Täppt!

Alltså denna nästäppa, jag är såå trött på den!! Det var ett tidigt graviditetstecken men de senaste veckorna har det blivit allt värre. Nu kan jag knappt andas genom näsan utan bara genom munnen. Så jag är flåsig hela tiden och snarkar LJUDLIGT på nätterna!! De senaste två nätterna har jag vaknat med riktig andnöd - jätteotäckt!! Antagligen har jag rullat över på rygg och eftersom jag är svullen i hela svalget så får jag ingen luft och vaknar därför av att det känns som om jag kvävs. Riktigt riktigt otäckt.
 
Svullna slemhinnor och nästäppa är en vanlig gravidkrämpa. Visst, man kan ta nässpray för att få ned svullnaden. Men man får ju bara ta det i 10 dagar efter det riskera man att det ger motsatt effekt dvs. mer täppa eller att man blir beroende (vilket jag tycker man blir ganska lätt/fort vid en vanlig förkylning). Sen behandlar man ju bara symptomen, orsaken - dvs. graviditeten med dess hormoner - är ju kvar.
 
Jag har pratat med min barnmorska om detta och det enda hon kunde göra var att sätta upp mig på läkartid så att jag får utskrivet kortison som nässpray. Men det vill jag inte heller utan har bestämt att jag helt enkelt får ta även detta några veckor till. MEN jag har packat ner nässpray i bb-väskan - jag tänker inte vara täppt i näsan när jag föder!!
 
 Sen kan man såklart ta spray med koksaltlösning men det har ringa effekt och sedan finns spray:et med olja (har glömt namnet nu) som gör att det känns mindre torrt. Men det är nog bara att acceptera täppan och vara glad över att den kommer försvinna inom en månad!! ;)
Johanna
2014-07-04 @ 19:01:47
URL: http://enskaninginorrland.wordpress.com

Jag hade också problem med nästäppa. Köpte Nasonex som finns recepfritt på apoteket. Den innehåller kortison men i små mängder och man kan ta den under flera månader utan att bli beroende. Inga problem för varesig näsa eller bebisar :-) Det finns också Rhinocort som är en allergispray som också funkar. Nästäppan försvann förövrigt endast timmar efter förlossningen :-D

Svar: Tack för tipsen - de ska jag testa!! :)
Fertilitetsresa

Hanna
2014-07-04 @ 19:14:00

Jag väntar nr3 och ha alla gånger MÅSTA ta nässpray då jag spyr då de blir täppt sen få jag ont i tänderna av att sova med öppen mun, och hål i tänderna vill jag inte ha..
Så från ca v12 fram tills dom är ute ha jag använt nässpray när jag ska sova.
Beroende? Nix och de ha släppt när dom är ute..:)

Svar: Vad skönt att du inte blev beroende! Ja jag ser fram emot att det släpper så att man kan ANDAS igen!! :)
Fertilitetsresa

Linda
2014-07-04 @ 22:53:54

Vill bara berätta att jag var supertäppt i näsan i månader och oroade mig för hur det skulle gå med profylaxandningen under förlossningen. Det gick prima. Täppt näsa innan. Varken nästäppa under eller efteråt. Den försvann bara sådär. Kroppen är fantastisk!

Jag önskar er stort lycka till med det som komma skall! :)

Svar: Älskar hur fantastisk kroppen är! Tydligen är det samma med illamåendet och DET om något ser jag verkligen fram emot att slippa!! Tack för lyckönskningarna :) Kram
Fertilitetsresa

spessartin
2014-07-05 @ 21:17:02
URL: http://spessartin.blogg.se

Jag var supertäppt i näsan när jag var gravid. Jag provade med koksaltlösning, men det funkar verkligen inte. Det dröjde inte länge förrän jag började med Nasin och det var så skönt! Jag körde med den nästan hela graviditeten och det lustiga var, som någon skrivit här ovan, att direkt efter förlossningen försvann nästäppan. Man kan tycka att jag efter 8 månaders konstant användning av nässpray borde blivit beroende men så var det inte. Det var så konstigt, så fort bebisen kom ut försvann nästäppan och kom inte tillbaka!
Köp Nasin och unna dig själv att kunna andas genom näsan är mitt tips!

Svar: Det ska jag göra! Tack för tipset!! :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0