Första besöket på Carlanderska

Det var med blandade känslor vi steg in på Carlanderska i förmiddags. Jag har ju sagt att om jag (vi) hade vetat hur lång tid det skulle ta innan vi kunde börja med behandling/ivf så hade vi sökt till Carlanderska från allra första början! Men det hjälper ju sällan att vara efterklok. Men med tanke på hur det gick vid vårt första och hittills ända ivf så var jag väldigt rädd för att de skulle säga att de inte kan rekommendera någon behandling alls. Jag var innnan vi började med ivf:en beredd på att det antagligen skulle ta några ivf:er innan det skulle lyckas, så det var en chock när de på Sahlgrenska sa att "det blir inga fler ivf". Så med detta i åtanke var det med darrande steg vi gick in på kliniken...
 
Tillsammans med läkaren (verksamhetschefen) gick vi igenom våra hälsodeklarationer och resultatet från ivf:en på SU. Han var öppen och ärlig om att vi inte har ett bra utgångsläge, men att det ändå finns chans. Hans rekommendation är ivf, fast med extra injektioner jämfört med förra försöket. Vi försöker nu och om vi innan ägguttaget ser att det ändå bara är en äggblåsa så får vi möjlighet att avbryta försöket och får då tillbaka större delen av pengarna. Ett försk kostar 33.000:-
 
Jag berättade för honom att jag vill bli ordinerad DHEA som de ger till en del kvinnor med lågt amh-värde på ivf-kliniken i Falun (samma koncern som Carlanderska). Han är inte så övertygad om DHEAs effekter men han förstod min önskan. Dock kan jag inte få det samtidigt som vi genomgår ivf:en, så vi bestämde att OM detta försök inte funkar kan han ev. ordinera mig det så att jag kan ta det under sommaren och så får vi fortsätta försöka på naturlig väg. Så det är inte klart att jag får den ordinationen, men vi ska prata om det i alla fall. Läkaren ska träffa verksamhetscheferna på de andra klinikerna (Malmö, Göteborg, Falun och Stockholm) om tre veckor då de bland annat ska diskutera DHEA till kvinnor med amh-värde. Så vi får väl se vad han tycker efter det...
 
De gjorde ett ultraljud på mig och de såg att jag har ägglossning på g om fem dar eller så, de såg två äggblåsor på högra äggstocken - klart konstigt då det är dubbelt så många som vi ivf:en?! Men ja, det var ju glädjande nyheter :)
 
Sedan fick vi träffa barnmorskan, som visade och informerade om medicinen. Jag börjar spraya med Suprecur redan nu på söndag!  I mitten på maj börjar jag med injekrionerna, jag kommer få ta två sprutor denna gång och börja med högsta dosen från första dagen - det blir 300 IE Gonal-F och 150 IE Menopur. Såå skönt att vi kunde börja på en gång och slapp vänta :)
 
Jag hade hoppats att känslan när vi gick därifrån skulle vara glad och förväntansfull, men det var den inte, istället var den ingenting - vare sig positiv eller negativ? Jag tror att våra erfarenheter gör att vi inte vågar hoppas så mycket denna gång, Maken är dock mer positiv och hoppfullare än mig!
Fiffig
2013-04-15 @ 20:25:27
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Åh, kan förstå att känslorna är lite blandade just nu. Tänk så mycket som hänt på bara några månader. Men ni får iallafall ännu en chans, och nya mediciner kan göra mycket!

Allt utom ett tvärt nej måste ju ändå ses som ett liitet framsteg.

Kram!


Svar: Ja det har verkligen varit en omtumlande tid!! Känns bra ändå att det är ett annat upplägg denna gången :) Kramar!
Fertilitetsresa

JZ79
2013-04-15 @ 20:59:34

Låter som ett mycket bra besök vännen! Visste inte ens att det går att kombinera Gonal-f och Menopur, det är ju kanonbra! =) Har en bra känsla över detta...ni kommer att lyckas. Kram

Svar: SKönt att du tror åt oss :) Kram
Fertilitetsresa

C
2013-04-15 @ 21:12:28
URL: http://spyor.blogg.se

Det är ju vanligt att man själv inte vågar hoppas och vill ställa in sig på det värsta för att ta allt annat som en bonus. Låt oss andra hoppas åt dig och försök fokusera på annat som får dig att må bra :) Kramar och lycka till!

Svar: Ja det upplgget gillar jag!! Tack och många kramar tillbaka
Fertilitetsresa

Janet
2013-04-15 @ 22:27:58

Önskar er ett stort lycka till!!! Tänker på dig gumman <3 Kram

Svar: Taaaack :):)
Fertilitetsresa

ZtorZillen
2013-04-15 @ 22:41:20
URL: http://ztorzillen.blogg.se

Önskar er lycka till och tackar för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Fru B
2013-04-15 @ 23:54:03
URL: http://frublyckavaredu.blogg.se

Vad glad jag blev nu:) Alla chanser är bättre än inga. Och ni får börja så snart:) vad spännande. Fortsätter hålla mina tummar för er. Massa kramar

Svar: Tack för att du orkar bry dig om mig/oss! Kramar till dig!!
Fertilitetsresa

Önskan om ett barn
2013-04-16 @ 10:29:32
URL: http://onskanomettbarn.spotlife.se

Blandade känslor efter mötet förstår jag, men så skönt att höra att hoppet inte är borta :) att ni kan fortsätta med IVF :) kramar!!!

Svar: Ja framförallt är det skönt att göra något - att FÖRSÖKA :) kram
Fertilitetsresa

mary
2013-04-16 @ 12:34:26
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Jag förstår verkligen att det inte känns 100 % toppen nu, även om ni har fått en möjlighet till nytt IVF. Men saken är ju den att det behövs bara ETT befruktat ägg som är bra för att det ska funka och får ni till det så är det ju helt fantastiskt. Oj, får stora rysningar nu över hela kroppen.

Och så det där att inte behöva väääääntaaaa, utan kunna sätta igång med något konkret. Det känns alltid bra. Lycka till med Suprecuren och hoppas du får recept på DHEA. All kärlek till dig. Kram <3

Svar: Ja det är jätteskönt att kunna göra något! Väntan förgör en :( Tack för ditt stora stöd, det är verkligen jätteskönt att få!! Kram
Fertilitetsresa

tess
2013-04-16 @ 20:34:59
URL: http://minbebis.com/blogg/tess89/

Jag önskar er all lycka till, och jag håller tummarna så hårt jag bara kan! Tänker på er, kram.

Svar: Gott att ha ditt stöd :) Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0