Gravid i vecka 37

Barnet

Från och med nu betraktas fostret som fullgånget, det vill säga att det är färdigt att födas. Det väger ungefär 3 kilo och är cirka 48 centimeter långt, men det skiljer sig mycket mellan olika barn.

Fostret tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten. Ändå är lungorna de sista organen som mognar.

Mamma

Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Om du väntar tvillingar kan det vara dags att föda nu. Vecka 36 till 37 är genomsnittslängden för en tvillinggraviditet.

Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu och då brukar barnmorskan säga att det har blivit fixerat. Det betyder att barnet har sjunkit ner så långt att huvudet inte går att rucka på utifrån.

Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden kan gravida kvinnor få svårt att sova. Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med bebisen.

Pappa/partner

Många kan känna sig mindre sedda och betydelsefulla för sin partner mot slutet av graviditeten. Det beror på att kvinnan fokuserar mer på sig själv och livet i sin mage. Hon funderar säkert väldigt mycket på förlossningen och är kanske orolig och lite rädd. Oroa dig inte, hon behöver all tid och allt stöd hon kan få. Fråga om du kan göra något. Föreslå att ni packar en väska med saker ni behöver vid förlossningen som står startklar när det är dags. Läs mer om praktiska råd inför förlossningen.

Hos barnmorskan/kontroller

I vecka 37 är det dags för ännu ett besök hos barnmorskan. Han eller hon känner efter hur barnet ligger, kontrollerar hur livmodern och barnet växer, din vikt, ditt blodtryck samt lyssnar på barnets hjärta. Blodvärde och blodsocker kontrolleras och kanske får du ta ett extra urinprov.

Vid detta besök brukar barnmorskan i samråd med dig och din eventuella partner skriva en sammanfattning av graviditeten samt skriva lite om era tankar inför förlossningen och amningen i journalen. Det är bra om din partner är med vid detta besök också så att ni båda har möjlighet att berätta om era känslor, förväntningar och eventuella önskemål. Om ni vill och inte redan har skrivit ett eget förlossningsbrev kan ni göra det nu.

Nu är det hög tid att ta reda på telefonnummer och adress till det förlossningssjukhus du ska föda på samt till den barnavårdscentral, BVC, som ditt barn kommer att kontrolleras på efter förlossningen. Har du inte redan fått dessa uppgifter, fråga din barnmorska efter dem!

Om barnet efter graviditetsvecka 36 inte ligger med huvudet neråt brukar vändningsförsök göras. Vändningen utförs av läkare som med hjälp av sina händer utanpå din mage försöker vända barnet till huvudläge. Din barnmorska beställer tid.

Läs mer: Hur vet man att förlossningen startar?

Ett 37 veckor gammalt foster som är 48 centimeter långt.Nu betraktas fostret som fullgånget

.Texten hittade jag i Gravidkalendern på 1177:s sida

lejoninnan-52
2014-07-07 @ 20:46:17

Vad härligt att du har fått gå i så många veckor,
de flesta föder väl ofta tidigare, när de väntar tvillingar.
Nu är det nära. Lycka till med allt.

Svar: Ja så är det. Faktiskt är det i denna veckan 36-37 som de flesta tvillingar föds, så vi får se... Tack för lyckönskningarna!! :) Kramar
Fertilitetsresa

Maja
2014-07-08 @ 05:15:36

Hej:-)
Jag tänker på er! Helt underbart att de snart är här!! Helt otroligt att du nu är i vecka 37!! Många tvillingar kommer förtidigt, det är underbart att de fortfarande är kvar i livmodern!!

Är du trött? Jag hoppas de snart är här och allt kommer gå bra!! Önskar er varmt Lycka till:-)

Jag är nu på ruvardag 5. Jag mår jättebra och vi hoppas nu på ett pluss:-)

Styrkekramar till Dig!

Maja

Svar: Jaa jag är SÅÅÅ trött, har aldrig i hela mitt liv varit såhär trött. Det är faktiskt lite skrämmande... Otroligt att det kan ta sådan energi bara att vara gravid??! Men såå värt det såklart!! Och åh vad jag hoppas att du också kommer hit - håller tummarna!! När har du testdag? KOmmer du vänta till dess? Många kramar tillbaka =D
Fertilitetsresa

Crosan
2014-07-08 @ 09:16:21

Oj oj oj så spännande! Nu är det nära!:) så härligt att de små har stannat så länge i magen! Följer detta med spänning och håller tummar och tår hårt!😊

Många kramar och lycka till!

Svar: Tack snälla Du :) Kraaam!
Fertilitetsresa

Maja
2014-07-09 @ 04:53:53

Hej vännen<3

Jag tänker på dig!! Jag förstår att du är jättetrött! Värmen gör inte saken bättre. Jag tror de tittar ut snart:-) Kanske redan under helgen? Fast jag tror på måndag den 14/7:-) Då är det dax för mitt HCG blodprov test:-) Jag vill inte testa innan, jag vågar inte!

Lycka till!! Jag håller tummarna!!! Kram Maja




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0