Nyheter som gjorde mig mer ledsen

Grr varför skulle jag lyssna på nyheterna imorse? Det förstörde min dag totalt! Reportern började med att berätta att Blodprov kan visa om provrörsbefruktning lyckas, detta har visats genom en studie på Linnéklinken i Uppsala. Vilket prov är det? Jo provet för AMH-värde. Vilket AMH-värde har jag? ETT KATASTROFVÄRDE (läs här om vad jag har berättat lågt  AMH-värde tidigare), det är så dåligt att jag knappt har något?
 
Det var en chock för mig att få reda på att mitt AMH-värde ligger på 0,2 (Normalvärde 1-6), det finns t.o.m. kliniker som inte genomför IVF om kvinnan har ett värde på 0,4 eller under....
 
Reportaget avslutades med "För kvinnor med låg halt av AMH blev färre än var sjunde gravid"
 
Färre än var sjunde som blir gravid? Jag har varit inställd på att det troligtvis kommer ta flera försök, men... Jag har högsta hormondoserna, kommer det att hjälpa? Kommer vi någonsin bli gravida?
 
Jag som hade sett fram emot en lugn skön och avslapnad helg. Nu önksar jag att jag aldrig stigit upp :(
K
2013-03-02 @ 10:40:48
URL: http://motettliv.blogg.se

Usch sånt vill man inte höra, men ändå så går det även för er, och bara för att man har bra AMH ger det ingen garanti. Ibland så kan dom hitta på lite vad man vill, för att vara riktigt säker måste man läsa och granska originalartikeln. Så ge inte upp, jag tror på er.
Kram

Svar: Tack för att du hejjar på oss! Jag behöver din pepp, så TACK!! Kram
Fertilitetsresa

S
2013-03-02 @ 11:11:14
URL: http://oktoberbarn.blo.gg

Såg det på nyheterna imorse och tänkte på dig! Dom är så duktiga nu för tiden och om dom trodde att det inte fanns någon chans hade dom ju aldrig påbörjat detta. Vet att det är svårt men försök att tänka positivt :) håller tummarna för er!

Svar: Du har rätt! SU tror ju att det går, så är det ju. Jag försöker verkligen vara positiv, jag har inte lyckats än, men jag försöker verkligen.. Tack för tummarna!! :):)
Fertilitetsresa

Karin
2013-03-02 @ 11:15:16
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Hej,

Jag förstår att du suger åt dig som en svamp. Vi söker förståelse, förklaringar och famlar efter hjälp för att nå vårt mål..

Men du, denna forskning är inte din verklighet. Du är inte ens med i studien. Det finns andra faktorer som kan ha gett sambandet med AMH-värdet, som dem inte kontrollerat för och därför inte vet om. Forskning är inte så himla "sant" som forskare vill få det att framstå!

Det finns inget som säger att du inte kommer att vara den 7e kvinnan, den lyckliga kvinnan i deras studie.

Det får kännas tungt, du får vara ledsen. Jag fortsätter tro på dig idag, i ditt ställe!

Varma kramar
Villbli3.bloggplatsen.se

Svar: Vet du vad glad jag blev för dina ord? Du sa alla de rätta sakerna i rätt stund. Du har rätt! SÅ måste jag tänka :) Tack för att du visade (påmine) mig om vägen :) OCh tack för dina kramar, jag behöver dem!
Fertilitetsresa

JZ79
2013-03-02 @ 15:07:01

Jag tror på dig! Det gör även REproduktionsmedicin, annars hade de inte låtit dig börja med hormonerna.
Förstår att du tvivlar, tänker, oroar dig och att det känns för jävligt..det är ok att känna så. Fortsätt kämpa och längta! Kram <3

Svar: Ja SU tror ju och du tror ju! Det var bara såå himla dålig taiming att höra detta, och oj vad jag har lipat och grämt mig :( Men ja, vad ska jag göra? Kan ju inte göra något... Måste kämpa, vill kämpa, SKA kämpa!! Tack för allt du ger <3
Fertilitetsresa

Fru B
2013-03-02 @ 17:16:39
URL: http://frublyckavaredu.blogg.se

Jag hörde detta detta och tänkte på dig..man ska inte tro på allt man hör..Sahlgrenska skulle väl inte göra en massa jobb i onödan, dom vet att chansen att lyckas finns. Jag är övertygad om att ni kommer att lyckas..jag har den känslan..om än det kan ta ett tag..vi ses imorgon :) kramar

Svar: Du har rätt, om SU inte trott på det hade de inte gått vidare, så är der ju. Men oj vad mycket energi det här har tagit för mig! Jag önskar verkligen att jag aldrig hade hört det :( Tack för dina kramar!!
Fertilitetsresa

alltinggar.blogspot.com
2013-03-02 @ 22:40:15
URL: http://alltinggar.blogspot.com

Huugga, inte alls roligt att höra. Jag har AMH om 0,1 och här sitter jag gravid i vecka 21. Visserligen fick jag aldrig prova IVF med egna ägg, men jag har tagit emot donerade ägg och det är jag jätteglad över!

Svar: Glad för din skull! Men jag är inte i den fasen att jag ens klarar av att tänk på äggdonation. Det fanns inte i min värld? ALlt är på ända! Men jag vill inte gå in i dessa tankar förrän jag vet mer, Vi står trots allt inför vårt första IVF, jag har ingen aning om hur min kropp reagerar på allt detta. JAg kan bara hoppas om än dessa nyheter stampade hårt på hoppet... Många många lycka till till dig!!
Fertilitetsresa

Anne
2013-03-02 @ 23:43:58
URL: http://www.anneutane.blogspot.com

Äsch, gå inte efter det. Jag har också 0,2 i AMH. Jag vet många som blivit gravida ändå. Linnékliniken är konservativa och tröga. AMH värdet säger inte allt! Dessutom kan det faktiskt förändras. Det har också hänt andra! Linnékliniken suger, om du frågar mig - haha! Vi var där en gång och sen glömde de bort att höra av sig till oss. Vi vände oss sen till Falun istället. De behandlar trots lågt AMH och det gör ju er klinik med!! Eller hur? Du kanske är en kandidat för att äta DHEA, det är för kvinnor som har lågt AMH och ändå normalt FSH! Heter prasteron i Sverige!

Kramar från mig!

Svar: Tack för tipsen om DHEA, jag vet inte vad det är men har försökt läsa på om det... Beroende på hur det går ska jag ska kolla upp detta med kliniken. Tack och många kramar till DIG :)
Fertilitetsresa

Varlangtanefterbebis.blogg.se
2013-03-04 @ 08:09:36
URL: http://varlangtanefterbebis.blogg.se

Gå in på denna grymma hemsidan här finns mycket bra info.
http://www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php
http://www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html


Kanske jag tipsat om dessa sidor innan (jag kommer inte ihåg) så jag gör det igen :)

Kram

Svar: Tack för dessa tips de var jättebra!! :) Kraam
Fertilitetsresa

Mary
2013-03-04 @ 08:58:55
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Självklart är du extra känslig för den här typen av information, allra helst nu när du relativt nyligen fått veta ditt AMH-värde och att det anses vara lågt.

Jag vet inte vad jag ska säga mer än de andra redan sagt, men jag vill ändå peppa dig att tänka att det här är ETT forskningsresultat av hundra och de väljer ofta att förenkla det hela när det lägger fram det i media.

Ett annat exempel som gjorde mig förbannad var när de sa i media att man kunde få bröstcancer av LCHF. De hade visat i studier att många kvinnor som åt LCHF också fått bröstcancer. Men är ju bara ett samband. Om man lägger till det att kvinnor som äter LCHF också är högutbildade kvinnor 35-45 år som ännu inte fött barn och därför inte ammat, så finns det ännu två anledningar till bröstcancern.

Blir så arg för hur media skräms i onödan och hoppas du har glömt detta nu!

Svar: Du har så rätt! För två veckor sedan var jag lyckligt ovetande om vad ett AMH-värde är... Tack för att du tog dig tid att kommentera och tack för peppen - den värmer :) Tack!
Fertilitetsresa

Malin
2013-06-10 @ 07:30:01

Hej! Jag har också lågt AMH värde och min gyn läkare hade precis fått nys om nåt nytt som kan höja det. Prasteron heter det och ges vd IVF behandlingarna i Falun. Vet inte om det kan hjälpa dig. Man ska äta det 3 mån innan IVF. Ta upp det med din läkare iaf :)
MVH, Malin

Svar: Ja jag försöker ju få en läkare att ge mig den ordinationen. Väntar svar från Falun denna veckan! Vad ligger ditt amh-värde på?
Fertilitetsresa

Malin
2013-06-11 @ 06:55:14

Jag vet faktiskt inte mitt exakta värde. Borde kanske fråga.. Just nu behandlas jag med prasteron och gonal-f sprutor. Kollade igår och det ser ut som om det är ett ägg på gång. Ska kolla igen på fredag. Lycka till med allt :)

Svar: Åh vad intressant! Du är patient på IVF-kliniken i Falun alltså? Jag väntar svar från dem i dagarna nu... Hur gammal är du? Jag har förstått att Prasteron främst har haft effekt på dem som är lite "yngre" i sammanhanget. Lycka till till DIG! :) Kram
Fertilitetsresa

Malin
2013-06-11 @ 14:03:21

Jag går inte i Falun, men min läkare stödbehandlade en av deras patienter och fick på så väg nys om detta. Jag har precis fyllt 30 och har behandlats på olika sätt i 1,5 år så i sammanhanget är jag väl relativt ung :)
Mvh, Malin

Svar: Jag fick ingen ordination :(
Fertilitetsresa

Malin
2013-06-15 @ 00:45:52

Fy vad trist! Men stå på dig, du borde ju få testa det du vill. Själv har jag precis avslutat min gonal-f behandling och har ett jättefint (enl Gyn) ägg. Är på väg hem nu för att ta ovitrellen sen blir det att jobba på saken i helgen :) Håll tummarna!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0