Osäker

Åh vad trött jag blir! Jag hade skrivit ett lååångt inlägg och allt bara försvann :( :(
 
Suck, ska försöka återskapa det...
 
Som jag har berättat tidigare så har jag sedan en vecka tillbaka känt att graviditeten har gått in i ett nytt skede, det känns annorlunda. Och det är kanske så det ska vara? Men sedan fem dagar tillbaka är det vissa saker som utmärker sig. Tecken väl värda att nämna. Frågan är om de är värda att kollas upp? Alltså är det helt normalt, eller något jag bör reagera på?
 
Jag har inga av de klassiska förlossningen-är-på-g-tecken såsom regelbundna värkar, förvärkar uppifrån och ned, blödning, vattenavgång, slemprppslösning etc. inget sådant. Det jag har är:
 
  • Kraftiga sammandragningar så fort som jag ställer mig upp och går även med pyttesmå steg inomhus. Känner att jag måste "pusta" när jag går för magen blir stenhård som en boll
  • Kraftigt tryck "nedåt" när jag sitter och står upp
  • På sen eftermiddag/kväll har jag molnande småvärk som mensvärk
  • Får emellanåt "hugg i underlivet" som försvinner lika snabbt som de kommer?
  • Några kvällar har jag känt småvärkar som kommer och går oregelbundet såväl i styrka som var de startar och slutar på magen. Men de känns inte som jag tror värkar ska kännas. Så jag vet inte riktigt vad de är, typ som kraftigt magknip?
  • Jag känner obehag när jag står och efter att jag har suttit en stund, det håller även i sig ganska länge även om jag lägger mg ned.
Som sagt jag vet inte, är allt detta bara en naturligt förlopp i graviditeten (är nu i vecka 33+5), eller är det tecken att vara observant på? Bör jag göra något?
 
 
Fiffig
2014-06-22 @ 16:24:08
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Det luriga är att de symptom du beskriver kan man nog gå med ganska lång tid innan förlossning, samtidigt som man (som i mitt fall) knappt kan känna något alls och ändå vara bara några timmar ifrån att föda.

Det behöver inte vara något konstigt alls men det skadar aldrig att kolla upp med sin barnmorska när helgerna är över. Får du kolla tappen regelbundet? Fast jag hoppas allt att du får vänta lite till på dina solstrålar!

Kram

Svar: Nej jag kollar inte tappen. Men Bm sa vid senaste besöket att det kanske skulle vara idé att göra det, för hon kände mina sammandragningar på magen... Ja jag vet inte? Tänker ju på fall som ditt.. Kramar!!
Fertilitetsresa

Emilie.
2014-06-22 @ 16:56:12

Har du kollat så det inte är någon urinvägsinfektion? Kram

Svar: Nej det har jag inte. Jag har aldrig haft uvi, kan mina tecken även vara tecken på det? Kramar tillbaka!!
Fertilitetsresa

Elin
2014-06-22 @ 22:34:45
URL: http://somniafilios.wordpress.com

Jag kände alla ovanstående symptom låååångt innan förlossningen, inget farligt eller onormalt men precis som fiffig skrev så kan de va allt från veckor till timmar tills det är dags.

Hugget i underlivet tyckte jag var jätte obehagligt och frågade BM va de va, hon sa att det är bäckenet och livmodern som förbereder sig (vidgar sig lite lite). Men de kände jag redan i 5/6 månaden. Hon sa också att det var bra tecken då kroppen fattar vad som är påväg att hända.

mian
2014-06-23 @ 14:16:30

Jag kände också att det tryckte neråt och liksom stack de sista veckorna. Tror det var efter att bebisen vänt sig med huvudet neråt. Så tycker inte det låter som någon fara! Lycka till!

Svar: Ja fast jag har ju ändå 6-7 veckor kvar till Bf... Väntade du också tvillingar?
Fertilitetsresa

mian
2014-06-24 @ 14:05:58

Nej, väntade inte tvillingar, men när det är en enling brukar barnet fixera huvudet i bäckenet runt v 36 ungefär, dock brukar de vända sig så att huvudet är neråt redan i v 32 och jag minns att det kändes att någon var annorlunda i magen då, med tyngd neråt, stickningar och tryck osv.
Osäker på vilka veckor som gäller för tvillingar, men borde väl vara nåt liknande? : -)

mian
2014-06-24 @ 14:31:57

Hittade info om detta här:
http://www.babyhjalp.se/manad3.htm

Mian
2014-06-24 @ 14:32:35

http://www.babyhjalp.se/manad3.htm

Mian
2014-06-24 @ 14:32:39

http://www.babyhjalp.se/manad3.htm




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0