Foglossning?

Jag har känt av ryggen mer och mer de senaste dagarna men imorse steg värken till en ny nivå. Det smärtade till ordentligt i ljumsken och värken höll i sig i flera sekunder innan den avtog. Efter det har en svag molande värk fortsatt och i eftermiddags upptäckte jag att jag hade ont över blygdbenet vid lätt beröring. Så jag kollade vad som stod om foglossning på 1177 och jag tror att det kan vara det jag har fått.
 
Idag känner jag mig lite låg, trött och orkeslös, gråtmild och smärtkänslig - jag det beskriver väl rätt väl en hormonstinn kvinna?? ;) Men jag tycker inte om att gå in i denna lite mer negativa del av graviditeten jag vill koncentrera mig på det positiva. Nu känner jag mig pjåskig och löjlig som låter mig påverkas av detta. Fast jag är inte sånhär hela tiden. Jag pratar med mina bebisar också och fullkomligt älskar när de ger sig till känna. Det är fantastiskt mysigt att smeka magen och prata med dem och känna hur de "svarar" tillbaka - såna godingar som jag älskar dem redan!!
 
Vad det gäller foglossningen ska jag kontakta sjukgymnasten, hon har sedan tidigare sagt till mig att höra av mig när jag får dessa känningar för är det foglossning så ska jag få låna ett bälte. Och nu känns det som en bra idé. Någon som har erfarenhet av dessa bälten? Vad är era omdömen?
 
Annars tips på vad man ska göra/inte göra vid foglossning? Jag tar hissen, försöker se till att ha stöd för svanken när jag sitter samt att jag sitter ned när jag tar på mig strumpor, byxor, skor. Vad mer?
karin
2014-04-21 @ 20:51:11
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Jag fick foglossning redan i v7, väldigt tidigt med andra ord. Jag hade mycket problem under många veckor och trodde att jag typ skulle bli sängliggandes men jag fick massa tips på övningar och sånt som jag skulle tänka på att göra/inte göra plus att jag fick gå på vattengymnastik. Konstigt nog hade jag mycket mer ont då i början än nu när jag är mycket tyngre!

Sånt som är lätt att tänka på är;
- korsa inte benen (varken sittandes, ståendes eller liggandes)
- stå med tyngden på båda benen, luta ej på ett av dem
- gå upp och nerför trappor med ett steg i taget (jäkligt störigt i början men man lär sig och det gör skillnad)
- cykla hellre än gå
- fortsätt inte med sånt som gör ont

Äsch.. hade massor av punkter men nu minns jag inte fler.. ;)

Kram

Svar: Tack för dina tips - jag tar dem alla!! :) Kram
Fertilitetsresa

karin
2014-04-21 @ 20:58:47
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Och förresten så har jag bälte. I vårt landsting får man köpa själv. Då när jag fick problem tyckte jag inte att bältet funkade, antagligen berodde det på att det inte fanns någon mage att hålla upp då. Lite senare tyckte jag att det var skönt att ha bältet när jag gick promenad men inte om jag var sittandes, vilket jag ofta var pga smärtan. Mot slutet har jag faktiskt använt bältet för att lyfta upp magen och avlasta ryggen (det har jag dock hittat på själv och vet inte om det är "okej"). Hade jag jobbat och "varit igång" tror jag att jag hade haft mer användning och glädje av bältet!

Svar: Dessa olika regler... :(
Fertilitetsresa

A
2014-04-21 @ 20:58:54
URL: http://ilngtansvrld.blogg.se

Tycker att Karin radar upp grejerna man ska göra bra.

Själv fick jag också foglossning tidigt men det var rätt milt till en början. Köpte bältet i vecka 18 och det hjälpte lite men inte allt för mycket och typ inte alls på slutet. Men hoppas verkligen att det hjälper dig. :)

Svar: Tack det gör jag också :) kram
Fertilitetsresa

tanniz
2014-04-21 @ 21:03:57
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Har hört att man ska tänka sjöjungfru. Stämmer ganska bra. Använder bälte när jag går. Det gör verkligen skillnad. Däremot är det obekvämt att sitta så då brukar jag ta av det.
Hoppas att det underlättar för dig.
Kram

Svar: Jag tog fasta på sjöjungfrutipset! Får se vad jag tycker om bältet (om jag får det) efter jag träffat sjukgymnasten :) Kram!
Fertilitetsresa

Camilla
2014-04-22 @ 09:16:43
URL: http://omlivetefter.blogspot.se

Jag har i fogen där fram, det kom kring v 11 och de tidiga symtomen trodde jag var UVI. Det ilade i blygdbenet men några dagar senare förstod jag att det var foglossning då det kändes som man fick en känga i skrevet varje gång jag ställde mig upp och huggande steg strax därefter. När jag går mycket spänner jag mig dessutom så jag får sendrag i ena skinkan eller om det är någon slags inflammation där i muskeln.
Jag provade bälte hos sjukgymnasten och hon sa att det inte hjälper så mycket mot framfogen just, utan mer om man har problem bak i ryggen och höfterna. Det kan dock hjälpa till att man blir mer liten i sina benrörelser och medveten om vad man gör med benen. Eftersom framfogen är mitt problem plus att jag såg ut som en muffins i det, så jag bestämde mig för att skippa det. Nu har jag gått på vattengympa i några veckor och tycker att det gradvis blivit bättre trots att jag är mycket tyngre. I början fick jag däremot mer ont och sammandragningar av gympan, men är glad att jag fortsatte (kanske för att det var gratis med frikortet). Nu kan jag gå någon km iaf utan att vara helt förstörd. Fötterna är större problem nu för mig.

Svar: Bra att vattengympa hjälper lite för dig i alla fall! Hur menar du med att fötterna är större problem?
Fertilitetsresa

Anonym
2014-04-22 @ 13:50:28

Tredje graviditeten nu och har bälte och kryckor sen v 27-18 ungefär. Ont sen v 10 typ. Har haft bälte och kryckor vid de tidigare oxå. Denna gång har jag mer ont och har fått prova ett nytt bredare bälte som funkar bättre. Har tidigare haft liksom ett ca 10 cm brett men det gjorde asont denna gång.
Nu har jsg ett med en platta i svanken. Även vatten/sjukgymnastik. Jag har b

Svar: Oj, det låter riktigt tufft :( Hoppas du slipper det snart! Kram
Fertilitetsresa

Tackan
2014-04-22 @ 13:52:12
URL: http://farhuset.blogg.se/far/

Både fram och bak .
Gå med små steg och undvik snabba rörelser. Tänk sjöjungfru, bra tips.

Jag tvingas även äta värktabletter för att orka vilket känns fruktansvärt.

Svar: Tack för tipset! Usch ja det låter hemskt att du behöver det för att orka :( Hoppas det blir bättre!! Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0