Frågor om hormonbehandling inför IVF

Jag får börja äta igen den 22 feb (Halleluja!) och ska då även påbörja min hormonbehandling.
 
Jag sitter och surfar runt för att få svar på vad hormonbehandlingen innebär och hur länge den pågår men det är inte så lätt... Så nu vänder jag mig till er kloka läsare istället! Hur länge håller hormonbehandlingen på inför ett ivf? Från dess jag startar ungefär hur lång tid tar det tills ägguttg sker?
 
Någonstans måste jag ju ändå fixa övriga livet också, med jobb och så, och jag skulle gärna vilja kunna förbereda mig lite. Om jag vet ungefär vilken vecka jag kan beräkna ägguttag så behöver jag ju t.ex. inte förlägga "extra viktiga" möten just då... Barnmorskan ska ringa mig i början på januari har hon sagt, så det kan ju bli nu annars gissar jag nästa vecka. Beroende på min senaste mens så kan vi börja planera behandlingen. Jag väntar mens idag, men när man väntar på den brukar den ju inte behaga komma i tid... Såklart kan hon svara på mina frågor då, men jag är otålig och vill veta NU, sedan får det ett helt annat djup när jag får informationen från er som har varit med om det!
 
Så nu hoppas jag på er :)
Kram!
S
2013-01-02 @ 13:40:11

Hej!

Jag och min sambo ska oxå genomgå vår första IVF detta året. Vi har fått information om att vi kommer ha det korta protokollet som innebär hormonsprutor i ca 14 dagar före äggplocket, och sedan sätts ägget tillbaka mellan 2-5 dagar efter att det befruktats. Ska du ha det långa eller korta protokollet? Det långa börjar med nässpray (nedreglering) men jag vet inte exakt hur länge, men enligt min klinik så tar det ca 2 månader från första sprayet till testdag, så ca 1,5 månad med hormoner då... jämfört med 2 veckor på den korta. Hoppas inte det blev allt för rörigt =)

//S

Svar: Haha lite rörigt kanske... Men det är ju en rörig tillvaro! ;)Tack för ditt svar, jag vet ännu inte om de planerar långa eller korta protokollet för mig... Men jag är förväntansfull nu, nu när det äntligen börjar närma sig!!
Kram
Fertilitetsresa

Janet
2013-01-02 @ 13:56:14

Det skiljer sig så mycket beroende på hur lätt/svår stimulerad man är. Jag sprutade mellan 11-14 dagar och sen är det 48 timmar tills äggplock. Men beräkna 12-16 dagar ungefär. Kram

Svar: Tack snälla du för ditt svar :)Kramar tillbaka!!
Fertilitetsresa

Mary
2013-01-02 @ 15:51:30
URL: http://dufattasmignu.blogspot.se

Som sagt, beror på om det blir korta eller långa programmet.
Korta programmet ca 2v
Långa programmet ca 5v
Allt beror på hur de tror du reagerar, hur du reagerar och hur helgerna ligger...
Jag fick flest ägg med långa programmet, men tyckte det korta var bättre eftersom man slipper klimakteriet.

Det är pirrigt nu förstår jag!

Kram

Svar: Hmmm vet inte vilket jag ska hoppas på korta eller långa? Utifrån de andra svaren verkar det som man får fler biverkningar men fler ägg med långa...Jaa riktigt pirrigt för nu börjar det ääääntligen närma sig!!! :D
kramar till dig :)
Fertilitetsresa

Linda
2013-01-02 @ 19:56:37
URL: http://meumvita.blogspot.se

Hej!

Va häftigt att du får sätta igång snart. Och grattis att du klarat din jobbiga diet. Vi gjorde långa protokollet. För oss tog det exakt en månad från spraystart fram till äggplock. Sedan fem dagar tills vi fick tillbaka vår blastocyst.

Jag tyckte långa protokollet var fruktansvärt jobbigt då jag fick rätt mycket biverkningar av sprayen, men skulle lätt göra om det igen eftersom resultatet blev så bra. Statistiskt sett ger långa protokollet fler ägg.

Lycka till!

Svar: Tack snälla du för ditt svar! Ja jag vet inte vad jag ska hoppas på, långa eller korta?Tack och lycka till du också :)
Fertilitetsresa

L
2013-01-02 @ 21:42:31
URL: http://drommenomenliten.blogg.se

Ha ha, ja man har ju ett liv också, utanför allt som har med ivf att göra. Jag har dålig koll på det här med hur lång tid det tar men ser att du fått fina svar. Spännande för mig med att läsa.

Gott nytt år på dig med!

Svar: Japp vi har ju ungefär samma frågor allihopa :)
Fertilitetsresa

Anonym
2013-01-02 @ 22:51:02

Jag är inte så insatt, men Sahlgrenska gör nästan alltid långa protokollet så mycket vet jag.
Maila den bm som kontaktade dig ang studien? Be henne ringa snarast :P Så fort du får prel datum för äggplock blir det ju lite lättare att planera livet. Sen kommer du få åka dit på vul och sånt för att se hur äggen växer..
Hade du långt till SU eller hur var det?

Ikväll blev jag "proppmätt" på chokladpudding..Känns märkligt att bli det på så lite "mat", haha!


Svar: Okej, då kanske det blir långa då då... Jag kan inte ringa henne förrän jag fått mesn, och den behagar vänta på sig nu... :(Nästa besök, som blir hos Disa är den 21 jan, det börjar närma sig! När ska du väga in dig nästa gång? Går det bra med vikten, är du nöjd?
Skönt att du blir mätt på shakerna/puddingen, det blir aldrig jag, jag har varit hungrig sedan 22 oktober :(
Fertilitetsresa

JZ79
2013-01-02 @ 22:51:46

Det är jag som är "Anonym" i inlägget ovan :)

Svar: Bra att du la till det :)
Fertilitetsresa

S
2013-01-03 @ 21:52:38
URL: http://vntanlngtan.blogg.se/

Åh så spännande, vi hoppas på ivf även vi i år. Men vi får inte ställa oss i kö för ens mars :/ men så spännande att läsa om hur det fungerar.

Följer och set hur det hår för er.
Håller tummar och tår!
Kram

Svar: Tack för dina tummar och tår - vi behöver dem :)Får jag fråga: Menar du att det är först i mars ni får ställa er i kö? Efter det kommer alltså väntetid, utredning, och sedan introbesök? Eller menar du kö till ivf i mars?
Kram
Fertilitetsresa

JZ79
2013-01-03 @ 22:07:24

Jag ska till Marianne på tisdag, ska försöka undvika vågen tills dess..om det går!! ;) Nyfiken är jag ju :P Maken har inte vägt sig än, han är rädd att han inte gått ner något, men det måste han ju gjort!? Så lite kalorier som vi får i oss nu :/
Jag har väldigt mycket huvudvärk, borde väl gått över nu? Dricker minst 2,5 l vatten varje dag..
Kanske beror på nått annat.

Snart får du känna dig mätt igen :) inte många dagar kvar nu. Woho vad spännande det ska bli att följa fortsättningen på din resa :)

Kram!

Svar: Jaa ni har gått ned det är säkert :) Men klart häftigt om du väntar tills på tisdag då! Har mannen någon plan för vad/hur han ska äta sedan när han ska börja igen? Hur ska han trappa upp?
Hmmm ja huvudvärken borde ha släppt nu. Dricker du kaffe/te som du brukar? Drack du mycket Cola innan?
Kramis
Fertilitetsresa

S
2013-01-03 @ 22:45:01
URL: http://vntanlngtan.blogg.se/

Vi gjorde en utredning efter att vi försökt ett år, pga semester stängt och vår semester så tog själva utredningen 6 månader från första träffen med läkaren till sista gyn-undersökningen. Och vid sista besöket sa läkaren att det inte var något fel, och att de föreslog ivf men då det tydligen finns stora chanser att bli gravida av oss själva så måste vi vänta tills det gått två år av försökande innan vi kan ställa oss på kö för ivf . Men det skulle tydligen inte ta så lång tid (att stå i kö) men det är först i mars vi "får" höra av oss och säga att vi är intresserade av ivf och jag räknar med att det tar tid ändå så kanske får börja höst/vinter 2013... :) kram

Svar: Ah jag förstår. Om jag får ge råd (ta det om du vill eller låt bli) hade jag kört ivf-försök privat till dess ni får komma till, om ni har möjlighet vill säga (och vill). Jag fattade akdrig hur lång tid det skulle ta till dess vi faktiskt fick göra ivf - för vår del kommer det röra sig om en bra bit ööver ett år FRÅN VÅRT FÖRTSA BESÖK. Om jag vetat vad jag vet nu då, hade jag kört privat, i alla fall till dess man får komma till i landstinget. Men ni är ju yngre så ni har förhoppningsvis mer tid än vad vi har...Lycka till! Kram
Fertilitetsresa

JZ79
2013-01-04 @ 00:48:44

Mannen tänker att han äter en liten portion lagad mat, resten pulver. Apoteket säljer nått sorts mått så du får koll på portionsstorlek å det kanske vore bra. Ska fråga hm imorgon hur han tänker sig..

Jag dricker mindre kaffe, det smakar inte så gott numera...cola dricker jag aldrig. Kan ju bero på nått annat oxå, nacke eller à mat kanske för så hade det varit förr men inte hällt i sig så länge. Nu blev det allt på en gång ju.

Kram

Svar: När vi - du och jag - är färdiga med dieten får vi börja räkna kalorier. Marianne sa åt mig att införskaffa en hushållsvåg, för vi måste väga maten (för att kunna räkna kalorierna i maten), så nu har jag beställt en och väntar på leverens :)Ja då beror ju huvudvärken inte på koffeinbrist i alla fall... Hoppas det ger med sig snart.
Fertilitetsresa

Dumtellersant
2013-01-04 @ 15:41:51
URL: http://dumtellersant.wordpress.com

Vad häftigt att det närmar sig nu! Vi har vårt första besök inplanerat nästa vecka då vi ska lägga upp planeringen för hormonbehandlingen, äggplock och allt man nu ska göra... Tror att vi ska köra det korta om nu allt ser bra ut!

Svar: Åh vad spännande!! Hoppas på korta då då :)Kram
Fertilitetsresa

Elin
2013-01-06 @ 00:26:46
URL: http://elinpie.blogg.se

Hej! På min blogg finns ett inlägg om vår IVF och ungefärliga tider. Men som andra redan skrivit varierar tiderna och metod beroende på hur lätt man stimuleras :) lycka till nu!

Svar: Tack :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0