Vad kollar de?

Hej fina läsare (som börjar bli så många :):) )
 
Just nu sitter jag och försöker jobba undan så mycket jag kan, imorgon går jag på ledighet - LEDIGHET - jag ska inte svara i jobbtelefonen, inte gå in i mailen och försöka koppla bort jobbet så mycket det går...
 
Imorgon är det inga problem att koppla bort jobbet i alla fall, då ska jag till Sahlgrenska - då tänker jag inte på jobbet, då snurrar det av andra tankar i huvudet :) Först ska jag ta blodprov för att mäta Östradiolvärdet och sedan ska jag göra ultraljud. Här kommer mina frågor till er som jag hoppas få svar på: Vad händer vid ultraljudet? Jag förstår att de tittar på äggstockarna och (förhoppningsvis!!) äggblåsor hur väl de har mognat/hur stora de är (vilken vokabulär används egentligen?) för att kunna beräkna tid för ägguttag.
 
Men vad händer? Vad har jag att vänta? Och hur lång tid därefter brukar man få gör ägguttag? Ojoj det här är så nervöst spännande! Jag har en liten gnagande sufflör längst bak i huvudet som pratar om att "tänk om det inte finns några ägg - inga alls?!" men jag försöker skjuta bort den...
 
Hoppas ni kan svara på mina frågor och göra mig mer förberedd :) På tal om det, finns det några frågor jag bör ställa?
 
Kramar till Er Alla <3
Fiffig
2013-03-11 @ 17:59:47
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Nu är jag ingen expert i ämnet men de kommer förmodligen kolla hur många äggblåsor du har samt hur stora de är. I mitt fall har jag för mig att de största var runt 16-17 mm stora vid sista vulet men jag minns inte helt säkert storleken. Jag tror äggen är redo att släppa när de är runt 20 mm. Dagen efter vul tog jag min sista gonal f spruta och dagen efter det tog jag äggmognadssprutan.

De kollar kanske även din slemhinna. Tror det kallas endometriet på gynspråket. Det ska vara treskickat (fråga mig inte vad det betyder) och helst över 7 mm tjockt.

Världens största lycka till imorgon. Jag håller tummarna att kroppen har fattat vad den ska göra och att du har många tjusiga äggblåsor att skåda! Jag gillar faktiskt att göra vul. Lite knasig sak att gilla kanske, men nu när man har gjort det ett par gånger har man börjat fatta vad det är man ser. Då är det rätt häftigt!

Kram

Svar: Tack för din kommentar, den stämde väldigt bra! Dessvärre blev det ingen häftig erfarenhet för mig utan mest ångest och sorg :( Men ja, vi fick ett ägg och nu är det bara att hoppas till imorgon.. Tack för dina tummar och fortsätt håll dem!! Kramar till dig
Fertilitetsresa

K
2013-03-11 @ 19:11:42
URL: http://motettliv.blogg.se

Jag fick gå på två vul innan äggplock, det första tror jag var mest för att se ifall dosen gonal behövde justeras, på mig räknade och mättes äggblåsorna. På vul två bokades äggplocket in, så bli inte besviken ifall du inte får tid för äp direkt :)

Hoppas att det växt fin fint där inne.
Kram

Svar: Tack för din kommentar! Det är bara för mig att hoppas till imorgon :) Kram
Fertilitetsresa

tanniz
2013-03-11 @ 20:22:51
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Vad spännande dag för dig imorgon. På mitt vul var största blåsan 14 mm. Fick spruta i tre dagar till sen ovitrellen. Så för mig tog det 5 dagar till äp.
Lycka till nu... håller alla tummar ;)
Kram

Svar: Fick i all fall veta att blåsan var på 16 mm. Bara att fortsätta hoppas på morgondagen.. Kram
Fertilitetsresa

JZ79
2013-03-11 @ 23:18:44

Lycka till imorgon!! Kram <3

Svar: Tack för att du är min främsta hejjaklack!! I allt detta känner jag att jag har tappat bort tiden lite i DIN diet och DITT liv? Hur går det? Är det på onsdag du ska äta första måltiden?? Eller har jag helt snurrat till det ber om ursäkt i så fall... Kram
Fertilitetsresa

Mary
2013-03-12 @ 08:46:42
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Om det här är ditt första VUL tycker jag du ska säga det, och att läkaren gärna får göra en liten "rundvandring" därinne och berätta vad hen ser.

Senast fick jag se kissblåsan (stor och svart när den är fylld :-)), livmodern, ena äggstocken med små små äggblåsor och en stor äggblåsa på väg att släppa (runt 18-22 mm är en mogen äggblåsa).
Dessutom fick vi se hur blodet forsade i en ven och även tarmrörelser.

Det är ingen obehaglig upplevelse om man inte generellt har problem med att gå till gynekologen, men jag brukar se till att ha gjort bort nr2, så inte ultraljudsstaven bråkar med en fylld tarm, kan kännas lite "bökigt".

Svar: Det var stressigt när jag kom och nedslående nyheter meddetsamma så det blev aldrig någon guidad tour... :( Men en annan gång kanske? Tack för att du berättade! Kram
Fertilitetsresa

AJ
2013-03-12 @ 09:37:18
URL: http://pvgendit.blogg.se

Jag fick en till tid för att kolla upp mina äggblåsor. Första gången på ultra ljuden kollar det att allt är ok i livmodern och sedan kanske du får fortsätta med gonal f i några dagar till. Idag ska jag på min andra ultraljud och jag hoppas att jag idag kan få reda på när jag ska ha äggplock. Lycka till<3

Svar: Tack! Önskar dig lycka till också och att ägget fäster hos dig :)
Fertilitetsresa

Linn
2013-03-12 @ 13:01:40
URL: http://jagkanvisst.blogg.se

Jag har vart på 2 sådana Ultraljud senaste veckorna. Detta för att mina äggblåsor inte växer som dom ska. I så fall höjer dom dosen och så får man fortsätta med sprutorna några dagar till . Jag ska på mitt tredje ultraljud på fredag, har dem inte växt då heller avbryter vi och börjar om med starkare dos från början i nästa cykel.

Hoppas det ser bra ut för dig och att dem växt som dem ska :)

Svar: Ja för min de finns det ju ingen högre dos att ta till... :( Tack för lyckönkningen jag önskar dig detsamma!
Fertilitetsresa

JZ79
2013-03-16 @ 17:19:45

Du har fullt upp själv, inte konstigt du inte har koll på min diet osv :D Inte skrivit om mig själv eftersom jag tycker DU är viktigast just nu <3
Inte många dagar kvar för mig nu *jippie* Nästa söndag får jag äta, dvs 24/3. Jag LÄNGTAR som du så mycket väl förstår. Kilona fortsätter att försvinna och jag har nu tappat 17,7kg. "Bara" 4 kvar, sen är jag normalviktig :) Ska till Disa på måndag och prata strategi och planera hur jag ska hålla vikten, eller ja..först ska jag ju tappa mina sista kilon..men sen =)

Mensen är sen, hoppas såklart att jag är gravid. Hittills har kroppen fungerat som vanligt trots diet. Ska köpa ett test imorgon om den inte kommit, behöver ju veta tills på måndag och dessutom får jag ju inte hålla på med pulver om jag är på smällen. Mirakel kan ske..sägs det, men även om jag hoppas så är det ju inte så troligt att vi lyckas nu...

Har fått tid för spraystart. 6 april. Får veta 9 april om jag måste operera foten. Vet inte foten ska klara en grav, men det får vi lösa då isf. Har bestämt mig för att chansa och börja spraya. Linda sa jag kan avbryta efter mitt ortopedbesök om läkaren bestämmer jag ska opereras. Det räknas då inte som ett försök, så det är ju bra :P Ska hämta ut sprayen på måndag när jag ändå är på SU och slipper beställa hem.

Hmm..ja det är väl ungefär vad som händer hos mig.
Stor kram och lycka till imorgon!!!

Svar: Vad duktig du är! Och du när du har ätit ett tag kommer du gå ned lite till :) Konstigt nu känns det som en evighet sedan jag var där? Så avlägset.. Hoppas att det funkar med spraystart och att det leder till ivf. Var beredd på biverkningarna ca en vecka in i sprayandet säger jag bara! Jag kände mig oförberedd. Men allt det är övergående. Lycka lycka till och håll ut de sista dagarna nu, snart kommer BELÖNINGEN!! Kramar
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0