Tips på bloggar om ÄD?

Jag läser in mig på Äggdonation så mycket som jag bara kan!
 
Denna eviga kunskapstörst som aldrig släks!? Och hur kommer det sig att man (läs jag) inte får tips av någon? När jag ställs upp på kön till äggdonation på Sahlgrenska med en väntetid/kötid på 1,5 - 2 år - HUR kommer det sig att ingen samtidgit talar om att vi har möjlighet att söka oss till Finland, ställa oss där i äggdonationskö med väntetid 5-7 månader och att vi då kan få tillbaka pengarna för behandlingen av Försäkringskassan (men måste stå för resa och boende själva)? Varför nämner inte äggdonationsteamet detta när jag ringer och frågar hur det ser ut i kön och när vi förväntas komma fram? Varför??
 
Läg där till att det inte ens är säkert att jag hinner få behandling i SU-kön! Man får inte ha fyllt 40 år när behandlingen startas. 2 år efter att jag ställts i kön kommer jag vara 39 år och 10 månader. Förutsatt att kötiden inte kommer att ta längre än de beräknade 2 åren kommer jag troligtvis endast hinna med EN behandling innan jag fyller 40 år. Sedan är det enbart privat jag kan vända mig. (Låt oss säga att kötiden blir 2 år och 2 månader, då kommer jag alltså inte få någon äggdonationsbehandling alls) HUR kommer det sig att ingen informerar om detta??
 
VARFÖR ska jag behöva ta reda på allt - inkl. mina valmöjligheter - själv??!!
 
Här är ni underbara, fantastiska bloggläsare den största hjälpen!!
Har ni tips om bloggar om ÄD får ni gärna skriva in dem i en kommentar!!
Anonym
2013-07-04 @ 16:01:25

Jag beundrar verkligen dig! Hur du lyckas få reda på all information och kämpar. Jag letar själv lite information om olika möjligheter och sådär och tycker det är super svårt. Din kämparglöd är fantastisk och inspirerande. Kram

Svar: Vet du hur varm jag blir i hjärtat av att läsa att jag inspirerar dig?! Tack snälla för att du berättar det! Jag vill GE styrka till dig och andra och att få tillbaka det du just skrev beyder enormt för mig - då ger DU mig styrka!! Tack och många kramar
Fertilitetsresa

Onskan
2013-07-04 @ 16:02:42
URL: http://onskanomattbligravid.blogg.se

Var jag som kommenterade kommentaren över! :)

Svar: Tack för att du la till det :) Kram!
Fertilitetsresa

halvbonden
2013-07-04 @ 16:21:10
URL: http://halvbonden.wordpress.com

Ja det är konstigt att de inte informerar om sånt. Jag tycker hela infertilitetsvården är rätt dum faktiskt.
Vet du att du kan åka till Riga också? Det kanske är lättare med finland men det är ju inte så lång resa till Riga heller. Men de har tydligen högre ålder i Riga, så att du vet att det inte är kört sedan om åldern skulle bli ett hinder i Finland.
Jag vet en som fick barn väldigt sent i livet med ÄD, för man har ju tydligen ganska bra chans med ÄD, eftersom det kanske är ägg från någon som är 30, och då är kvaliteten bättre än vid 40, och det hänger tydligen mer på ägget än på kvinnan.
Lycka till, hoppas ni får en liten på det här sättet!!!

Svar: Visst är det konstigt? Finland funkar bäst då vi då kan få ersättning från Försäkringskassan. Det får man inte om man gör behandling i Riga eftersom de har andra regler vid ÄD än Sverige. Ja det mesta handlar nog om att jag måste acceptera för att kunna se fram emot detta - med glädje! Tack för att du bryr dig!! Kram
Fertilitetsresa

maria
2013-07-04 @ 16:43:03

Hej!
Du får gärna maila mig om frågor om du vill, både min mamma och jag har gjort lyckade ÄD, hon var i din ålder

Svar: Wow! Tack snälla det tänker jag definitivt göra!! Min mail är: [email protected] Tack för att du bjuder på detta! Kram
Fertilitetsresa

karin
2013-07-04 @ 17:15:05
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Vännen,
Länge sedan jag kommenterade hos dig. Jag har tyckt att jag inte har haft något bra att komma med men samtidigt vet jag att en tanke eller ett bekräftande kan räcka gott! Jag håller med dig om frustrationen med sjukvården. Man får göra så mycket själv. Att man måste vara frisk för att orka vara sjuk, stämmer alltför väl! Jag hoppas att du kan få bra tips från andra här :)

Tänker på dig!
Kram

Svar: Tack för att du tar dig tid att kommentera! Jag tittar in till dig titt som tätt också, men har inte heller känt att jag har något att säga.. Konstigt egentligen för jag tänker på dig ofta :) kram!
Fertilitetsresa

Mian
2013-07-05 @ 00:29:54

Jag vet en blogg om äggdonation, sök på Wilda Mathilda på Google så hittar du den!

Svar: TACK :)
Fertilitetsresa

maja
2013-07-05 @ 10:20:39

Jag läste mycket hos Wilda Mathilda (googla, som sagts ovan) och jag mailade även henne och hon var väldigt vänlig och hjälpte mig med sina svar. Jag mailade även försäkringskassan för att försöka få info från dem. De svarar faktiskt på mail (!).

Det finns en blogg som heter Bebiskarusellen, hon har gjort många privatbetalda ÄD-försök i Riga (tror att det är Riga, är iaf inte Finland).

ett förtydligande ang. kommentaren ovan att du kan åka till Riga: Ja visst kan du MEN ni får inte ersättning från försäkringskassan då. Bra att veta... Det beror på att Försäkringskassan endast ersätter vård utomlands, om det andra landet har liknande regler som Sverige. I ÄD-fallet innebär det att de ska ha samma regler ang. donatorns identitet, dvs. det får EJ vara anonyma donatorer. Och såvitt jag vet är det bara Finland som har icke-anonyma donatorer. De har samma regler som Sverige dvs. att när barnet är myndigt har de rätt att få veta donatorns identitet.

Min gynekolog som är "kontaktläkare" för folk som gör ÄD utomlands rekommenderade en AVA-klinik i St Petersburg. Sa att de har oslagbar graviditetsfrekvens. Men, har ju inte testat det och där får man ju garanterat inte ersättning från Försäkringskassan heller (första kravet är ju att landet ska vara ett annat EU-land). Men om man är villig att betala själv kanske det är ett alternativ. Fast långt bort...

Svar: Tack snälla för alla fina tips!! Många kramar till dig :):)
Fertilitetsresa

Mary
2013-07-05 @ 13:16:00
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Det är faktiskt inte rättvist någonstans, inte minst av den enkla anledningen att jag tycker vi har fått så himla bra info hela vägen vad gäller våra IVF-försök. Men när det kommer till det där med ägg-/spermiedonation är det som om svenska sjukvården täpper till. Kan det har med det faktum att dom inte FÅR tipsa om nåt som man inte får göra i Sverige? Förstår du vad jag menar?

Kollade på http://ivfbloggar.blogspot.se/ och under kategorin Sperma/Äggdonation hittade jag bloggen http://alltinggar.blogspot.se/. Hon verkar ha kunskap om detta mesta du frågar om även om hon är yngre än du.

http://jeanequidote.blogspot.se/ skriver om äggdonation från en kusin.

http://aggdonation.blogspot.se/ är en avslutad blogg men där kan man läsa om AVA-kliniken i Riga.

Det är alltså inga bloggar jag läst själv regelbundet men tyckte det var intressanta frågor du ställde och började googla runt lite.

KRAM!

Svar: Ja jag vet inte varför de inte berättar eller tipsar?? Tack snälla du för alla dina tips - mottages tacksamt!! kram
Fertilitetsresa

Cecilia
2013-07-06 @ 16:36:38
URL: http://bebiskarusellen.blogspot.se/

Jag bloggar ju om äd och har gjort försök i Sverige och i Riga. Jag har hållt på med äd i 3 år och gjorde en genuin forskning kring ämnet innan Vi gav oss in i den världen. Jag hjälper dig gärna med alla funderingar. . På min blogg hittar du andra äd bloggar.

Men mest kan jag rekommendera familjelivs forum om äd. Där finns det mesta kunskapen samlad.

Svar: Jag följer dig redan :) Ja FL är ba, men det är en så lååång tråd och det tycker jag är lite synd, för det är jobbigt att gå fram och tillbaka i den för att leta efter svar på de frågor jag har den dagen. Nästa dag undrar jag något annat och då är det jobbigt att leta tycker jag :( Tack för att du kommenterade och lycka till med allt!! Kram
Fertilitetsresa

Liv
2013-07-06 @ 18:51:45

Hur ser det ut med Skåne? Kan man inte få bli remitterad till ettvannat landsting, det kan man ju få gällande operationer osv. om det är kortare kötider på andra ställen. De har ju skrivits en del om att de inte har köer alls och att de funderar på att låta danskar få komma. Då måste ju svenskar från andra landsting få ha företräde egentligen kan man tycka...

Svar: Jag har pratat med dem. Tyvärr behandlar de ännu inte någon från annat landsting. Jag hade t.o.m. som förslag att jag kunde komma med korsdonator men det hjälpte inte. Men kanske kommer det gå i framtiden? Dock inte nu.
Fertilitetsresa

Mamman här
2013-07-24 @ 11:37:25

Hej jag avskyr dig

Svar: VAD har jag gjort för att förtjäna dessa ord?
Fertilitetsresa

Mamman här
2013-07-24 @ 11:39:21

Jag hittar inget att säga
Avskyr dig fortfarande

Svar: Att du kan skriva så till mig i min svåra stund är obeskrivligt elakt.
Fertilitetsresa

JW
2013-07-24 @ 21:19:44
URL: http://drommaromsmatt.wordpress.com

Men för helvete! Jag är bara tvungen, du Mamman här, vad är du för stört litet kryp? Kräla tillbaka under stenen där du hör hemma vettja, för i bloggar som denna verkar du ju inte kunna bidra med något. Jag hoppas att du har förmåga att uppfostra ditt barn bättre än du själv har blivit lärd, för fler såna som du behöver vi inte i världen!

sasha
2015-06-04 @ 18:38:12

Herregud människa vad får dig rätten att skriva så till en annan människa, inge skam i kroppen. Stör de dig att hon är starkare än dig. Eller att du råkade bli mamma fast du inte borde eller har förtjänat det? SKÄMS PÅ DIG! (Mamman)

Jag och min sambo går igenom samma sak så jag förstår dej helt klart din sorg din längtan.
Styrka och kärlek till dig

Svar: Kram till Dig Sasha <3
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0