Frågor & svar

Här har jag samlat lite frågor som kommit den senaste tiden + mina svar :)
 

 

Du skriver "men vi vet båda två just nu att det kommer bli jag som till största del får ta VABdagar etc.". Varför? Ni är ju två som har fått barn.
Med barn nummer ett delade jag och mannen lika på all ledighet (oavsett orsak). Med barn nummer två fick han ta all föräldraledighet utom de 30 dagar som inte gick att överlåta.
Varför? ja det kan ju finnas väldigt många olika orsaker till det? Arbete och sjukdom är två exempel som det skulle kunna bero på (men jag säger inte att det är det). Jag vill inte gå in på detaljer kring detta. Jag skrev det för att visa att vi båda är medvetna om hur det ser ut JUST NU. Men saker och ting kan ju förändras? Och ännu har vi inte haft turen eller lyckan att få barn. Roligt att höra hur du och din man löste det för er del, det gäller ju att hitta bästa tänkbara utifrån den situation man befinner sig i :)

 

Hur går det med mat och vikt? Gått upp? Gått ner mer?

Med maten går det bra, äter frukost, lunch, middag och två fruktmellanmål nu - mumsigt! Jag har gått ned ca 0,5 kg sedan jag fick äta igen och nu står jag still (pendlar 700 gram upp och ned, men det håller sin inom de 700 grammen) så det är ju toppen :)

 

Spännande att läsa dina svar på frågorna! Jag fastande vid kommentaren på frågan hur långt ni ska gå för att bli gravida.

Jag tyckte det var intressant att adoption inte är ett alternativ... För så ser jag också det. Får jag fråga varför det inte är ett alternativ för er?
Roligt att du uppskattar frågorna med svaren, det är min förhoppning och att det kan hjälpa någon :)

För oss är adoptionsfrågan enkel: min man är för gammal, vi får inte adoptera. På så vis har det aldrig varit någon mening att fundera på om vi ska eller inte. Jag kan tycka det är tråkigt att det inte kunde vara ett alternativ att fundera kring i alla fall, men reglerna är som de är och eftersom min man är 47 (jag är 37) är adoption inte ett alternativ för oss

 

På tal om nått annat... hur länge kan en platå hålla på? Har nog fått min första nu.. stått still i 3 dagar..

Kramkram
Inte för att vara negativ men förr eller senare skulle det ju komma, eller hur? Oftast höll de sig i 3-4 dagar för mig (kunde tom gå upp lite), som längst 2 veckor det var asjobbigt!

Förhoppningsvis går det ner snart för dig, det positiva med det är att du antagligen tappar ganska mycket på en gång, kroppen kommer typ "ikapp" viktnedgången den missade under platån. Så var cool, din belöning låter dig bara vänta lite :)

Låter inte kul alls. Hoppas att ni kan lösa det. Jag har hunnit bli lite nyfiken under tiden du har bloggat, vilket yrkesområde arbetar du inom? Skulle vara intressant att veta :-) Du behöver absolut inte skriva vad organisationen heter eller liknande, förstår att du vill vara anonym!

Kramar

Haha jag kan förstå att du blir nyfiken. Dessvärre är det svårt att berätta vad jag gör och behålla anonymiteten.... Men man kan säga att jag arbetar med organisationsutveckling och processledare. Hjälpte det? Hihi

halvbonden
2013-02-26 @ 15:37:57
URL: http://halvbonden.wordpress.com

Lustigt med den första frågan tycker jag. Sånna som hon, som är dela-lika-fascister.
Sedan säger hon i nästa mening att hennes man fick ta all föräldraledighet med nr 2. Varför skulle det då ta fel om du tar all ledighet med ert barn? Varför är det ok för en man att ta all ledighet men inte för en kvinna?
Jag tog all föräldraledighet och tar alla VAB-dagar, därför att jag älskar det, och min man vill hellre jobba. Svårare än så är det ju inte. Det handlar om intresse och inte om jämställdhet tycker jag. Om alla älskade att vara med ett barn dygnet runt skulle förskollärare vara det mest eftersökta yrket. Det är inte konstigt om en man helre avstår att vara hemma, inte konstigare än att en kvinna hellre arbetar än är hemmafru.

Och angående ofrivillig barnlöshet: kämpa på!! Jag hoppas av hela mitt hjärta och håller alla tummar som går att hålla, eftersom jag vet hur jobbigt det är att vilja så mycket och inte kunna.

Svar: Tack för att du hejjar på oss :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0