Fortfarande oförklarligt...

På förmiddagen hade jag telefontid med läkaren, som jag inte har pratat med sedan ägguttaget. Vi hade ett bra samtal och förklarade också en del kring AMH-värdet. Det värdet avgör först och främst hur lätt/svårt man stimuleras av hormonerna. I mitt fall hjälper det i stort sett inget att behandlas med hormoner, därför fungerar inte ivf för mig. Jag frågade henne om mitt låga AMH-värde är orsaken till vår ofrivilliga barnlöshet, men det är det inte. Vi är oförblir "oförklarligt barnlösa". Hmm...
 
Hon frågade om vi vill att hon skickar remiss för att skriva upp mig (oss) på äggdonationskön. Jag sa ja. Väntetiden är runt 2 år. Det är bara att hoppas att den inte är längre för då finns det risk att jag blir för gammal, man får inte ha fyllt 40 år för att få ägg... Så hon ska skicka remiss och vi ska få bekräftelse på att den kommit in. SÅ nu väntar vi på det.
 
Jag frågade om hon kan rekommendera någon annan behandling som v kan göra privat. Hon sa då att de har inget problem med att vi går privat men frågan är hur det ska hjälpa? Hon förstod att vi vill försöka mer och det är helt okej det påverekar inte vår tid i kön. Hon sa att vi fortfarande har chans (om vi har stor tur) att bli gravida på naturligt vis, så om vi orkar hålla på med ägglossningstickor så kan vi satsa lite extra runt den tiden. Man skulle  ev. kunna göra ägguttag vid naturlig cykel. Och man skulle kunna testa några fler ivf:er och hoppas på 2-3 ägg. Men som sagt de bedömer inte att vi (dvs. jag) har någon rimlig chans att bli gravida själva och det är också anledningen till att de sätter upp osspå äggdonationskön. Nu har vi tid att fundera på det. Läkaren kommer att boka in ett nytt möte med oss och berätta mer om hela den processen. Det känns bra.
 
Tyvärr glömde jag fråga henne om DHEA och Prasteron - attans! Så jag får maila om det och se om jag får något svar...
T
2013-03-25 @ 23:00:56

Tänkte bara fråga om ni har kollat upp ÄD i Finland? Blir lite längre resor och man får betala själv, men får en del av summan tillbaka av försäkringskassan.
Har även läst en del bloggar om par som åker till Riga, där tror jag dock inte att man kan ansöka om pengar från FK i efterhand men ett alternativ för att slippa den långa väntetiden i Sverige.

Svar: Tack för tipset, snätt av dig :) Jag började kolla lite om det i Finland.. Känner bara att jag inte är redo att ta några beslut just nu... Vi ska till en privat ivf-klinik i mitten på april då ska vi se om de kan erbjuda oss någon behandling. Efter det tror jag att det känns lättare att börja söka information om ÄD. Tack igen! Kram
Fertilitetsresa

alexandra
2013-03-26 @ 08:35:27
URL: http://mlbloggen.blogg.se

förstår att det är tungt. kram ....man får sig en tankeställare när man läser din blogg. jag håller på att vimsa med vikten, men i de stora hela så är det ju barn jag vill ha och vikten måste bort först. Men det är ju inget som säger att de kommer funka då..... känner att jag fan få skärpa till mig så jag får bort kilona innan de blir för sent. kram

Svar: Vikten ÄR eller KAN vara en viktig del i det hela. Men var realistisk, vänta inte för länge, det fanns många många väntelistor och åldersgränser för än det ena än det andra som man tvärr kan bli varse om ifall allt inte går som det ska... Bra att du går ned i vikt, men håll inte på förlänge, om jag får ge dig råd. Kram
Fertilitetsresa

Sindyrella1983
2013-03-26 @ 09:19:12

Hej!
Vill mest skicka lite styrkekramar, förstår att det är helt fruktansvärt jobbigt...
Här är jag på 6:e dagen efter insättning, men känner inget och vågar inte tro, men hoppas såklart!
Jag hoppas så att det löser sig för er snart!!!!
KRamar

Svar: Åh jag hoppas att det inte betyder någor att du inget känner utan att det kommer snart :) Tack för all styrka du förmedlar!! Kraam
Fertilitetsresa

Anonym
2013-03-26 @ 11:09:57

Man har som EU-medborgare rätt att, om det är orimligt långa väntetider i ens hemland, göra behandlingen i annat eu-land. Väntetiden i Finland är ca 6 månader. Ni får betala behandlingen själv, men kan söka ersättning i efterhand. Dvs. har ni rätt till x antal äd-behandlingar is verige, har ni också rätt att få ersättning för om n i gör dem privat utomlands.

resor etc. ersätts dock inte. "Bara" de knappa 70 000 det kostar i FInland. Tidigare fick man för att göra behandlingar i tex Riga också, men Försäkringskassan kräver nu att det är 1) ett EU-land och 2) att landet bara har kända donatorer (dvs. så att reglerna är desamma som här). Det göra att FInland är enda valet. Men 6 månader är kortare än 2 år!.

Ska dock säga att vi kom fram i ÄD-kön efter 1 år 3 månader. Men sen dröjde det ett par månader till tills de väl hittade en donator. Ställde oss i kö september 2011, var på första mötet i november 2012 och är mitt inne i ÄD:n nu.

ÄD-kliniken på KS i huddinge gör bara 1 försök per par. de har inte fler donatorer. så har ni fler betalda försök till godo, så kommer ni ändå få vända er utomlands för att göra dem, och då få ersättning i efterhand. lycka till!

Svar: Åh vad mycket bra info jag fick av dig, tack!! Men det föder lite fler frågor dock... SOm jag hoppas att du kan besvara: Vem avgör om det är "orimligt långa väntetider i ens hemland,", anses Sverige ha det? Vi gjorde ju bara ett ivf-försök som misslyckades, innebär det att vi har rätt till 2 äd-behandlingar i sverige och att vi har rätt att få ersättning för dem i tex. Finland (Västra Götaland har tre ivf-försök). ?. Skulle gärna vilja veta mer om er ÄD. Har du någon blogg jag kan läsa? Eller skulle du vilja maila mig och berätta mer på [email protected] ? Kramar!!
Fertilitetsresa

Mary
2013-03-26 @ 16:50:57
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Tycker det känns jättekonstigt att du får så luddiga svar. Visst, dom kan inte säga VAD som orsakar det låga AMH-värdet, men om du uppenbarligen inte har så många ägg kvar i "lådan", är det väl inte helt konstigt om de ägg som finns inte har superkvalitet. Lägg därtill vår ålder, jag säger "vår" för det skiljer inte så mycket i ålder mellan dig och mig. Det borde väl vara nog orsaker som kan förklara det hela. Hmmm...

Svar: Hmm jag vet ingenting längre? AMH-värdet betyder inte att jag går in i klimakteriet längre sa de, så ja jag fattar inte...
Fertilitetsresa

Dustpuppy
2013-05-14 @ 11:52:56

Jag har gjort 3 misslyckade IVF på SU och fått ersättning från FK för 2 ÄD utomlands. Hojta om du vill få mer info. Jag har en tråd på familjeliv som handlar om ersättning för vård/äd utomlands. Väntetiden är tillräckligt lång, inga problem med FK. För oss tog det 6 år, 5 IVF (2 på Carlanderska) och 2 ÄD innan det lyckades.

/Dustpuppy

Svar: Du får gäääärna maila mig på [email protected] och berätta mer!! Vad snäll du är som erbjuder dig :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0