Amning

Sist jag träffade barnmorskan frågade hon hur jag tänker kring amning. Min förhoppning är att kunna följa WHO:s rekommendation med att helamma i sex månader. Jag har läst på en hel del och vill i det sammanhanget rekommendera er att gå in på Amningshjälpens webbsida om ni vill ha råd, tips och infolänkar.
 
Jag hoppas kunna dubbelamma bebisarna (om du vill kan du ladda ner broschyren att amma tvillingar.) även om det kommer ta några månader att få till det OM vi får till det. Jag har en plan nu, men allt kan ju förändras och jag är öppen för flaskmatning. För jag har ju ingen aning om hur mycket vi kommer få kämpa, hur lätt/svårt det kommer bli? Det viktigaste är att vi alla tre mår bra :)
 
Jag hoppas få hjälp med detta på BB och vill nog helst stanna tills vi kommit igång med amningen. Jag får utvärdera allt om amning i efterhand :)
 
 
Uppdatering i efterhand:
Jag har införskaffat tvilling-amningskudde, den kommer förhoppningsvis underlätta amningen :)
Alexandra
2014-07-05 @ 22:37:15
URL: http://mlbloggen.blogg.se

tips!

De kan vara gansk tufft att komma igång med amning och alla barnmorskor ska ge alla möjliga tips så man blir knäpp. Bröstpump väldigt bra och jag skulle rekommendera de som går att hyra på sjukhuset, eftersom de är grymt mkt effektivare. För mig var de väldigt jobbigt i början, men de släppte med hjälp av pumpen och med hjälp av de där plastsakerna man kan sätta på bröstvårtan:) sedan beror de så klar på bebisarna med :) …….

Svar: Tack för tips!! :)
Fertilitetsresa

Anonym
2014-07-06 @ 05:57:31

Ja tips och råd och sanningar om amning lär du få av många!!!
Min erfarenhet är att amningen rullat igång direkt och utan problem typ det enda som faktiskt funkat för mig när det gäller graviditet och småbarn.
Jag levererar mina tips. Kuddar och handdukar i mängder för att hitta en bekväm ställning.

Imponerad av dubbelsmning hoppas du får till det. Och annars finns det ju så många bra alternativ .

Med lammet tror jag jag ammade 22/24 timmar per dygn ha ha men med tussen blev det inte lika intensivt. Nu är min oro när Ludde kommer hur jag ska få tid överhuvudtaget och hur de andra ska reagera.

Har du stora bröst? Alltså jag har stora rätt hängiga och var typ rädd att de skulle kvävas ibland. En barnmorska tog en liten handduk och rullade till en korv och satte en gummisnodd runt som hon sa att jag liksom kunde lägga under bröstet. Det var bästa tipset jag fick, men kräver lååååånga tuttar :-)

Oj blev visst en roman

Tackan
2014-07-06 @ 05:57:51
URL: http://farhuset.blogg.se/far/

Ja tips och råd och sanningar om amning lär du få av många!!!
Min erfarenhet är att amningen rullat igång direkt och utan problem typ det enda som faktiskt funkat för mig när det gäller graviditet och småbarn.
Jag levererar mina tips. Kuddar och handdukar i mängder för att hitta en bekväm ställning.

Imponerad av dubbelsmning hoppas du får till det. Och annars finns det ju så många bra alternativ .

Med lammet tror jag jag ammade 22/24 timmar per dygn ha ha men med tussen blev det inte lika intensivt. Nu är min oro när Ludde kommer hur jag ska få tid överhuvudtaget och hur de andra ska reagera.

Har du stora bröst? Alltså jag har stora rätt hängiga och var typ rädd att de skulle kvävas ibland. En barnmorska tog en liten handduk och rullade till en korv och satte en gummisnodd runt som hon sa att jag liksom kunde lägga under bröstet. Det var bästa tipset jag fick, men kräver lååååånga tuttar :-)

Oj blev visst en roman

Svar: Haha vilken härligt lång kommentar - me like! ;) Ja sen är det nog viktigt att inte lyssna FÖR mycket på alla tips och råd man får utan hitta sin egna gyllene väg? Jag har skaffat amningskudde för tvillingar, hoppas den ska hjälpa. STORA bröst har jag nu, men inte långa - men jag antar att de blir det EFTER amningen?!! ;) Hihi Kramar!!
Fertilitetsresa

A
2014-07-06 @ 08:56:49
URL: http://milominmilo.blo.gg

Mitt bästa tips är också att hyra elektronisk pump från sjukhuset ifall mjölken inte kommer direkt eller inte i rätt mängd.

Det kan bli lätt eller det kan bli kämpigt med amning. För mig blev det kämpigt och första tre veckorna så ammade/pumpade jag dygnet runt utan överdrift. Jag hade som mest 40 minuter mellan till att göra annat. Nu är amningen bara mysig så jag tycker att det var värt det.

Att ge ersättning i början ifall mjölken dröjer och inte vänta allt för länge med tillmatning är ett annat tips. Vi började koppmata Milo när han var två dygn. Men vid det laget hade han tappat mer än 10% av sin födelsevikt och blivit rejält gul.

Jag tror att du är väl påläst om amning och det var inte jag alls. Så allt kom som en chock. Sen vet man ju inget säkert innan om hur det blir men jag hoppas verkligen att du får till det bra för fungerade amning är verkligen jättemysigt.

Och funkar det inte så är faktiskt alternativet inte dåligt det heller.

Svar: Det stämmer, jag har läst på mycket. Synd dock att jag inte visste att man kunde hyra elektrisk pump på BB, men jag har köpt en handpump.. Precis som du skriver försöker jag förbereda mig på alternativ om det inte funkar som jag hoppas :) Tack för din kommentar!
Fertilitetsresa

Camilla
2014-07-06 @ 11:49:06
URL: http://omlivetefter.blogspot.se

Min mjölk rann till dygn 6 och dessförinnan var det skitjobbigt med att öva amningen. Hon blev bara frustrerad när det inte kom något. Men det är så man måste göra, öva tillsammans och stödmata med ersättning, stimulera produktionen med pump. Vi gav på flaska, trots rekommendation på koppmatning, och det gav inga problem för henne sedan när mjölken runnit till.
Den här gången tänker jag tvinna och massera bröstvårtorna när bebis sover på BB. Då kanske jag vinner några dagar innan det rinner till.
Det är knepigt med amningen i början, är man inställd på att det, så kommer det inte som en chock. Deras munnar är så små och bröstvårtan oformlig. Jag tog hjälp av bm på BB och hon visade mig handgripligen hur jag skulle forma bröstvårtan för att hon enklare skulle få grepp. Trodde det var bröstvårtornas fel, men det var ju helt enkelt för att mjölken inte runnit till ordentligt, så ha tålamod!
De här silikonnapparna funkade inte på mig.
Om du ska dubbelamma är nog en amningskudde ett måste. Kram!

Svar: Tack för din kommentar! :) Ja jag har läst att det kan ta upp till ett par veckor faktiskt innan mjölken rinner till. Jobbigt! Jag har införskaffat tvilling-amningskudde :) kramar tillbaka!!
Fertilitetsresa

C
2014-07-06 @ 23:02:47
URL: http://spyor.blogg.se

Amningen blev bara fel för oss. Inget funkade och jag mådde så jäkla dåligt. Om vi lyckas få ett syskon kommer jag gå direkt på ersättning. Hoppas allt kommer funka så som ni önskar! Kram

Svar: Ja det är tråkigt när det inte blir som man tänkt sig/önskat. Därför försöker jag förbereda mig på att det kan bli både och eller antingen eller och att inte lyssna på det som tycker för mycket! Kram
Fertilitetsresa

Madeleine
2014-07-08 @ 09:04:26

Hej!
Jag hade samma inställning som du med amning att går det så vill jag göra det och behövs ersättning så får det gå också!
Nu kom våran tjej två månader för tidigt och min mjölk hade inte runnit till och dessutom kunde hon inte tekniken att suga, svälja och andas samtidigt och hon hade inte heller ork att amma som en fullgången så jag fick bröstpumpa. (Jag pumpar fortfarande och hon är ca 5 v nu, v 36 + 4 om hon hade stannat i magen) Jag hatade den maskinen! Kändes onaturligt och mekaniskt...kändes som bara bröstvårtorna drogs ut och in hela tiden. Nu har jag dock blivit vän med den även om vi aldrig kommer bli bästa vänner! Om du behöver pumpa mycket för att upprätthålla mjölkproduktionen tror jag det blir jobbigt med en handpump men testa dig fram för som någon skrev tidigare så går det att hyra en pump från BB isf! Du lär få starka nypor av handpumpen om inte annat! ;)
Jag var dock inte lika påläst på amning som du verkar vara så jag tror du kommer klara det galant, men det är trixit i början! Både bebis/-arna och mamman är ju nybörjare det ska man komma ihåg!
Önskar dig lycka till med allt och det är bara att kämpa på! Fråga någon som verkar kunna amning på BB men var beredd på olika svar från olika BM och sjuksköterskor!
/Madde

Svar: TACK för din kommentar!! Ja tänk hur det kan bli och vad många olika scenario man bör ställa in sig på? Inte lätt.. Uppsattar kommentaren och att du delger dina erfarenheter! Kramar
Fertilitetsresa

Spessartin
2014-07-12 @ 11:47:41
URL: http://spessartin.blogg.se

Amingen blev katastrof för oss. Jag producerade aldrig någon mjölk, BVC menade att det tar tid och sonen tillbringade sina första 10 dagar i svält. Detta gör fortfarande fruktansvärt ont i mig. Vi följde råden på BVC och blev avrådda ersättning. Han blev mindre och mindre, tappade nästan 400 g, innan de rekommenderade ersättning. Värsta 10 dagarna i mitt liv. Om vi skulle lyckas få ett syskon till honom, så blir det ersättning direkt. Den här jävla amningen och hetsen runt den förstörde så mycket. Det är inte värt det. Både min man, jag, min bror och nu sonen har inte ammats och det är inga fel på oss :) Så i mina ögon är amning överskattat och lägger en jävla press på mamman. Helt i onödan när man sitter där som nybliven mamma och allt är kaos. I mina ögon finns bara fördelar med ersättning, båda föräldrarna kan ge mat, vilket innebär att mamman kan vila, pappan blir precis lika delaktig, vilket han inte blir annars, vilket vi absolut tyckt varit stora fördelar. Gah, mycket att säga i detta ämne, men mitt tips - var inte rädd för ersättning!

Svar: Jo men jag tänker så, att jag har en plan men är öppen för ersättning/alternativ så att man inte ska bli så besviken om det ena eller andra inte funkar. DET får liksom inte lägga sordin på glädjen. Och att inte påverkas eller lyssna för mycket på andra... Tack för din kommentar :) Kram!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0