Lågt AMH-värde

Okej nu ska jag berätta...
 
i måndags var jag på Sahlgrenska för att ta blodprov i enighet med forskningsstudien, därefter träffade jag dietisten (jag får berätta om det i ett separat inlägg) och sedan skulle jag träffa barnmorskan som skulle berätta och visa inför hormonbehandlingen. Men när jag blev uppropad blev jag visad in till ett rum med läkaren istället. Hon berättade att blodproverna (som jag tog i oktober) visade att jag hade lågt AMHvärde, mitt ligger på 0,2 (Normalvärdet ligger mellan 1-6). Hon sa även att hon förstod såg det när hon gjorde ultraljud för det fanns typ inga äggblåsor på äggstockarna.
 
Jag visste inte riktigt hur jag skulle ta de här nyheterna, jag var helt oförberedd och jag hade aldrig hört talas om något AMHvärde tidigare, visste inte vad det var och förstod inte allvaret i det hela. Hon berättade att min äggreserv håller på att ta slut och att jag måste vara förberedd på att det kan bli svårt att få fram ägg. När man i vanliga fall vill få ut 8-12 ägg vid ägguttag får vi kanske vara glada om vi får 2? Men också vara förberedda på att det kanske inte blir några...
 
Just där och då tog jag det helt okej och tänkte typ att okej det är våra förutsättningar, det är olika för alla vi går göra det bästa vi kan utav det. Jag frågade om det fanns något jag jan göra för att öka förutsättningarna men det sa hon att det inte fanns. Jag förstod att statistiken för att vi nu ska lyckas är ännu sämre :(
 
Hon gratulerade mig till mitt fantastiska resultat vad det gäller viktminskning och sa att jag hinfo alla fall gjort vad jag kunnat och att de ju tror att det ökar förutsättningarna för lyckat IVF.
 
Jag glömde fråga om detta är orsaken till att vi inte lyckats bli gravida på egen hand? Tidigare hade vi ju diagnosen "oförklarligt barnlösa". Jag kände mig omtumlad när jag gick därifrån och vidare till barnmorskan. Vi pratade lite, Jon gratulerade och till mitt fina resultat. När hon frågade om läkaren pratat med mig om mitt AMHvärde så... DÅ förstod jag att det var allvarligt!
 
På vägen hem var jag dum nog att googla det, det skulle jag INTE ha gjort. För det resulterade bara i att jag lipade hela vägen hem :(
Du kan läsa lite mer på olika googleresultat, du hittar det om du klickar här
 
Jag ska inte "måla fan på väggen", men....
 
Jag SKA vara positiv inför detta IVF men det känns fortfarande sorgligt.. Men jag vet också att positivt tänkande är bra - i allt!
 
Trevlig helg på Er och igen: tack för ert fantastiska stöd!!!
Många kramar till Er Alla <3
E
2013-02-15 @ 10:03:37

kram!!!!!!

Svar: Tack!! :)
Fertilitetsresa

Maria
2013-02-15 @ 10:24:50
URL: http://kampfisken.bloggplatsen.se/

Det räcker med ett guldägg för att få ett pluss, AMH värdet säger bara hur mycket/lite ägg du har kvar och inget om kvaliten på dessa.

Vårat första ÄP resulterade i 7 ägg - 3 befrukade ICSI - 1 tillbaka - 1 till frysen.

Vårat andra IVF resulterade i 4 ägg varav ett omoget - 3 befruktade ICSI - 1 i retur - och ett till frysen!

Så du får tänka på att du iställe kör på KVALITE på dina ägg istället för KVANTITET!

Stort lycka till nu.
KRAM

Svar: Precis, det säger att jag har få ägg kvar. Jag fyller 38 år iår, kvalitén blir ju inte bättre med åren precis... :(
Men absolut jag ska tänka positivt när jag väl är där, men tiden fram till dess är det inte så lätt att vara positiv...

Tack för peppen i alla fall!
Kram
Fertilitetsresa

Sindyrella1983
2013-02-15 @ 10:36:17

Såklart tar det hårt på en när man får ett sådant besked, och visst faktum säger ju att chanserna minskar men det innbär inte att det inte finns en chans.
Tänk om det är så som Maria kommenterar att satsa på kvalitet istället =) Hoppas verkligen det lyckas och även om det är lättare sagt än gjort att vara stark så klarar vi samtidigt mer än vi tror!

Och förresten, Google i all ära, men det kan också skrämma skiten ur en! Försök att inte läsa för mycket!

Kramar

Svar: Jag vet jag borde hålla mig borta från google :)Kramis
Fertilitetsresa

Mary
2013-02-15 @ 15:37:01
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Tack för att du ville berätta. Jag förstår att det känns tungt och pissigt att få såna besked där man först inte förstår allvaret. Du är oerhört stark som redan nu verkar ha fått perspektiv på det hela. Styrkekram!

Svar: Tack snälla du!! Kramar tillbaka :)
Fertilitetsresa

Maria
2013-02-15 @ 15:46:56

Hej! Jag hittade din blogg för ett tag sen och följer er resa. Har inte kommenterat tidigare men tänkte att jag vill förmedla min väg till min nu 4 månader gamla dotter. Vi gjorde 1 ivf och ficka bara ut 3 ägg, vilket kändes som ett dråpslag. Var ju inte ens säkert att 1 ägg skulle lyckas... Av 3 ägg blev 2 befruktade, 1 av dom var för dåligt att använda och det andra var ett ägg med betyg MVG++ som dom uttryckte det. Alltså, som många har sagt tidigare, det räcker med 1 guldägg för att lyckas. Strunt samma om man får ägg till frysen, huvudsaken man får ett att sätta in så man kan göra ett helt försök. Jag önskar dig stort lycka till med detta första ivf! Med vänlig hälsning, Maria i Malmö

Svar: Hej! Vad roligt att du kommenterar nu! Och att du följer :) Tack för att du berättade om dina erfarenheter du ar helt rätt i att det peppar - det är ju solskenshistorier jag vill höra!! Hur gick det för er sedan med guldägget? Kram
Fertilitetsresa

JZ79
2013-02-15 @ 23:08:06

Tänker så på dig och min man blev så ledsen för er skull när jag berättade om vad som hänt. Du kommer få minst ett toppenägg som kommer resultera i ett barn. Du har kämpat så, det måste bara vara dags för er nu!!

Trodde det va proverna som togs för typ 2 veckor sedan som de fått resultat på..Ska de göra en ny koll? Har det tagits tidigare? Eller det kanske du inte vet..tänkte om äggreserven ändrats hastigt å om de isf vet varför. AMH borde väl tagits tidigare i utredningen?

Tusen kramar till dig <3


Svar: Tack för att ni bryr er!! Nej det här var proverna som togs på första mötet på Reproduktionsmedicin på Salgrenska. De kommer inte att göra om provet. Om jag har förstått det rätt så är det ju så att vår äggreserv (som AMH-värdet berättar om) bildas i vår mormor. Vi har den äggreserv vi har, den är genetisk, Tycker också att de borde tagit det tidigare, men de kan inte påverka reserven och jag kan inte heller gör anågot. Däremot får det betydeelse för vilken dos av hormonerna jag ska få. Jag är nu ordinerad den högsta dosen. Det enda positiva med detta är att det är högst osannolikt att jag blir överstimulerad och kommer i alla fall inte behöva avbryta behandlingen... Krmar tillbaka till dg min fina bloggvän <3
Fertilitetsresa

FA
2013-02-17 @ 18:26:23

Ville bara berätta att jag har samma amh-värde som du, 0,2.

Försökte bli gravid i tre år nästan.
Gjorde tre misslyckade Ivf:er (sahlgrenska och carlanderska) och stod i äggdonationskö då jag blev spontangravid utan Ivf!

Nu är jag gravid i vecka 35! Ville ge dig lite hopp då jag själv vet att det är skönt att läsa att det går att lyckas trots dåliga förutsättningar och flera misslyckanden.

(Jag fick Prasteron (DHEA) utskrivet av min läkare på carlanderska och jag tror att det hjälpte mig faktiskt. Men kan aldrig säkert veta såklart.
Googla så hittar du information om DHEA. )

Önskar dig all lycka till, jag vet hur jobbigt du har det!

Svar: TACK för att du berättar hur det gått med dig, känns skönt att höra!! Jag ska kolla upp ang DHEA :)Du har gett mig hopp och det är jag tacksam för! Kram
Fertilitetsresa

Solitude
2013-02-19 @ 01:38:26

Allt kommer säkert gå jättebra! Jag håller tummarna för er :-) jag tycker dock att det är lite konstigt att du inte har fått reda på provsvaren tidigare eller att de inte testade dig första gången ni sökte hjälp, de gjorde de på mig :-/ Som tur är går tekniken framåt och som sagt ibland räcker det med ett ägg :-D

Svar: Ja eller hur? Fast på SU tog de det i oktober, men berättade det nu. Som de sa det var så mycket info jag fick sist och det finns ju inget någon kan göra. Förutom att det påverkar hormonbehandlingen. Vi får hoppas på Guldägg :) Kram och tack för dina tummar vi behöver dem!!
Fertilitetsresa

Anna
2013-05-13 @ 20:59:21

Vi blev remitterada för IVF tidigare i våras pga mitt låga amh-värde, 0.2 precis som du. Vi var på läkarbesök i februari och väntade på att få börja med sprutor månaden därpå. Vi väntade och väntade.. Tog tillslut ett gravtest. Gravid! Är idag i v 12.

Karin
2013-07-21 @ 12:23:48

Vilket fint och hoppfullt resonemang ni för. Tack för att det finns tillgängligt för mig som också är en barnlängtande 38-åring med utredning i bagaget. I höst blir det ivf-försök här också. Och så ska vi gå en adoptionskurs :-) kram

Svar: Tack för att du kommenterar - det värmer mitt hjärta! Önskar dig all lycka till på ER färd!! kramar
Fertilitetsresa

mt
2014-03-19 @ 13:36:03

Hej alla, Tack för att ni delar gärna med er. Är i samma situation just nu. värden och ålder likadant. Jobbigt att allt tar långt tid, det är ngt vi inte har som är 38 år. I fyra år har jag försökt få ett barn till utan resultat. Ivf fungerade inte, nu har jag spolat men inga ägg denna gång. Brukar ha ett ägg annars. Fortsätter med pergotime, ska öka dosen med två och tre tabletter. Ska fråga om dhea som ni skriver om. Tack igen för era fina kommenterar. Mvh MT




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0