Är jag gammal eller ung?

Kom på en "rolig grej" från igår som jag inte berättade. Läkaren refererade hela tiden till mig och "min unga ålder" - se där ja! I fertilitetssammanhang har jag ansett mig som ganska gammal, men det är klart allt är ju relativt och på de privata klinikerna möter de nog ganska ofta kvinnor 40+
 
Mitt amh-värde är ett problem, men som läkaren sa: det hade varit värre om jag hade haft det värdet och varit 42 år. Så på så vis är det bra att jag är så pass "ung"  :)
 
Jag frågade igen om vi fortfarande är "oförklarligt barnlösa" eftersom man inte har hittat något fel (det har jag fått berättat för mig flera gånger tidigare), men han sa att i och med mitt låga amh-värde kan man inte säga det men att de kallar det "barnlösa av andra orsaker".
 
Same same but different?
 
Blev många citattecken i ett och samma inlägg märker jag nu...
 
Idag tänker jag extra på några av bloggvännerna som har fått tråkiga nyheter och de som har fått bra nyheter. Kramar till er allihopa!!
Mary
2013-04-18 @ 10:05:25
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Visst, vi är unga om man jämför med alla som söker hjälp med att få barn. Det fick vi också höra när vi gjorde utredningen för ett år sen.

Samtidigt är ju läkarna väldigt tydliga med att 35 är den magiska ålder då chanserna att bli gravid minskar drastiskt. Då känner man sig inte direkt ung längre.

Vi vet fortfarande inte varför vi inte har kunnat bli gravida tidigare, men om det bara blev ett guldägg på två plock (sammanlagt 12 ägg) så känns det ju som att det är äggen som haft dålig kvalitet. En chans per år liksom att det ska funka.

Kram tillbaka!

Svar: Fast för min del var det faktiskt första gången jag har fått höra att jag är "ung", annars brukar de säger något typ "när du nu börjar komma upp i åldern" eller "du är ju inte purung längre" :s Många kramar till dig!!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0