Förtydligande

Vill bara göra ett förtydligande ang föregående inlägg med att Prinsessan Madeleine väntar barn. (Fastän jag tror att de flesta av er förstår detta såå väl :) )
 
Avundsjukan handlar om mig. Inte prinsessan, eller min arbetskamrat, eller hon som jag gick förbi på torget häromdagen. Att se eller höra om någon som är gravid eller har fått barn gör mig så innerligt ledsen. Så ledsen så att jag kan inte förmå mig att glädjas för den som välsignats. I huvudet kan jag det, absolut. Men inte i hjärtat. Och det är jobbigt att känna så, att inte kunna vara glad för en vän, släkting, arbetskamrat, granne eller vem det nu är som är gravid. Jag känner mig hemsk.
 
Jag fick någon kommentar på förra inlägget om att vi vet inte om Prinsessparet har kämpat för att bli gravida, eller att vi inte vet hur mycket Madeleine har önskat och längtat efter ett barn. Och det är just därför jag gör detta förtydligandet. Det handlar inte om henne - det handlar om MIG! Det är mina känslor! När jag ser en gravid kvinna på stan har jag ingen aaaaaning om hon så har kämpat i 10 år, fått 5 missfall, 4 misslyckade ivf:er etc. Och det spelar ingen roll - för det handlar om MIG. När jag ser en gravid (eller hör om det) sköljer känslorna över mig: avundsjuka, sorg, hopplöshet, frustration - You name it , I´ve got them!!
 
Om det är någon jag vet som har kämpat att bli gravid är det klart att jag förstår det mycket mer och "accepterar" det mycket lättare. Men vi snackar fortfarande i huvudet, inte i hjärtat. Jag missunnar inte er underbara gravida människor er lycka, inte på något vis, men jag kan inte tvinga mig själv att glädjas. Även om jag önskar det.
 
När JAG blir gravid (för det hoppas jag fortfarande på) får jag glädjas i efterskott för alla er som är gravida! För nu förmår jag det inte.
plockigt
2013-09-05 @ 18:25:05
URL: http://plockigt.wordpress.com

Förstår både ditt förra och detta inlägg mycket väl! Det kanske är så att en del som läser missar, eller glömmer bort att vi använder bloggandet som en ventil för våra känslor som vi tampas med... Jag vet inte, men jag tror att de flesta som gått igenom samma sak förstår precis..
<3
Kram :-)

Svar: Det tror jag också :)
Fertilitetsresa

Onskan
2013-09-05 @ 18:33:22
URL: http://onskanomattbligravid.blogg.se

Jag förstår exakt vad du menar och jag känner exakt lika som dig! <3

Svar: <3
Fertilitetsresa

karin
2013-09-05 @ 18:45:34
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Inget konstigt alls!

Jag hoppas att du också får uppleva ett positivt grav-test snart. Innerligt önskar jag dig det och tills den dagen förstår jag dina känslor!

Kram

Svar: <3
Fertilitetsresa

alexandra
2013-09-05 @ 19:28:11
URL: http://mlbloggen.blogg.se

självklart att vi förstår! kram...

Votivi filii
2013-09-05 @ 19:42:12
URL: http://votivifilii.blogspot.se

Jag kan bara säga att jag kände igen mig mycket väl i båda inläggen. Och då har jag (vi) ändå haft turen att äntligen plussat, men det gör inte det lättare för mig med mina känslor som kommer fram när jag ser någon som är gravid - känd eller ej.

Kommer nog inte bli bättre heller, förrän vi håller vårat lilla önskebarn i vår famn. Då kommer jag nog ha lite lättare för alla dessa magar/barnvagnar.

Kram

Svar: Så tror jag också - det krävs ett barn i famnen för att man ska vara trygg nog och ha tillräckligt med distans för att även kunna glädjas åt andra :) Kram!
Fertilitetsresa

JZ79
2013-09-05 @ 19:42:23

Jag förstår precis hur du känner..
Kram!! <3

Svar: <3
Fertilitetsresa

Fröken Klänning
2013-09-05 @ 21:04:44
URL: http://frokenklanning.wordpress.com

Förstår precis. Jag kände för att grina av samma anledning när jag såg det.

Det är ju inte så att man inte önskar någon annan lyckan, man önskar ju bara den så starkt och så innerligt till sig själv att man ibland tappar det en aning, och det har man rätt att göra. All rätt i hela världen!

Svar: Åh precis!!
Fertilitetsresa

M
2013-09-06 @ 01:01:12
URL: http://Marinapalme.blogg.se

Är inte alltid lätt när huvud och hjärta inte känner samma. Fast att man vill eller skulle vilja.

Svar: Word! :)
Fertilitetsresa

Mary
2013-09-06 @ 09:41:32
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Och jag känner att jag vill be om ursäkt, för att jag kanske lämnade en klumpig kommentar.

Jag vet inte vad det har berott på, men under alla de år vi kämpat för att få en bebis så har jag aldrig känt den där avundsjukan som du beskriver, så jag kan helt enkelt inte säga att "jag förstår precis hur du känner". Jag är tacksam för att jag inte känt så, för jag är rädd att det hade ätit upp mig inifrån. Jag blev ganska snabbt stressad av att inte plussa och gick sen i KBT för att hantera stress (av många andra orsaker) och det hjälpte verkligen sen (och nu) när det visade sig att det jag oroade mig för faktiskt blev sant.

Men jag förstår självklart att det handlar om dig, och inte om en prinsessa eller vem som helst.
Kram!

Svar: Nejdå, det var inte en klumpig kommentar, men det var inte så som JAG tänker. Men det var ju DIN kommentar med DINA tankar :) Men jag måste ändå säga att det måste vara skönt för dig att slippa dessa avundsjuka tankar, för det känns hemskt. Jag känner mig som en dålig människa som inte kan bli glad för mina vänner. Och det är konstigt när huvudet och hjärtat inte jobbar ihop - alls :( Jag är glad att du skriver och kommenterar om DINA tankar, och hur DU ser på det som JAG skriver/berättar om!! Tro aldrig något annat, jag uppskattar dig mycket min vän <3
Fertilitetsresa

Anonym
2013-09-07 @ 21:20:50
URL: http://mochms.wordpress.com

Hej!
Jag förstår precis vad du menar! Och och min man påbörjade vår första IVF-resa under sommaren och igår testade jag negativt. Jag hade det lite på känn under veckan, samtidigt som jag hela tiden hoppades och höll tummarna. Men hela veckan har jag bara sett gravid människor överallt...och jag har bara velat gråta. Varför får de när inte jag får??? Och det spelar ju faktiskt ingen roll för mig hur mycket de har fått kämpa för att bli gravida. För det handlar bara om att de får vara gravida och jag inte är det. Punkt.

Svar: Precis! Det är DET det handlar om! Tack för att du förstår, känns skönt att läsa någon annan beskriva det man känner :)
Fertilitetsresa

Sanna
2013-09-09 @ 15:41:55

Jag förstår dig precis, för varje gravid man ser eller hör om blir som ett misslyckande för en själv tyvärr :(




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0