Frågor & svar 10 mars 2013

Här kommer lite nya frågor & svar - trevlig söndag alla fina :)
 

Efter eran utredningen tog det då ett år eller ett år från att ni haft första ivf besöket, efter ni ställt er på kö för ivf?
Vi tog kontakt med vårt sjukhus i oktober 2011, vi fick komma på första besök i februari 2012, utredning fram till augusti 2012. Vi fick diagnosen "oförklarligt barnlösa" (fast nu är det inte oförklarligt längre..) i normala fall får man då försöka få barn själva i ett år, men pga. av min ålder (född -75) så skickade de remiss till Sahlgrenska på en gång, annars hade det alltså gått ytterligare ett år...

Vi fick komma in tidigare till Sahlgrenska pga. att jag gick med på att vara med i forskningsstudien, vårt första besök där var i oktober 2012.

Jag startade min hormonbehandling i feb, vilket innebär första ivf-försök nu i mars. Men den här tiden i slutet har snabbats på pga. att jag är med i studien, annars hade det tagit ännu längre tid! Så från att vi sökte för att vi inte lyckas bli gravida har det tagit ett och ett halvt år, sedan vi kom på första besöket (innan utredningen) över ett år och sedan första besöket på Sahlgrenska (efter utredningen) nästan ett halvt år.

 

Om man gör privata försök får man väl stå för alla kostnader själv?
I Västra Götaland får man ju tre ivf-försök kostnadsfritt (ett försök kan ju dock innebära flera ägginsättningar, men det här tror jag att du vet?). Om man lyckas och få barn och sedan vill sätta in de frysta befruktade äggen för att få syskon får man bekosta detta själv och jag har förstått att det är en kostnad på ca 11.000:- per gång (inkl. "allt" dvs. hormonbehandling etc.).

En utredning privat tar ca 5 veckor (jämför det med vår på 8 månader). Kostnaden har jag förstått är densamma som vid syskonförsök alltså ca 11.000:- per gång. Så ja det är mycket pengar. Men om VI hade vetat hur lång tid allt skulle tagit hade VI valt att göra privata försök under tiden som vi väntade att få komma till på de kostnadsfria försöken - allt för att vinna tid!

Såhär har jag och min man pratat nu i efterhand, alltid lätt att vara efterklok... Men jag trodde aldrig att det skulle ta såhär lång tid, på grund av min (och min mans!) ålder känner jag att tiden rinner iväg...

 

Vilket BMI startade du på?
Jag har valt att inte berätta vilket bmi jag startade på eller hur mycket jag väger. Det är en känslig och privat fråga för mig. På gott och ont hade jag turen att precis kvalificera mig till att få vara med i studien. Även om det var tufft att genomgå en svältdiet är jag mycket glad och tacksam för den tiden :)

 

Spännande att ni är igång :) Håller tummarna att äggen växer å blir minst några stycken! Känner du av sprayen något?
I början kände jag inte av nässprayen så mycket. Men sen fick jag en del nässelutslag oh därefter kom biverkning efter biverkning.. Och den blev än värre när jag började med injektionerna L

 

Ska de göra en ny koll av AMH-värdet? Har det tagits tidigare? Eller det kanske du inte vet..tänkte om äggreserven ändrats hastigt å om de isf vet varför. AMH borde väl tagits tidigare i utredningen?
Tack för att ni bryr er!! Nej det här var proverna som togs på första mötet på Reproduktionsmedicin på Sahlgrenska. De kommer inte att göra om provet. Om jag har förstått det rätt så är det ju så att vår äggreserv (som AMH-värdet berättar om) bildas i vår mormor. Vi har den äggreserv vi har, den är genetisk, Tycker också att de borde tagit det tidigare, men de kan inte påverka reserven och jag kan inte heller göra något. Däremot får det betydelse för vilken dos av hormonerna jag ska få. Jag är nu ordinerad den högsta dosen. Det enda positiva med detta är att det är högst osannolikt att jag blir överstimulerad och kommer i alla fall inte behöva avbryta behandlingen...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0