Hur får jag IN det??

Kursen vi gick igår var bra, det var fylld föreläsningssal (även om den inte var så stor) och det var många par och faktiskt någon mormor och morfar :)
 
Informationen, tipsen och vägledningen var bra, men jag får ändå lite smått panik! Det blir så uppenbart att det är så mycket som måste göras, som ska planeras och framför allt köpas in! Och vi har typ inte gjort något än :s
 
Men samtidigt så VILL jag inte göra något än? Det känns way way för tidigt!!? Men det poängterades att vi bör ha fått allt fixat till vecka 25, för efter det så orkar jag kanske inte, eller så kanske jag inte ens KAN? Och då kommer nästa orosmoln för mig - HUR stor kommer jag egentligen att bli??! Jag blir rädd för detta, rädd för alla outforskade och oanade steg som ska tas! Men det är kanske alla blivande föräldrar?
 
Missförstå mig inte, jag är såå glad för våra tvillingar och jag är ÖVERLYCKLIG att de är två - syskon direkt liksom ;) Men alla farhågor, alla risker, alla försiktighetsåtgärder som man rekommenderas? Som att inte jobba för länge, att vila vila vila... Det går inte in i mitt huvud- det går inte att få in det? Fast å andra sidan har jag ju inte ens fattat att jag har barn i magen än ju haha - det går inte att förstå?! :)
 
Motvilligt måste jag nog ändå inse att jag måste börja handla nu, kanske handlar det om att jag är rädd för att jinxa när jag köäper så tidigt? Eller är det tidigt? Jag är i vecka 17, när började ni köpa på er bebissaker, kläder, vagn, skötbord med mera??
Dustpuppy
2014-02-21 @ 21:45:09

Jag fick ju en enling och det mesta handlade vi nog runt vecka 25 tror jag.

Bit i det sura äpplet, åk en heldag,eller ännu bättre, två dagar med övernattning på det nya hotellet, till....ULLARED!!!

Nästan allt som handlar om barn är billigare där, och ska man köpa allt för två, så snackar vi tusenlappar i besparing. Kolla GeKås/Ullared-tråden på familjeliv, folk berättar aktuellt sortiment och priser.

/Dustpuppy, jag avskyr att åka dit men jag är snål och kan inte låta bli!

Svar: Haha jag avskyr det också - det är såå inte min stil :) Men jag har å andra sidan alltid sagt att jag däremot tror att de är bra när det handlar om bebisinköp så jag säger inte emot mig själv om jag åker nu. Så jag får nog göra det :)
Fertilitetsresa

Hanna
2014-02-21 @ 22:00:20

Efter RUL beställde vi vagnen, innan det hade jag bara köpt något enstaka klädesplagg. Vi hade det mesta färdigt ett par månader innan, blev lite då och då.
Kram till dig

Svar: Så känner jag nog att vi kommer göra ockås, jag måste se dem på ultraljudet först, och det gör vi ju om 2,5 vecka. Blir nog verkligare då :) Kramar tillbaka!
Fertilitetsresa

A
2014-02-21 @ 22:51:15
URL: http://ilngtansvrld.blogg.se

Jag kände först som du. Sen i vecka 15 så hade vi bestämt vilken vagn vi ville ha och skulle bara åka och titta men de hade ett bra erbjudande och då slog vi till. Efter det blev det lättare att handla. :)

Svar: Haha ja så kan det gå! :)
Fertilitetsresa

Mirakel
2014-02-22 @ 08:37:40

Här har inget köpts ännu.
Men tänker börja nu. Trots att det bara bor en bebis i magen.
Jag tänker att....jag blir varesig mer eller mindre olycklig OM det inte skulle gå vägen ifall jag köpt en massa prylar....
Det är bara materiella ting o ....betyder faktiskt ingenting!
Däremot vet jag att vid tidigare graviditeter har jag varit trött, haft ont i ligament o rygg o inte varit supershopparsugen på sluttampen. Och denna gång är jag.....12 år äldre än sist jag var gravid.... så kan ju ev. Bli ännu mer orkeslös..(Lr inte...det veeet man ju inte)
Äh. ..ut o shoppa kvinna;) (men kan förstå känslan ...med it första barn var jag väldigt nojig o troddd att något skulle hända om jag handlade för tidigt!)

Svar: Ja ja - jag SKA!! ;)
Fertilitetsresa

Singelmamman
2014-02-22 @ 09:49:22

Jag köpte lite kläder i början. Och sen dröjde det för jag tyckte också det var svårt att komma igång. En kompis gav mig det förlösande tipset: du behöver något som bebisen kan åka hem i och någonstans du kan lägga bebisen hemma. Allt annat går att fixa sen även som ensamstående (vilket jag var). Och det är ju helt rätt även om jag fattar att tvillingar "försvårar"/kräver mer förberedelser.
Det mesta fixades från v 32
Väldigt mycket går ju att köpa på nätet men vagn o bilbarnstol behöver man ju prova så de "passar" och känns rätt så det hade jag prioriterat

Svar: Klok vän med bra tips :) Tack! Kram
Fertilitetsresa

karin
2014-02-22 @ 11:10:05
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Jag hade samma tanke som vid tvillinggraviditet fast pga andra omständigheter. Jag ville vara klar i tid och slippa vagga runt tung och med ev smärta och trängas i affärer i slutet (samtidigt som arbetsträning).

Vi köpte några plagg innan RUL och därefter köpte vi allt. Jag tycker absolut att det låter klokt att vara klar innan v 25. Jag är nu i v 31 och jag tycker att det är rätt tungt och jobbigt, är glad över att allt stort är klart och att det bara återstår småsaker som typ tvättmedel och blöjor.. ;)

Vissa butiker beställer inte vagnen som ni bestämt er för förens en viss vecka (pga förlossningsgarantin). Det innebär ju att ni i lugn och ro kan ha gjort såna val i tid och sedan hämta hem vagnen först lite senare i graviditeten.

Jag resonerade som så att OM något ("någon" förbjude) skulle hända så är det inte prylarna jag kommer sörja.. Det kan omöjligt heller bero på att jag köpt prylarna. Det kändes bara skönt att få lite koll på allt (säkert ännu svårare vid tvillinggraviditet).

Gör det som känns bäst för dig förstås (men jag tror att det finns en vits att lyssna på rekommendationerna och jag törs lova dig att inget kan hända pga att du förbereder dig, även om jag vet att känslan kan finnas där).

Kram

Svar: Tack för din kommentar :) Kram
Fertilitetsresa

Mary
2014-02-22 @ 11:21:04
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Förstår dina känslor, även om jag bara hade en bebis. Man känner så, overklighetskänslor. Det tar ett tag innan man fattat att man fått barn också sen. Jag kan ibland fundera över vad som händer med min gravidmage, den försvann ju bara där i november.

Jag köpte första grejen i vecka 22, en liten overall vi tänkte bebisen skulle ha på väg hem från BB. Vagn och babyskydd köpte vi nån gång i vecka 28-29 tror jag. I senaste laget om du frågar mig. Kan ju vara bra att förebereda lite bodys i minsta strl 44, strl 50 är nästan alltid för stort för en nyfödd och jag tänker mig att tvillingar vanligtvis är lite mindre än snittet. Vi köpte mössor och annat, vår bebis skulle ju komma på vintern. Men visst kommer dom här små liven mitt i sommaren? Då kommer du ju inte behöva så mycket kläder alls, bomullsmössor, bodys och mjuka bomullsfiltar de kan gosa och sova i. Nånstans att sova (dagtid sov Einar i vagnen i början, nu på en fluffig filt i hörnet på en soffan). Ni kommer ju att få massor med kläder också säkert, nytt och även ärvt från alla som redan fått sina glin. Viktigast är ju babyskydd så ni kommer hem från BB. Vi har Brio Primo, prisvärd och enkel att montera. Kanske inte det lättaste men det blir fort tungt ändå. Kram!

Svar: Ja det stämmer, de kommer mitt i sommaren, känns bra, måste vara läskigt om barnen kommer mitt i smällkalla vintern? Lille Einar sötplutt, ja mysiga filtar ska jag köpa :) Tack för tipsen! Kram
Fertilitetsresa

Mary
2014-02-22 @ 11:26:27
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

ps. Köp INTE värsta största lagret av nappar och nappflaskor i förväg. Det kan hända att bebisarna tvärvägrar vissa nappar och då funkar ju inte matningen och man har köpt massa nappflaskor i onödan. Vi fick testa tre olika nappflaskor innan någon dög och nappar tar han inte än, har testat tre olika. Nappflaskan från bröstpumpen philips avent passar honom då nappen är liten och rund. Och en bröstpump kan väl vara bra att ha när ni ska mata, om ni vill göra det samtidigt. ds.

Svar: Vad rekommenderar du: handpump eller elektrisk?
Fertilitetsresa

Dustpuppy
2014-02-22 @ 12:39:32

Jag funderade lite till på det här med förberedelser. Det är svårt att förstå hur trött och begränsad man blir den första tiden. För skojs skull, för att ge en liten idé om varför alla säger "vilavilavila" så kom jag på en övning:

Testa att under en dag bära på en 2 kg påse med potatis med ena armen. Du ska alltså släppa den under högst någon sekund åt gången. Du ska laga mat, öppna burkar, äta, sätta dig, ställa dig upp, ta på kläder, ta av kläder, fylla ett glas vatten, ja allt med bara en hand. Bonuspoäng om du går på toa med den! Många barn ligger inte snällt i en säng, utan vill vara nära hela tiden, precis som när de låg i magen.

Gör samma med 2 potatispåsar och maken. Det går åt mycket tid till jonglerandet, den som har båda sitter mest stilla...och den som har händerna fria springer som en skållad råtta för att hinna få undan så mycket som möjligt innan det är dags att byta plats.

Eftersom det här är på skoj så rekommenderar jag inte att kombinera det med sömn i max tvåtimmarspass. Men prova en dag med ena armen upptagen och föreställ dig den värsta sömnbristen du någonsin haft och nästa möjlighet att sova ikapp är om någon månad i bästa fall.

Det låter hemskt, och på ett sätt är det det. Även att springa ett maraton är hemskt, men där är det helt självklart att förbereda sig i god tid. Med bra förberedelser, som vila, motion, kost och rätt utrustning så blir det hemska lättare att hantera och acceptera och man får över energi till att njuta av det roliga också. Man ska orka den hemska tiden, för den tar faktiskt slut.

Det roliga då?
Första gången du får känna på dina barns hud.
Första gången du får lukta på dem.
Första gången du får känna deras andetag.
Första gången du ser hur de ler precis när de somnat, åh det är ett leende som inte går att beskriva.
Du ska orka att le mot dina barn när de för första gången i detta liv möter din blick och du inser att det är en person som tittar på dig.
Första gången de vaknar och ler när de ser dig, första gången av allt ska du orka njuta av!
Och andra och tredje och tusende gången också.

Det ska du vila inför nu, för efter förlossningen blir det inte mycket av den varan. Du ska förbereda dig för ett maratonlopp och ta det på allvar.

/Dustpuppy

Svar: Mmmm jo jag förstår den tuffa biten när jag väl är där. Men allvarligt jag kan ju vila nonstop i månader innan, inte är jag piggare för det när jag väl är inne i de sömnlösa nätterna? Det funkar ju liksom inte att "sova in" i förväg så att man har plustimmar att ta ut när man går på minus? Men ja, jag försöker ta in det där med att gå hem från arbetet tidigare, men det är svårt för det går emot mina principer och jag blir oerhört stressad av att ens gå in i de tankebanorna..? What to do? Jag har skurit ner rejält på mina åtaganden nu så jag gör mycket mindre. Men ändå... Jaa det är inte lätt att få in :s
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0