhet med tanke på att "tre till fyra månader" innebär mitten av december för oss och därmed är jag rädd att det kommer dra ut ändå till nästa år! 
 
Min andra fråga är hur lång tid det tar till dess att man får börja med IVF:en? Första besöket är mest information/samtalsbesök om jag har förstått det rätt? Så efter det första besöket när sätter man igång?
 
Hoppas någon av er kan hjälpa mig jag är oerhört otålig!!
Jakten efter total lycka
2012-09-02 @ 22:01:57
URL: http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/

Jag tror att det beror på många olika saker- vilket län du är i, hur högt trycket är, när under året du kommer dit osv.

Vår längsta väntan var på att utredningen skulle starta, men när den väl var klar så hade vi otur eftersom sommaren kom emellan. Remissen till icsi skickades i början av juni och vårt datum för första samtal skulle bli i slutet av augusti eller början av september. Nu var jag ju dock envis och otålig och ringde och fixade en återbudstid så vi fick komma dit redan andra veckan i augusti. Då var ett kromosomprov inte färdiganalyserat än så vi var tvungna att vänta på att det skulle bli godkänt innan vi satte igång. Vi hade dock (för första gången hittills) turen på vår sida, för tre veckor senare kom min mens och då ringde jag in till kliniken och fick beskedet att jag kunde börja spruta eftersom kromosomprovet var grönt. Nu är jag på sprutdag 4 :) trots sommaruppehållet har vi alltså haft flyt när vi väl hade fått tid för uppstartssamtalet till ivf.

Till mig har de sagt att vårdgarantin går in, och att man ska påbörja sin behandling senast 3 månader efter man haft uppstartssamtalet. Med andra ord kan man både ha tur och otur. Om du fått en tid i december så kan jag nästan garantera att du inte kommer att komma igång förän i januari-februari tyvärr :( känns så jobbigt att säga eftersom vi själva hamnade precis innan sommaren så jag vet hur pissigt det känns. Hoppas dock att du kommer igång tidigare!!! Stort lycka till och kram till dig!

Jakten efter total lycka
2012-09-02 @ 22:02:22
URL: http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/

Jag tror att det beror på många olika saker- vilket län du är i, hur högt trycket är, när under året du kommer dit osv.

Vår längsta väntan var på att utredningen skulle starta, men när den väl var klar så hade vi otur eftersom sommaren kom emellan. Remissen till icsi skickades i början av juni och vårt datum för första samtal skulle bli i slutet av augusti eller början av september. Nu var jag ju dock envis och otålig och ringde och fixade en återbudstid så vi fick komma dit redan andra veckan i augusti. Då var ett kromosomprov inte färdiganalyserat än så vi var tvungna att vänta på att det skulle bli godkänt innan vi satte igång. Vi hade dock (för första gången hittills) turen på vår sida, för tre veckor senare kom min mens och då ringde jag in till kliniken och fick beskedet att jag kunde börja spruta eftersom kromosomprovet var grönt. Nu är jag på sprutdag 4 :) trots sommaruppehållet har vi alltså haft flyt när vi väl hade fått tid för uppstartssamtalet till ivf.

Till mig har de sagt att vårdgarantin går in, och att man ska påbörja sin behandling senast 3 månader efter man haft uppstartssamtalet. Med andra ord kan man både ha tur och otur. Om du fått en tid i december så kan jag nästan garantera att du inte kommer att komma igång förän i januari-februari tyvärr :( känns så jobbigt att säga eftersom vi själva hamnade precis innan sommaren så jag vet hur pissigt det känns. Hoppas dock att du kommer igång tidigare!!! Stort lycka till och kram till dig!

Me
2012-09-03 @ 07:28:08
URL: http://blirvifler.blogspot.com

Säkert olika för alla som med allt. Min remiss blev skickad i December, mitt första besök till kliniken (i Åbo' finland) blev i mitten på mars. Fick en Gun undersökning och efter de pratade vi om vilken behandling vi skulle få. Sen fick jag börja med medicin så att min mens säker skulle komma. Min har en tendens att försvinna och har i några år medicinerat för att få ägglossning och mens. Så sen efter två framkallade menser fick jag börja. Så då tog jag första sprutan i slutet på maj. Och fick sen göra äggplocket i början på juni. Så då kan man väl säga att min resa tog ca 6 månader från det att remissen skickades till äggplocket.

Svar: Och nu vet jag att du är gravid vad härligt! Grattis!!
Fertilitetsresa

Hanna
2012-09-03 @ 08:29:02
URL: http://lifegoeson79.blogspot.se/

Mitt första försök (går i Örebro) började i september 2009 då vi var på provtagning, undersökning och info. Fick sen en kallelse till planering i jan 2010, fick inte börja mensen direkt efter det för då hade de fullt men 16 feb 2010 började jag spruta och hade äggplockning 1 mars 2010. Så det tog ungefär 6 månader för oss också.
Den här gången var jag där i fredags och kunde ha fått sätta igång redan om någon vecka men pga vår resa väntar jag till slutet av oktober och börja med sprutorna. ÄP i början av november. Fick en återbudstid i fredags annars hade jag fått vänta ytterligare någon månad för första besöket. Men det är ju som sagt väldigt olika beroende på vart man går.

Svar: Har varit inne och läst din blogg, men tyvärr funkar det inte att kommentera?Hoppas allt går bra för dig nu!
Fertilitetsresa

Ingrid
2012-09-03 @ 10:33:32

Hej,
För mig har det gått ganska snabbt trots sommaren. Min remiss skickades iväg runt den 20 maj och jag har började min behhandling förra veckan. Jag tror att man ska ha lite tur hur många det är som vill starta samtidigt. Sedan håller jag med dem övriga i att det beror på var man bor, jag tror att det har varit ganska korta kötider just nu på akademsika sjukhuset i Uppsala där jag behandlas.

Svar: Du har börjat din behandling nu? Vad gör du då? Hur känns det?
Fertilitetsresa

Lilla S
2012-09-03 @ 16:50:20

Positivt för er att de inte kunnat hitta några fel, det innebär väl ganska goda chanser vid IVF? Jag är inte så långt fram i min utredning som du men har vid tidigare tillfälle ringt Sahlgrenska för att höra mig för angående deras väntetider och den ska tydligen bara vara 3 månader. Jag går inte dit på utredning men om det är IVF så är det dom som gör det där jag bor.

Idag har vi fått svar på min sambos prov, det såg jättebra ut så nu känns det som att vi går framåt, läkarundersökning nr 2 för mig imorgon.

Svar: Samma för oss vi har varit på ett annat sjukhus under utredningen, men ivf:erna blir på sahlgrenska. Jo det är positivt att de inte hittat något fel, samtidigt som det också är frustrerande då vi inte får någon orsak och heller inte kan göra något för att påverka..Hoppas det gick bra på läkarundersökning 2! Vad hände?
Fertilitetsresa

Frajda 80
2012-09-06 @ 09:51:51

Vi var på gemensamt introsamtal i maj och i augusti kontaktade vi ferten igen. Sen startade jag med spray i augusti och i oktober var själva återinförandet.
Det tog sig inte och vi fick göra en FET i december som sen tog sig men blev ett MF.

Om ni vill att det ska gå snabbare så åberopa vårdgarantin. Det är kortare kötid i både Uppsala på Akkis och i Södertälje.

Svar: Åh tack för tipset!Vad betyder FET? Beklagar ditt MF, jag har också haft ett, tidigt vid spontangraviditet.
Önskar dig lycka till!
Fertilitetsresa

Louise
2012-09-06 @ 17:21:08

Vi hade vårt sista steg i utredningen i slutet av maj och blev då ställda i kö för behandlingen sedan fick vi tid för uppstartssamtal 20 augusti. Då kom de på att de missat att göra ett test på Sahlgrenska så sen fick vi vänta på det svaret, men på måndag ska vi börja med sprutorna!! :-)

Så för oss va väntan på behandling ganska exakt 3 månader, men då va ju sommaren "ivägen" så det borde gå snabbare för er!

Svar: Åh vad bra, tack för ditt svar! Och lycka till för er!!
Fertilitetsresa

Louise
2012-09-06 @ 17:22:22

Glömde skriva att vi fick vår kallelse 2 månader innan uppstarts mötet...

M
2012-09-09 @ 12:23:22

Vi gjorde utredning under jan-feb och ställdes i kö till IVF i början av mars. Då fick vi höra att kötiden var 8-12 månader (Stockholm) och det var ju en riktig besvikelse. Men sen fick vi en kallelse i juni med tid för första besök i slutet av augusti. Och nu har det plötsligt gått jättefort; inom en vecka från första besöket fick jag börja med sprutorna. Lite ketchup-effekt, vilket är skönt efter lång väntan!

Svar: Skönt att höra. Lycka till!!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0