Dessvärre är vi många :(

Okej att ögon, öron och vilka känselspröt jag nu kan tänkas ha är på full radar vad det gäller ofrivillig barnlöshet, men ändå - jag finner mig själv i dessa situationer så ofta! Idag har jag varit på en tillställning med bland annat några arbetskamrater, två av dem satt mittemot mig under middagen. Jag satt mest och pratade med min trevlige bordsgranne. Men just som första rätten dukades av hörde jag följande konversation mellan kollegorna:
- Men du har inte barn?
- Nej. Nej det har jag inte. Tyvärr får jag säga. Ibland blir det inte alltid som man önskar.
- Jag trodde nästan det, för jag hör dig aldrig prata om barn eller barnbarn
- Men man lär ju sig leva med det och ändå leva ett gott liv.
 
Där och då bestämde jag mig för att jag inte orkade höra mer, och koncentrerade mig än mer på min bordskavaljer.
 
Jag blir trött. Trött och ledsen att höra sådant här. Jag vill inte bli en som har lärt sig leva utan barn. Jag vill leva med barn. Borde jag kanske känna större gemenskap med denna kollega? Borde jag sagt något uppmuntrande? Borde jag låta henne veta att jag kan förstå delar av den sorgen som hon bär med sig?
 
Jag blir bara ledsen av att livet är orättvist och att det finns så många människor som skulle bli underbara föräldrar men aldrig får chansen.
Viktkamp
2013-04-27 @ 13:08:20
URL: http://viktkamp.webblogg.se

jag har börjat bli mer och mer öppen med vår barnlöshet och hade jag varit i din situation där så hade jag nog sagt något. Men man orkar inte alltid heller. Kram

Svar: Nja denna gång passade det inte.. Men kanske någon annan gång? Kram
Fertilitetsresa

Anna
2013-04-27 @ 15:00:01
URL: http://minvantanochlangtan.blogg.se

Man orkar inte alltid, det är nog något vi måste lära oss leva med. Kanske att du en dag pratar med henne vid annat tillfälle, vem vet...
Kram på dig <3

Svar: Helt rätt, om det stämmer så kommer jag göra det :) Kram tillbaka!
Fertilitetsresa

Mary
2013-04-30 @ 09:01:51
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Jag tycker inte du behöver känna något gemensamt med henne. Jag har en kollega som är över 40 och inte har barn. Hon berättade självmant att hennes man aldrig velat ha några och ja, då blev det inga. Med henne har jag noll gemensamt för jag kan inte tänka mig att gifta mig med någon som har en annan syn på barn än vad jag själv har. Hon känns helt överkörd och jag blir mest beklämd när jag lyssnar på henne. Undrar vad hon kommer säga när jag meddelar att jag väntar barn. Ett barn vi kämpat järnet för. Kram!

Svar: Ja och den här kvinnan är närmare 60 år... Är så glad att ni har välsignats med ett barn som, precis som du säger, ni har kämpat järnet för!! Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0