Lite att ha koll på...

Igår efter lunch läste jag på en gravidkalender för vecka 24 som jag är i, där stod det bland annat: "Ungefär två procent av alla gravida kvinnor drabbas av havandeskapsförgiftning. Oftast sker det i slutet av graviditeten, det är ovanligt att man drabbas av det innan vecka 24. De vanligaste symptomen är svullna händer, svullna fötter eller svullet ansikte samt en snabb viktökning. Tack vare regelbundna blod- och urinkontroller på mödravårdscentralen kan tillståndet nästan alltid upptäckas innan det blir allvarligt."
 
Jag ska ju vara observant för dessa symptom efter som jag har starkt förhöjd risk för att drabbas av havandeskapsförgiftning. Jag gick in och läste på 1177 och insåg att jag har fått flera av de symptomen de senaste fyra dagarna. Så då blev jag rädd och tog kontakt med barnmorskemottagningen som bad mig komma in. Jag fick kolla protein i urinen som var bra och sedan kollade labbbet blodtrycket. Sist hade jag 140/80 (högt för att vara mig) denna gång hade jag 155/65. Huvudsaken är att undertrycket är lågt och det var det så det var bra. Men de ville att jag skulle komma in dagen därpå och kolla igen för säkerhets skull.
 
Så idag träffade jag barnmorskan som sa att hon ser klart på mig att jag har svullnat upp och att det är tydligt att jag samlar på mig vätska. Kollade urinen igen som var bra och blodtrycket var också bra på 125/65. Så allt är bra men det finns ändå några observandum som jag ska ha koll på. Det är okej om händerna är svullna och bortdomnade när jag vaknar, men det måste minska under dagen, gör det inte det så ska jag få handledsskydd från arbetsterapeuterna för att undvika karpaltunnelsyndrom som kan ge bestående skador. Och om min andfåddhet och svimningskänslor blir värre ska jag ta kontakt med förlossniningen så att de får kolla upp mig.
 
Så lite att tänka på MEN jag fick lyssna på bebisarnas hjärtljud också och det kändes BRA - jag börjar verkligen längta efter dem nu, även om jag inte vill att de ska komma än :)
Mary
2014-04-11 @ 07:54:51
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Det är bra för mig att läsa allt du skriver om din tvillinggraviditet. Även om jag vetat att det är högre risker för flerbarnsgraviditet så har jag inte förstått hur mycket svårare det är med allt. Du kämpar på så bra tycker jag. Du har säkert skrivit någonstans när det är beräknat förlossningsdatum, men har du fått ett tidigare datum också pga att det är tvillingar (som väl ofta kommer lite tidigare)?

Kram!

Svar: Tack för din fina kommentar, den gjorde mig glad :) BF är 4 aug, men oftast kommer tvillingar i v. 36-37. MEN de kan komma betydligt tidigare också, eller så kan man gå hela 40 veckor. men man går absolut inte över tiden för då sätter de igång en. Om barnen inte kommer tidigare får man dock sätta igång tidigare på grund av komplikationer såsom t.ex. havandeskapsförgiftning. Men de har ännu så länge inte ändrat BF. Kram!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0