Resa Helsingfors tur & retur!

Jahapp så var jag åter på hemmaplan och oj vad mycket vi har hunnit med under denna dryga veckan! Jag har lovat att berätta allt och det kommer ja göra, men det blir nog uppdelat på några inlägg :)
 
Förra tisdagen tåg vi båten över till Helsingfors, som avgår i Stockholm kl. 16:30 och är framme morgonen efter kl. 10:10. Ganska snart insåg vi att vi hade haft alldeles för höga förväntningar på denna båtresa som vi hade tänkt skulle bli ett extra nöje. Vi trodde vi skulle äta god mat, få underhållning och riktigt njuta av färden. Men nja, kvalitén var inte den högsta, kan jämföras med en lågpris all-inclusive-charter :(
 
Men vi gjorde det bästa av situationen. Åt av buffén, och lyssnade på kvällsunderhållningen.. Men nästa gång tar vi oss dit på annat sätt (vill dock påpeka att hemresan var betydligt trevligare).
 
Glada och förväntansfulla steg vi av i kajen och promenerade bort till kliniken, det tog ca 20 min. Fräscha lokaler, trevligt bemötande - här levde de upp till förväntningarna! Maken fick lämna spermieprov på direkten och jag fyllde i några papper. Sedan fick vi träffa läkaren, en mycket trevlig kvinna som pratade svenska och de få gånger hon inte hittade rätt ord sa hon det på svenska. Det funkade hur bra som helst! Under tiden som vi satt där kom de med resultatet från spermieprovet, som var tipp-topp som vanligt :)
 
Vi gick igenom vår "historia" (jag har sedan tidigare skickat våra journalkopior), de berättade hur allt kommer gå till och vi fick ställa de frågor vi hade. Läkaren gjorde ett vul på mig, allt såg bra ut. De såg att de saknade ett blodprov på mig som jag tog innan jag gick därifrån. Allt kändes så himla bra, proffisgt och tryggt!
 
Lite kortfattat om hur själva Äggdonationsbehandlingen går till:
Vi har stått i kö sedan mitten av maj, väntetiden är för närvarande 5-7 månader. Läkaren tror att det kan bli aktuellt för oss i oktober/november (tjohoo!!)!! Vi får lämna önskemål om: etnicitet, hår- och ögonfärg samt längd. Våra önskemål är detsamma som mitt utseende, sedan är det bara att hoppas att de hittar en lämplig kandidat! :) Cirka två månader innan beräknad ägginsättning inleds behandlingen av mig och donatorn för att våra cykler ska synkas. I id innebär detta att om vi har tur så kanske jag börjar med nedregleringsmediciner i slutet av uagusti eller september!! Helt plötsligt så känns det faktiskt som om vi går framåt - en helt oväntad och overklig känsla!
 
Under besöket (som tog ca 1,5 timmar) hade vi inte så många frågor, de har däremot uppkommit de senaste dagarna. Men jag ska maila dem och får svar på så vis istället. Jag fick med mig recept på alla mediciner som jag ska ta. De ville även ha ett psykologutlåtande (standard) och rekommenderade en kvinnlig psykolog i Stockholm som vi fick kontaktuppgifter till. Ja lite kortfattat gick det till så, återkommer när jag kan berätta live och med egna erfarenheter ;)
 
Vi hade bokat en hotellövernattning i stan så under onsdagen och torsdagen så upplevde vi Helsingfors på olika sätt, myste på uteserveringar och bara njöt av varandras sällskap
 
På torsdagen tog vi båten tillbaka till Stockholm. Resan fortsätter, berättar mer imorgon :)
JZ79
2013-08-08 @ 22:33:05

Spännande!!! :)
Ser fram emot fortsättningen. Kram!!

Svar: Den finns på bloggen nu!! Kraaaam
Fertilitetsresa

Fru B
2013-08-08 @ 23:45:07
URL: http://frublyckavaredu.blogg.se

Gud vad skönt att höra att ni äntligen har fått lite positiva besked. Det är ni verkligen värda:) kram

Svar: Ja visst var vi? Känns skönt! kram
Fertilitetsresa

Elin
2013-08-08 @ 23:59:54
URL: http://Endromomfamilj.wordpress.com

Härligt med positiva besked! Spänningen är olidlig att få höra resten :)
Kram

Svar: Resten kommer sen... Men fortsättningen har jag skrivit nu! ;) Kram
Fertilitetsresa

Maja
2013-08-09 @ 06:06:54

Vilken lättnad med positiva besked! Skönt att resan gick bra! Jag skulle så gärna vilja veta din kommande medicinering. Tänker på er! Kram Maja

Svar: Jag har fått nordiskt recept på det, men det strular lite att få ut det. Men nästa vecka vet jag mer och då skriver jag om det :) Tack för att vi finns i dina tankar! Kram
Fertilitetsresa

Hanna
2013-08-09 @ 06:59:32
URL: http://lifegoeson79.blogspot.se/

Härligt med positiva nyheter! Det är ni värda!! Håller mina tummar för er!!

Kram

Svar: Tack! Det tycker faktiskt vi också!! :) Tack för dina tummar! Jag hoppas för dig/er!! Kramar
Fertilitetsresa

Linda
2013-08-09 @ 08:51:36
URL: http://meumvita.blogspot.se

Gud va roligt att det äntligen börjar röra på sig och hända positiva saker. Önskar och hoppas så mycket för er skull. Det ska gå, förr eller senare, ge aldrig upp.
Stor kram!

Svar: Eller hur? Tack för att du hoppas för oss - det betyder mycket!! Kramar
Fertilitetsresa

Libra
2013-08-09 @ 08:59:36
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Vad roligt att se att det går framåt för er. Jag har tagit en liten paus själv och ska nu läsa ikapp. Spännande det här!!! :)
Kram

Svar: Roligt att ha dig tillbaka! Jag har också massoooor att läsa ikapp då jag knappt har varit inne på nätet under sommaren... Kramar till dig
Fertilitetsresa

Mary
2013-08-09 @ 09:15:49
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Gud så skönt att nåt äntligen HÄNDER. Att ni får lite positiva möten och kan känna att ni får påverka ändå hur det går till. Det är jättespännande att läsa, du bygger upp värsta cliffhangern ju :-)
KRAM!

Svar: Haha japp spännande för ALLA på så vis!! ;) Haha kram
Fertilitetsresa

Camillas
2013-08-09 @ 10:36:56

Hej! Jag hittade hit när jag googlade på Fertinova i Helsingfors. Vi var där i tisdags tillsammans med min lillasyster, som vill donera ägg till mig. Den billigaste resan jag hittade var flyg med Norwegian, båten var dyrare? Skulle du vilja berätta för mig vad ni betalade per person? Kanske missade jag nåt billigare alterntiv... vore toppen att komma så billigt undan som möjligt - för JISSES vad dyrt hela processen är. Du får hemskt gärna maila mig :)

Svar: Kul att höra att du går igenom samma sak (i stort), då får vi följas åt Jaa du, många pengar blir det… Vi hittade inget billigare flyg. Men till slut hittade vi en båtresa tur och retur (inkl. mat) för två personer som kostade strax under 4.000:- Jag har inte hittat billiga resor någonstans. Men jag har nu fått tipset att kolla upp och jämföra alla resor på EN och SAMMA dator och sedan göra alla bokningar på en annan. Tydligen känner bokningssidan av ip-adressen och om du går in på samma resa så höjs priset lite för var gång. Jag vet inte om detta stämmer, men det är ju olika piser varje gång man kollar? Jag tror dock att det bästa är om man kan vara ute i god tid… Men det kan ju inte vi? Har man tur kan man kanske hitta någon biljett på Tradera/Blocket? På Familjeliv läste jag om någon som fått en resa för 1.000 kr och jag har aldrig varit i närheten av det? En gång hittade jag båtresa inkl. mat t&r för 2 personer för 2.600 kr men det är det billigaste. Sorry, kan inte komma med jättebra tips…
Fertilitetsresa

Sindyrella1983
2013-08-09 @ 10:57:22

Spännade och skönt för er att det går framåt!!! =)
Kramar

Svar: Tack för ditt stöd :) Kram
Fertilitetsresa

sindyrella1983
2013-08-09 @ 17:17:34

Jo tack, jag har det rätt så bra. Hade hoppats på att få starta med sprutorna för 1, 5 vecka sedan men där fanns inga lediga tider. Så nu väntar vi igen. .. förhoppningsvis kan vi starta om 2-3 veckor när nästa mens bör dyka upp. :-) vi har haft en paus över sommaren och det har varit skönt. Har till och med kunnat släppa tankarna på IVF emellanåt.

Svar: Åh vad skönt att du har kunnat släppa det under sommaren. Nu hoppas jag att det går vägen!! Många kramar
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0