frågor och svar om äggdonation

Efter vårt möte på Fertinova har vi i efterhand kommit på några frågor. Jag mailade frågorna till kliniken och har nu fått svar. Tänkte att några av er kanske har samma frågor och skulle uppskatta svaren? Så här kommer de!

1.      Tar äggdonatorn några mediciner/vitaminer i förebyggande syfte såsom t.ex. Folsyra?
Nej, det gör hon inte.

 

2.      Får vi ge donatorn en anonym gåva, dvs. ett paket/brev eller liknande som ni lämnar till henne?
Nej, tyvärr inte det är inte möjligt.

 

3.      Får donatorn reda på vad som har hänt med de ägg som hon donerat? Får hon reda på antal graviditeter/barn/embryo?
Ja, hon får veta om graviditeten är börjat och att barnen är född.

 

4.      Finns det någon minimi-gräns för antal donerade ägg för att det ska räknas som en behandling för fullpris?
Minimi-gräns är 2 “godquality” embryon.

 

5.      Är upptinade spermier (som min make lämnade vid vårt besök och som tinades ner) lika bra som att använda färska spermier?
Det borde vara.

 

6.      Kommer äggen och spermierna befruktas i en petriskål eller använder man sig av ICSI?
Vanligen ägg ska befruktas med båda sätt.

 

7.      Får man reda på donatorns ålder?
Ja, om graviditeten börjas. Donators är under 36 åriga.

 

8.      Är graviditetsdiagnostik såsom KUB-test relevant för oss? Det spelar väl ingen roll hur gammal jag är utan hur gammal donatorn är?
Du kan göra KUB-testen om du vill, donators alder är viktig, inte ditt alder med denna frågan.

 

Anne
2013-10-07 @ 08:41:11

Hej!
Tänkte på er när jag läste tidningen i helgen om det mot förmodan inte skulle lyckas i Finland (fast det kommer det ju att göra:) ).
http://hd.se/skane/2013/10/06/donatorers-agg-racker-aven-till/

Plockigt
2013-10-08 @ 06:22:57
URL: http://plockigt.wordpress.com

Tack för att du delar med dig! <3

Svar: Kramar till Dig <3
Fertilitetsresa

Mar
2013-10-31 @ 16:58:15
URL: http://aggfrysning.onlinetips.se/

Har en pojkvän som fick donerade ägg med sitt ex. Två härliga ungar föddes. Tycker det är fantastiskt! Vill även tillägga att ingen annan vet att de kom till genom ÄD.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0