Frågor & svar om mediciner inför äggdonationsbehandling

Här kommer lite frågor och svar som handlar om mina mediciner inför äggdonationsbehandlingen i Finland...
 

Hur ser det ut med Skåne? Kan man inte få bli remitterad till ett annat landsting, det kan man ju få gällande operationer osv. om det är kortare kötider på andra ställen. De har ju skrivits en del om att de inte har köer alls och att de funderar på att låta danskar få komma. Då måste ju svenskar från andra landsting få ha företräde egentligen kan man tycka...
Jag har pratat med dem. Tyvärr behandlar de ännu inte någon från annat landsting. Jag hade t.o.m. som förslag att jag kunde komma med korsdonator men det hjälpte inte. Men kanske kommer det gå i framtiden? Dock inte nu.

 

Hej! Jag hittade hit när jag googlade på Fertinova i Helsingfors. Vi var där i tisdags tillsammans med min lillasyster, som vill donera ägg till mig. Den billigaste resan jag hittade var flyg med Norwegian, båten var dyrare? Skulle du vilja berätta för mig vad ni betalade per person? Kanske missade jag nåt billigare alterntiv... vore toppen att komma så billigt undan som möjligt - för JISSES vad dyrt hela processen är. Du får hemskt gärna maila mig :)
Kul att höra att du går igenom samma sak (i stort), då får vi följas åt J
Jaa du, många pengar blir det… Vi hittade inget billigare flyg. Men till slut hittade vi en båtresa tur och retur (inkl. mat) för två personer som kostade strax under 4.000:- Jag har inte hittat billiga resor någonstans. Men jag har nu fått tipset att kolla upp och jämföra alla resor på EN och SAMMA dator och sedan göra alla bokningar på en annan. Tydligen känner bokningssidan av ip-adressen och om du går in på samma resa så höjs priset lite för var gång. Jag vet inte om detta stämmer, men det är ju olika priser varje gång man kollar? Jag tror dock att det bästa är om man kan vara ute i god tid… Men det kan ju inte vi? Har man tur kan man kanske hitta någon biljett på Tradera/Blocket? På Familjeliv läste jag om någon som fått en resa för 1.000 kr och jag har aldrig varit i närheten av det? En gång hittade jag båtresa inkl. mat t&r för 2 personer för 2.600 kr men det är det billigaste. Sorry, kan inte komma med jättebra tips…

 

Men blir det inte väldigt dyrt att hämta ut recept från Finland? Har ni kollat hur mycket det blir? Det borde ju inte vara svårt att få er IVF-klinik som ni gick på t.ex. eller gyn där ni bor att skriva ut recept? Vår IVF-klinik gör det åt oss och så fort jag frågar Gyn så gör de det med! Se till att ni inte betalar mer än nödvändigt!!
Ja får man ingen läkare att skriva om dem till svenska recept blir det dyrt ja. :( Jag försökte först med min läkare på vårdcentralen men hon sa att de inte kunde hjälpa mig. Men sen hittade jag en privat läkare som hjälpte mig.

 

Vilka mediciner behöver du? Vissa mediciner som kortison, trombyl, antibiotika etc. skrivs ut till alla patientgrupper... Det var svårt för mig att få det utskrivet... Jag fråga 3 olika läkare... Ge inte upp fråga runt... Det är så stressande att jaga läkare och recept... Jag har fått recept på: Progesteron MIC 400 mg supp, Procren Depot PDS inj. Subst. 3,75 mg och Terolut tabl 10 mg. Känns de igen?

 

Vad rekommenderar de för antibiotikaprofylax i Finland? Har du dos och styrka? Håller tummarna att du träffar på en vettig läkare som hjälper dig!
Se föregående vilka mediciner jag har fått recept på. Vet inte om något av dem är antiobiotika? Usch det här är riktigt snurrigt :(

Jakteneftertotallycka
2013-09-12 @ 08:37:23
URL: http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/

Oj vilken cocktail av mediciner. Jag har inte hört talas om alla. Men det klart, det är ju andra mediciner vid äd. Men det här med antibiotika har jag alltid funderat på varför man tar. Är det för att göra immunförsvaret mindre aktivt månne?

Tänk nu närmar du dig med stormsteg :) Hur känns det?
Kram!!

Svar: Jag vet egentligen inte vaför manska ta antibiotika men jag antar att du har rätt i din gissning :) Kraaam!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0