Gravid i vecka 30

Barnet

Nu växer fostret mycket, och kommer att öka med ungefär 200 gram i veckan fram till förlossningen. Just nu kan fostret väga runt 1,4 kilo. Det är omkring 41 centimeter långt, men från och med nu kan det skilja mycket i vikt mellan olika foster eftersom föräldrarnas gener påverkar att vissa barn blir större och andra mindre. Moderkakans storlek och funktion spelar också roll.

Fostret har så gott om plats att det kan vända sig och växla mellan att ligga med stjärten eller huvudet nedåt. Först om några veckor behöver det lägga sig tillrätta med huvudet nedåt.

Mamma

Nu har tre fjärdedelar av din graviditet gått, bara tio veckor kvar! Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sådant som du gissar att du inte hinner sedan – gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören.

Föräldragrupper

De flesta barnmorskemottagningar erbjuder idag föräldrakurser i grupp. Kurserna kan vara lite olika beroende på vilken barnmorskemottagning man går på. Ni kan träffas i mindre eller större grupper, en eller flera gånger. Under träffarna brukar man ha en förlossningsförberedande del men även prata om exempelvis graviditeten, amning, föräldraskap och relationer. Det brukar vara deltagarnas frågor och önskemål som formar innehållet i träffarna. Hör med din barnmorska om hur de har organiserat med föräldragrupper.

Ovanstående text kommer från 1177:s graviditetskalender

Mary
2014-05-19 @ 10:50:10
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Herregud, vecka 30! Vart har tiden tagit vägen??? Och nu ska jag INTE skriva "nu är det inte långt kvar", för det skrev alla till mig och jag tänkte att 10 veckor, det är ju jäääättelång tid. Nu var det ju (med facit i hand) bara fem veckor kvar för mig, men ändå :-) Och det kanske det är för dig också, vet inte hur du tänker om tid, det är olika för alla.

Jag kommenterar inte så ofta här (eller någon annanstans för den delen) längre, men jag läser varje inlägg och tänker på dig nästan dagligen.

Kram! <3

Svar: Eller hur?! 10 veckor kvar!! Jag tänker ofta så: 10 veckor, men tänk om det bara är sex veckor?? Finaste Mary jag är så glad att du följer med på min resa, att du sedan emellanåt kommenterar är extra roligt men inget du måste göra. Jag läser din blogg också men är dålig på att kommentera <3 Många kramar till DIG!!
Fertilitetsresa

A
2014-05-19 @ 13:32:05
URL: http://milominmilo.blo.gg

Wow! Vecka 30! En fjärdedel kvar. :)

Svar: Ja jag vet - 2,5 månader kvar :)
Fertilitetsresa

JZ79
2014-05-20 @ 15:42:15
URL: http://jz79.wordpress.com/

Men oj va tiden gått fort!! Nu är snart bebisarna här <3 Har ni packat bb-väskan? Handlat det nödvändigaste och tvättat små pyttekläder? :)
Kram

Svar: Ja det är galet egentligen att det nu "bara" är 10 veckor kvar??! Näe jag har inte packat någon väska än :) Men har handlat nästan allt vi behöver den första tiden. Måste ta tag i babyskydden snart dock... Kramar!!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0