Jag backar!

Alltså ni läsare är kloka i era kommentarer och ni får mig att inse att jag kanske inte var helt rättvis mor ”Barnmorska 2”. Jag står fortfarande fast vid att hon borde varit lyhörd till vad jag var bekväm med och inte och inte överfört sin uppfattning om hur jag mådde på mig utan att fråga mig. Men jag var nog för hård ang. fråga om kön. Jag kan förstå att det kan vara en kallpratsfråga. Men för MIG var det en väldigt privat fråga, och jag upplevde mig trängd och tvingad att svara på något jag inte ville. Vem vågar hålla inne om något på ett sjukhus i en sårbar situation? Men jag kan förstå att det kan ha varit svårt för henne att förstå.

Så blandade känslor, men det JAG tar med mig nu är att JAG måste bli tydligare med vad jag vill och inte vill. Kanske ska jag ställa motfrågor oftare? Typ varför frågar du det? Måste jag svara?

Ja lite klokare och förståndigare kan jag fortfarande bli! ;)

Karin
2014-06-05 @ 18:36:59
URL: http://hurslutardet.wordpress.com

Jag tycker heller inte att kön borde vara en given kallpratsfråga, speciellt inte inom vården. Det stämmer liksom inte med den linjen som annars hålls - att en BM inte ens får fråga om man vill veta kön vid RUL, utan då måste man som blivande förälder be om att få veta. Sedan önskar jag ofta att folk var mer socialt kompetenta och kunde känna in när det var okej att fråga vissa saker eller främst när det är läge att byta spår. Det är inte alltid lätt att som patient veta om det är viktigt att svara eller om man får avstå. Men det är väl bra att öva sig i att stå på sig och inte svara på sånt som känns obekvämt om man inte måste. Kram!

Svar: Tack för din kommentar, den värmde när jag behövde den som mest!! Kramar
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0