Frågor och svar

Här kommer lite frågor (som jag fick för ett tag sen) och svar:
 

Fråga ang om man måste berätta för chefen
Jag hade nog sjukskrivit mig. Och faktiskt hittat på en anledning som man kan vara hemma för en vecka. Du har ingen ledighet, eller komp du kan ta ut?
Jo jag har flex och komp som jag kan (och får) ta ut. Men jag bor ju en bit från Sahlgrenska så det tar ganska mycket tid i anspråk även om jag bara ska åka in och ta "ett snabbt ultraljud"... Hmmm ja jag får se hur jag praktiskt löser det här... Som sagt vid detta ivf:et ska det nog gå bra, men om jag har flera som väntar så...

 

Hur går det med dig träning? Tränar du mycket? Jag har inte kommit igång med min träning..
Jag tränade i stort sett inget under pulverperioden, jag orkade inte. Nu har jag fått in en bra rutin med träningen, jag har bestämt att jag ska träna 45 min om dagen. Oftast åker jag innan jobbet, kör mest styrka. Men ibland kör jag styrka hemma, typ plankan i olika former, armhävningar, utfallssteg och olika övningar med pilatesbollen Det funkar för mig Sedan är jag väldigt principfast så har jag bestämt mig så jag göra det. Mitt bästa tips: Bestäm dig, lova dig att gå till gymmet. För det är det svåraste, att ta sig dit när jag väl är där är det inga problem att träna. Men det kan vara riktigt motigt att ta sig dit... Lycka! Kram

 

Jag fick en hel del frågor när jag hade bestämt mig för att sluta med kaffe, har hållit upp i ca en månad nu…
För ett år sedan försökte jag skära ned på kaffet, men det funkade inte så bra på så vis att jag längtade efter kaffe hela tiden, så då slutade jag till slut tvärt. Höll upp i några månader, sedan började jag dricka en kopp på morgonen och så småningom två koppar om dagen. Det funkade bra fram tills jag började dieten då orkade jag inte kämpa längre utan lät mig dricka så mycket kaffe jag ville och det blev för mycket till slut... Nu har jag hållit upp i en över en månad (de första dagarna var huvudvärken hemsk!!), jag var trött som bara den i böran.. Nu går det ok.

 

Hoppas ni hade en fin bloggträff. Kände du igen någon?
Jag är också anonym här, av precis samma anledning som du. Mina närmsta vänner vet det allra mest om vad som händer mig och min sambo, men det är ni som får veta det först.
Och jag kan berätta för er här utan att bli avbruten, det är också en ganska skön känsla. Jag får skriva till punkt, sen får ni läsa :-)
Kram på dig Fertilitetsresa och alla er andra!
Ja faktiskt, en tjej - vem kunde tro?! :) Visst är det konstigt att vi berättar för främlingar först? Och i dessa främlingar ingår det kanske personer som vi känner mycket väl...? Håller med dig, jag behöver min blogg, jag måste skriva av mig. Att sedan få uppmuntrande kommentarer av läsare som du är fantastiskt! Många kramar tillbaka till dig :)

 

Vill iaf få sagt att jag återigen blir så inspirerad och imponerad av dig som är så duktig med vikten!! Jättebra jobbat att du fortsätter gå ner :-D Du äter väl "bara" mat nu??? inget pulver? Hejja dig!
Jajamen jag äter bara vanlig mat, välbalanserad och så väger jag allt. Om jag inte kan väga så har jag rätt bra "ögonmått" nu - känns bra och säkert :)

 

 
Anne
2013-03-29 @ 09:40:21
URL: http://www.anneutane.blogspot.com

Men hur har det gått med era funderingar om ÄD i Finland? Det är faktiskt så att ni med 99% säkerhet få ersättning av F-kassan eftersom Sverige inte kan erbjuda behandling inom snar framtid.

Vi har fått tid nu i maj. Vi stod sex mån i kö.

Kram till dig!

Svar: Vi bearbetar det, jag känner mig mycket mer positiv inför det nu. Men jag har inte get upp hoppet på mina ägg än. Vi ska till en privat IVF-klinik om två veckor, då vet vi om de rekommenderar någon behandling eller inte. Sedan är det ju det här med DHEA som du tipsade om. Jag har pratat med dem i Falun och de skulle antagligen behandla mig med det om jag blir deras patient, men det är lite bökigt att åka till Falun (fast det beror ju på vad man jämför med), ev har jag en läkare som kan skriva ut det till mig jag väntar på svar… Sedan beror det ju på vad Carlanderska säger. Får vi totalnej där tror jag vi söker oss till Falun innan vi vänder oss till Finland. Sen är de klart att ag funderar på om det egentligen kanske vore smart att ställa sig i kö till Finland så snart som möjigt… Kostar det något att ställa sig i kö? Eller jag vet inte, måste ju få svar först… Vill i all fall inte ta några beslut förrän vi vet vad de säger på kliniken nu… Jag måste säga att det är jättespännande att följa er!! Kramar till DIG!!
Fertilitetsresa

Anne
2013-04-01 @ 19:44:41
URL: http://www.anneutane.blogspot.com

Vad kul att du följer vår resa, jag följer ju din med och önskar att ni kommer fram till något som blir bra för er förstås!

Det kostar inget att ställa sig i kö och man kan säkert skjuta upp det hela om man är framme i kön men vill försöka själv ett tag till!

Svar: Vi ska vänta två veckor till, tills vi varit på vårt första läkarbesäk på Carlanderska, därefter ska vi ta beslut och jag känner mig allt mer positiv till att ställa mig i kö på AVA (tror jag det blir). Men jag ska inte ta några beslut de närmaste två veckorna, efter ordination av psykologen :) Tack för din kommentar!!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0