Tips: dokumentär i TV3 ikväll kring ofrivillig barnlöshet

TV3 Dokumentär

                20:00 - 21:00 Idag, 2 september 2013                           

 
 
TV3 Dokumentär

Svensk dokumentärserie från 2013.  Säsong 8. Avsnitt 2 av 5. De allra flesta drömmer om att skaffa barn någon gång i livet. En del ser det till och med som en mänsklig rättighet. Men det kan finnas många hinder på vägen innan babylyckan blir verklighet. Vi träffar människor som av olika anledningar fått kämpa för att få barn.

Programledare: Sanna Lundell.

 

Jag har inte sett den själv, så det är en chansning när jag tipsar... I efterhand kan jag tala om vad jag tyckte!

 

Ps. Jag kan dock redan nu säga att jag är allergisk mot uttrycket "mänsklig rättighet" - jag tror inte att det finns NÅGON som är ofrivilligt barnlös som varken tycker så eller skulle uttrycka sig så! Det är någon som står "på andra sidan" som myntat det uttrycket i det här sammanhanget tror jag. Vad tror DU?

Elin
2013-09-02 @ 20:04:24
URL: http://SomniaFilios.wordpress.com

Det är samma som för någon månad sedan, jag tycker inte detta är en helt rättvis bild..

Svar: Jag missade den då... Och vet du jag missar den nu också för något är fel på TV3, det finns inget ljud??! :(
Fertilitetsresa

Dustpuppy
2013-09-02 @ 20:51:45

Artikel 16 i FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna handlar om rätten att gifta sig och bilda familj (=bl a att få barn). Det är alltså en idé som är mycket äldre än IVF/ÄD, men säkerligen en av anledningarna till varför man överhuvudtaget ger vård till infertila personer. Vården är ju inte akut, men driften till att få barn och rätten genom artikel 16 är så starka att många länder ger denna vård.


/Dustpuppy

Svar: Ja jo jag förstår men för mig är det en stor skillnad mellan att säga att alla ska ha rätt till att gifta sig och bilda familj. Men det betyder ju inte att det är en rättighet att gifta sig. Eller rättighet att få barn. Jag vet inte, det är att vrida och vända på ord, jag är nog dålig på att förklara vad jag menar? Jag köper helt och hållet att ofivillig barnlöshet bör klassas som sjukdom, och därmed få den behandling som behövs för att behandla sjukdomen. Men ja, det är väl kansek att jag känner obehag när man säger att det är en rättighet att få barn. För mig är det inte så jag ser på det... :s
Fertilitetsresa

Camilla
2013-09-02 @ 20:52:07
URL: http://omlivetefter.blogspot.se

Nej, missade första 50 minuterna. Tur att det finns play.

Svar: Haha jag får också se den på play istället, för ikväll har tv3 inget ljud (i alla fall inte hos mig)? :o
Fertilitetsresa

Jakteneftertotallycka
2013-09-02 @ 21:51:08
URL: http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/

Jag tyckte inte dokumentären var bra tyvärr.. Den kändes så platt på något sätt, och jag blev så less på hur de förminskade allt som är jobbigt med barnlösheten. Dessutom var det inga som VAR barnlösa med i dokumentären som verkligen desperat gärna ville ha barn. Den enda barnlösa var singelkvinnan, och hon uttryckte ju mer än tydligt att hennes liv egentligen var komplett utan barn. Nä, ingen höjdare där.
Vad tyckte du?
Kram

Svar: Äsch det blev så dumt! När jag kom hem så funkade inte ljudet på tv3, så jag har inte sett den? Låter inte som om det var en höjdare heller... Kramar till DIg <3
Fertilitetsresa

Camilla
2013-09-03 @ 06:38:01
URL: http://omlivetefter.blogspot.se

Jag svarade på min blogg ang proteinrika luncher. Det finns en artikel som jag ska förkovra mig i ikväll. Jag länkade till den om du vill läsa redan nu.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0