Adoption är inget alternativ.

Svaret är nej. Vi kommer inte godkännas som adoptivföräldrar. Min man är för gammal (47 snart 48 år). Socialen har verkligen ansträngt sig och kollat runt. De har kontaktat andra kommuner, socialstyrelsen och kollat domstolsbeslut (finns beslut i regeringsrätten där det är par som stridt för att få adoptera trots ålder i ett av fallen hade mannen precis fyllt 42 år). Sveriges lag har åldersgräns, att länderna inte har det hjälper inte oss då de kraven inte stämmer med vår lag.
 
Vad det gäller adoption har vi nu bara två "chanser/möjligheter":
1. En förälder/ett föräldrarpar ber om att vi ska bli adoptivföräldrar till deras barn. Eller dödsfall inom släkten som gör oss lämpliga som adoptivföräldrar
2. Jag skiljer mig från min man och adopterar som ensamtstående.
= Vi blir inte adoptivföräldrar.
 
Så nu vet vi att adoption inte är ett alternativ för oss. Denna gång blev min man ledsen, han känner att det är han som berövar mig ett barn. Jag ser det inte så. Men visst är det "komiskt" ändå? Min man har perfekta spermier för att göra barn natruligt men är för gammal för att adoptera. Jag har ålder för att kunna adoptera men har inte ägg för att kunna bli gravid naturligt.
 
Den som ändå kunde sia om framtiden...
JW
2013-03-28 @ 08:17:42

Men nej!! Det trodde jag faktiskt inte skulle ske =( Vad ledsen jag blir för er skull, fasen att det ska vara så krångligt =( Tänker ni ÄD då? Jag har ingen erfarenhet av det, men har förstått det som att det är många som gör det privat utomlands för att slippa alla långa kötider, men då får man betala själv.. Men - du kanske vet att man kan få ersättning i vissa fall från försäkringskassan när man gör ÄD utomlands?

Hoppas ni landar i ett beslut som känns rätt!
KRAM

Svar: Mmm vi funderar på det, men det är väldigt mycket att ta in. Och jag har inte gett upp om mina egna ägg än. Får se vad de säger på Carlanderska först... Kram!
Fertilitetsresa

Karin
2013-03-28 @ 08:17:45
URL: http://Villbli3.bloggplatsen.se

Motgång efter motgång, det kan bara inte få vara på de sättet! Jag blir så otroligt ledsen när jag tänker på alla barn som behöver fina och kärleksfulla föräldrar och inte får komma till er, det är så fel! Jag blir så ledsen för vad ni tvingas utstå.

Jag hoppas att du ursäktar en tanke och fundering som jag har. Jag har en kompis som ska ge ägg till en av hennes kompisar och hon berättade för mig att när det handlar om "direkt donation" så går man före och behöver inte köa.. Jag vet inte vart jag vill komma med informationen men jag tänkte på dig när min kompis berättade om deras planer. Det är ju såklart inte så lätt att "be att få någons ägg".. Men jag ville iaf berätta, utifall att det kan väcka någon idé hos dig/er.

Ta hand om er!!
Kramar

Svar: Tack för din kommentar! Och jag förstår din fråga, jag har funderat på det, men jag tror inte jag har någon jag kan ställa en sådan fråga till. Jag tror det är stor risk att relationen drabbas negativt av något sådant - för vänner och/eller barnet. Men det kan såklart funka också beroende på individerna. Men jag tror inte det för mig.Tack för att du stödjer!!
Kram
Fertilitetsresa

Elin
2013-03-28 @ 08:52:50
URL: http://endrom.blogg.se

Fy Fan va orättvis världen är :(
Även om de inte är lätt och kanske inte alls vad ni vill så tycker jag att du ska försöka hitta någon, så som Karin skriver, som skulle kunna tänka sig att donera ägg till er. Någon som redan fått barn som skulle kunna vara öppen för tanken.
Hoppas allt löser sig för er!! :(
Kram

Svar: Nja jag vet inte. Tror inte det är så lyckat att be sina vänner/släktingar om det? Gynnar det barnet? Donatorn? Oss? Jag förstår vad du menar, men jag är väldigt osäker på hur relationen blir då.. Beror såklart på vilken relation man har innan :) Tack för att ditt stöd, jag uppskattar det! Kram
Fertilitetsresa

JZ79
2013-03-28 @ 09:45:18

Näe :( Nu får det va slut på motgångar! :(
Känner så mycket med er och hoppas verkligen att ett mirakel sker och ni blir gravida naturligt.
Kontakta psykologen igen?
Ta en funderare och kika över ÄD utomlands senare, som andra säger kan du få viss ersättning från FK (inte alltid, men i vissa fall)
Kram till dig!

Svar: Jag har inbokat möte med henne nästa vecka. Funderar mycket på ÄD nu... Kram
Fertilitetsresa

Emilie
2013-03-28 @ 10:54:25

Åh vad tråkigt. Jag funderar på att donera ägg och såna här situationer gör mig ännu mer öppen för det.

Svar: Jag är såå imponerad av de kvinnor som donerar - vilka fanastiska MEDKÄNNANDE kvinnor!! Är du fortfarande i tankar kring det eller har du anmält att du är intresserad av att bli donator? Många kramar dig ;)
Fertilitetsresa

Lena
2013-03-28 @ 11:06:29
URL: http://jagelena.blogg.se

Nej! Tråkig läsning :(. Jag hoppas så på ÄD nu, att ni kan gå den vägen.

Det känns som moment 22. Din man skulle ju kunna få bli godkänd som pappa vid en eventuell ÄD framöver, och då är ni ju äldra. Eller om han rent teoretsikt gjorde 10 kvinnor på smällen i helgen som sen gör abort, så skulle det också vara okej.

Men ni, som är gifta, älskar varandra, ska inte få adoptera? Det blir så fel, så orättvist. Jag hoppas att ni lyckas med ÄD. Vet en kompis i min omgivning som jag tror gjorde det i Lettland, kortare kö där.

Kramar!!!

Svar: Jaa du, förståligt är det inte :( Tck för dina kramar!!
Fertilitetsresa

Alltinggar.blogspot.com
2013-03-28 @ 17:06:22
URL: http://Alltinggar.blogspot.com

Fy vad ledsamt att höra. :(




Svar: Jaa det är nedslående :(
Fertilitetsresa

Fru B
2013-03-28 @ 17:54:18
URL: http://frublyckavaredu.blogg.se

Finner inga ord...jag hoppas ni har ork att ta er igenom allt och på något sätt lyckas bli föräldrar

Svar: Tack :)
Fertilitetsresa

Josefine
2013-03-28 @ 19:51:35
URL: http://santoshastraningsblogg.blogspot.se

Många, många kramar! Ett sådant eländigt system vi sitter fast i! Man har regler om adoptivföräldrar, men inte mycket om fertilitetsbehandlingar (mer än en åldersgräns för kvinnan). SKIT är vad det är! Önskar att jag kunde skriva någonting konkret om vad ni ska göra (utöver ÄD) - men det enda jag kommer på är att krama och trösta varandra så gott det nu går.

Svar: TACK!! Tack för att du kommenterar, stöttar och bryr dig! Kram
Fertilitetsresa

tess
2013-03-28 @ 21:28:29
URL: http://minbebis.com/blogg/tess89/

Jag finner inga ord, livet är så fruktansvärt orättvist :( Sänder många kramar till er <3

Svar: Tack!!
Fertilitetsresa

K
2013-03-28 @ 22:56:13
URL: http://motettliv.blogg.se

Så orättvist allt är, jag trodde verkligen att detta skulle gå vägen för er. Blir så ledsen när ni bara stöter på motgång efter motgång. Som många skriver så är nu riktad ÄD tillåtet i Sverige, annars är köerna utomlands kortare. Hoppas så att det kan vara er väg till bebis.
En massa stora kramar till er båda!

Svar: Tack för att du stöttar och kommenterar, det värmer :)
Fertilitetsresa

Fiffig
2013-03-29 @ 06:14:58
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Alla dessa motgångar alltså!
Många kramar till dig. Hoppas ni får en ledig och fin påskhelg tillsammans ändå.

Kram

Svar: Tack för dina kramar!!
Fertilitetsresa

C
2013-03-29 @ 08:47:36
URL: http://spyor.blogg.se

Men vad ledsen jag blir för er skull. Att det ska finnas så konstiga regler. Hoppas ni finner kraften att ta er vidare även om allt känns tungt nu. Kramar

Svar: Tack för att du bryr dig! Kram
Fertilitetsresa

Rebria
2013-03-29 @ 10:21:10
URL: http://rebria.blogg.se

Tråkigt att det inte är någon framkomlig väg med adoption för er. För oss är tyvärr situationen liknande, vi kommer högst troligen inte ges någon möjlighet till adoption.

Svar: Mmm då vet du. Tyvärr :( Kram
Fertilitetsresa

tanniz
2013-03-29 @ 11:57:32
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Trist besked men måste ändå vara skönt att veta hur det ligger till... att slippa hoppas på något som inte skulle bli.. Hoppas ni landar i situationen och finne er väg till att bli föräldrar :)
kram

Svar: Mmm men det har varit många negativa besked på kort tid nu :( Men å andra sidan hade det inte varit bättre med samma besked fördelat under längre tid... Har väl i all fall börjat landa till viss del nu, men att inse ger också mer sorg på ett annat sätt :( Tack för ditt stöd! Kram
Fertilitetsresa

Lilla S
2013-03-29 @ 18:56:12

Nej, vad tråkigt att höra. Man tänker ju att de kanske kan vara flexibla med reglerna om det finns särskilda omständigheter (som det ju finns i ditt fall).

Har en kollega som just nu gör IVF-försök med äggdonation. Hans fru kommer aldrig att kunna få barn på egen hand pga tidigare sjukdomsbild medan han är "OK". Dom gör på Sahlgrenska.

Är detta ett alternativ för er?

Kram

Svar: Vi funderar på det... Men jag har inte gett upp hopper på in ägg än? Kram
Fertilitetsresa

Bebiskarusellen
2013-03-30 @ 10:08:47
URL: http://bebiskarusellen.blogspot.se

Visst är det hemskt, det känns lite som mattan slits bort under ens fötter..

Vi fick oxå nej pga att min man är för gammal, de är verkligen stenhårda på det. Jag var typ 36 och min man 45..

Men vi beslutade ganska snabbt att fortsätta med äggdonation, och det ångrar jag inte en sekund.

Kram

Svar: Tack för din kommentar! Får jag fråga: vilka önskemål får man ställa ang donatorn? Lycka till! Kram
Fertilitetsresa

Bebiskarusellen
2013-04-02 @ 15:02:09
URL: http://bebiskarusellen.blogspot.se/

Ja, det får man, utseeande, ålder, hobby, utbildning mm. Kram!

Svar: Spännande :) Kramis
Fertilitetsresa

Mary
2013-04-03 @ 13:15:46
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Nu har det gått en hel påskhelg mellan det här inlägget och nu, men jag vill kommentera ändå. Förstår att detta är tungt för din man, men det blir ju så tydligt att man faktiskt är två om få barn och att det inte går att skylla på någon. Kram

Svar: Ja och det konstiga är att jag blev inte lika ledsen denna gång men min man blev. Nu fick jag trösta honom. Vi pratade ganska mycket om det att vi tröstar varandra när den ena är "svag" är den andra stark. Så skönt att vi har varandra <3 Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0