En fråga, två svar

Hej! Grattis till magen!! Jag hoppas inte att jag gör dig illa med min fråga men söker ett svar som är svårt att hitta. Har läst lite olika bloggar över de som kämpar. Själv fick jag reda på mina extremt dåliga el obefintliga odds innan vi börjat kämpa men sorgen är likväl extrem. Jag försöker nu bearbeta och acceptera för att så småningom orka gå vidare mot äggdonation, vilket jag är så tacksam att det finns!! Men, jag undrar - vore dina känslor annorlunda tror du om du till slut blivit gravid med egna ägg eller är sorgen du känner knuten till kampen i sig? Jag oroar mig nämligen så mycket över att alltid fortsätta känna sorg efter ett genetiska barn. Eller försvinner den smärtan? Såklart kommer du älska dina bebisar som nu är i magen precis så som du hade älskat ett barn från "naturlig tillverkning" MEN sorgen över det genetiska barnet... finns den kvar ändå? Sorg och kärlek kan ju finnas sida vid sida? Hur tror/vet du att det är? Stor kram från en som är mitt uppe i det.

Tack så mycket :)
Det är en väldigt bra fråga du ställer och jag känner igen mig i det du funderar över från mina egna tankar i början, när jag precis fått reda på att ÄD var vår väg till barn. Mitt tankesätt har ändrat sig väldigt mycket från dess, men det är en process och en mycket plågsam sådan… Men när man tagit sig en bra bit på den blir det ljusare och ljusare!

Jag tror att det är en livslång sorg att inte kunna få genetiska barn, men den sorgen får mindre och mindre betydelse och utrymme. Men jag tror aldrig den blir ”noll” om du förstår vad jag menar? När jag var mitt inne i processen och allt snurrade och det var svårt att sortera alla tanakr var jag förtvivlad av det faktum att jag antagligen inte skulle bli genetisk mamma, till ett ”eget” barn. Det som hjälpte mig var samtal med min psykolog på SU som bland annat sa: ”Nej  det blir inte ditt genetiska barn men biologiska – ni delar blod och barnet får dina antikroppar med mera” det betydde mycket för mig, kanske kan det hjälpa dig med? Under hela resan var det ändå två olika diskussioner och processer som pågick i mig: en var längtan till barn och vägen dit den andra var sorgen och bearbetningen att överge drömmen, om hur jag alltid trott att det skulle bli den dagen jag blev mamma. Men jag har ALDRIG trott annat än när väl barnet kommer, kommer jag vara 100 % glad för det och känna mig till 100% som det barnets mamma. Min sorg handlade inte om det, kärleken tillbarnet var jag övertygad om. Men sorgen var hur det blev till, att det inte blev som jag alltid drömt om. Helt plötsligt började jag uppskatta mitt eget utseende på ett helt nytt sätt och sörja att mina gener inte får leva vidare.

Idag när jag är gravid har jag inga ledsamma tankar eller känslor på att det inte är mitt genetiska barn. NU känns det bra, jag längtar till dem så innerligt :)

Jag förstår din fråga, och jag hoppas jag kan förmedla mitt svar till dig? Det jag menar är att det kommer alltid vara två saker: sorgen kommer alltid finnas kvar att jag inte får ett genetiskt barn men den sorgen kommer nog spela mindre och mindre roll. Däremot vill jag verkligen få dig att förstå att till den sorgen finns ingen som helst koppling till mina barn – som jag bär, de står enbart för lycka och glädje!! ♥♥
Mary
2014-01-24 @ 12:50:37
URL: http://dufattasmignu.blogspot.se

Vilken bra fråga och vilket bra svar.

Jag håller med. Det är en livssorg att inte få genetiska barn. En sorg man lär sig att acceptera och den akuta smärtan den ger lägger sig successivt.
Lyckan över det barn man får, genom donation eller adoption tar över. Det känns så rätt i maggropen.
Samtidigt får man försöka förlåta sig själv när man ser ett nyfött barn och man antar att det är genetiskt och känslorna kommer tillbaka. Det kommer sticka till ibland. Idag, imorgon och om 20 år.

Svar: Det tror jag också, och det är det jag menar med att jag tror aldrig att sorgen går ner på "noll", den kommer alltid finnas där lite men ta mindre plats men emellanåt poppa upp. Och så måste det få vara också, utan skuldkänslor - just för att det inte har något med kärleken till ÄD-barnen <3 Kram!
Fertilitetsresa

Dustpuppy
2014-01-24 @ 13:15:51

Jag upplevde att en sorg togs över av en annan: jag sörjer knappt mina genetiska barn som aldrig blir av. Det jag sörjer mera är att jag inte började med ÄD tidigare, för då skulle min son kunnat få syskon. Jag sörjer min brist på insikt över hur bra livet med barn blir. Genetiken slutade vara jätteviktig så fort han föddes, det blev bara "jaja, synd, men det ordnade sig i alla fall".

/Dustpuppy

Svar: Förstår vad du menar! :) Får jag ställa en nyfiken fråga: hur gammal är du, dvs. är det "för sent" för syskon nu? Kram!
Fertilitetsresa

Dustpuppy
2014-01-24 @ 16:15:24

Hej igen!

Jag fyller 43, så personligen känner jag mig för gammal, eftersom nästa försök kanske inte lyckas direkt. Det tog 6 år att få sonen, och 6 år till av försökande pallar jag inte med...

/Dustpuppy

Svar: Förstår dig... Vägen till barn är fruktansvärd, men värt allt när det lyckas :)
Fertilitetsresa

På färden mot tre
2014-01-25 @ 03:08:40
URL: http://pavagmottre.blogspot.com

Vad intressant att se denna fråga och ditt svar. Precis det här har jag funderat en hel del på. Ska snart göra kromosomanalys av embryo/n. Om resultatet är att min äggkvalitet är dålig står jag möjligen inför beslut om att gå vidare med äggdonation...eller att försöka kämpa vidare med egna ägg. Jag är 39 år och har kämpat i 2,5 år. Hur länge ska man kämpa om man får resultatet nedsatt äggkvalitet... Är det värt att göra avkall på drömmen om genetiskt barn för att förhoppningsvis bli gravid fortare/någonsin men då via äggdonation? Hur kommer jag tänka och känna efteråt om jag ger upp min dröm om genetiskt barn? Många frågor. Det var väldigt intressant att läsa era tankar kring detta. Jag tror också att det är två känslor; en livslång sorg över att det inte blev genetiska barn, men samtidigt en livslång glädje över det/de äggdonationsbarn som det förhoppningsvis blir istället. Att komma till beslut om huruvida man ska ge upp sin dröm om genetiska barn och istället prova äggdonation tror jag helt säkert är en lång process. Känns som den har börjat för mig...

Svar: Känner igen mig i dina funderingar och tycker du resonerar klokt. Nu ser jag fram emot glädjen! :) Kram och lycka till!
Fertilitetsresa

Cec
2014-01-26 @ 13:25:27

Tack för att du tog upp min fråga och att vi fick kommentarer från flera håll också!
Jag skulle ju helst läst att sorgen försvinner helt men det är väl som andra sorger i livet, man lär sig leva med den. Precis som du skriver är det en plågsam process men jag kan ändå ana att man kommer till insikter om sig själv och livet som man annars inte hade tvingats till. Det är nog bara att låta tiden gå och se var och hur man landar...
Skön söndag!

Svar: Ja jag tänkte att det kunde ge fler något :) Men du, jag vill verkligen betona att jag NU är glad för att jag tog steget med äggdonationsbehandling! Kramar och lycka till
Fertilitetsresa

Missy
2014-01-30 @ 10:21:27

Jag fick min dotter för 3 månader sedan och hon kom till genom äggdonation. När vi började vår resa var jag förkrossad över att inte kunna få barn på naturlig väg. Massa känslor snurrade, den största var att barnet inte skulle likna mig alls. I början av graviditeten tänkte jag ofta på detta, men tankarna började komma mer sällan ju längre graviditen fortskred. Nu när hon är född har dessa känslor helt försvunnit. Jag älskar mitt barn så gränslöst mycket och skulle inte vilja byta ut henne för någonting i hela världen, inte ens ett biologiskt barn. För det ju just det, hade jag kunnat få barn på den vanliga vägen hade det ju blivit ett annat barn, inte just min dotter som finns nu! Nu kan den tanken nästan skrämma mig, att hon i så fall inte hade funnits. Nu när denna delen är klar är jag säker på att det var meningen, att just detta fantastiska underbara barn till slut skulle hamna hos mig!

Svar: Tack Missy för att du delar med dig! Och det är så skönt att läsa att du känner precis så som jag hela tiden har trott att jag skulle känna :) Och ja, jag älskar mina barn redan även om jag inte riktigt kan fatta att de finns än ;) En fråga: har det blivit många frågor om vem hon är lik, frågor på mvc med mera som gör att du blir påmind eller får påminna om att hon blev till genom äggdonation? Och, det må vara att hon inte är ditt genetiska barn MEN hon är ditt biologiska - ni har delat blod, hon har dina antikroppar m m <3 Kram till er båda!!
Fertilitetsresa

Missy
2014-02-18 @ 11:39:56

Ja, dessa frågor om vem hon är lik kommer ganska ofta. Jag brukar svara att hon är en egen individ som är lik sig själv. Men det är även flera som påpekar hur lik hon är mig, fler än som tycker att hon är lik min man. Då brukar jag skratta lite för mig själv och tänka att de inte har en aning!

Svar: Ja det är nog få som ens kan tänka hur det ligger bakom... Kram till dig :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0