Väntar på (förhoppningsvis!) återbetalning från Försäkringskassan för Äggdonation i Finland

Jag skickade in en "Ansökan om ersättning för vård i annat EU-land" i våras och hoppades få ersättning för äggdonationen jag gjorde i Helsingfors, Finland november 2013. I ansökan skickade jag även med kvitton på betalningarna jag gjort.
 
Precis innan sommaren fick jag brev om kompletteringar jag behövde göra:
  • Journalkopior med stämpel från Sahlgrenska (jag hade skickat från Carlanderska som hade kopior på journalerna på Sahlgrenska som de hade skickat efter)
  • Intyget från psykologen (jag hade bara skickat kvittot)
  • Jag valde även att skicka med intyget på att jag faktiskt står i kö för äggdonation på Sahlgrenska (dvs. intyg på att jag är berättigad behandlingen här hemma)
  • Orginalfaktura från kliniken (jag hade skickat en kopia)
  • Bankutdrag på att jag betalat fakturan från kliniken
  • Förtydligande text om vår "resa" och varför vi tog vården i Finland istället för i Sverige (de bad inte om detta, jag skrev det på eget bevåg)
  • m.fl. papper/kvitton
De skrev att de ville ha kompletteringarna till mitten av augusti. Jag tyckte att det var för nära inpå tvillingarnas födelse och var rädd att jag inte skulle kunna/hinna med att skicka in allt så jag bad att få prata med handläggaren. Hon (tydligen endast denna handlaggaren som sitter i Visby som har hand om alla ÄD-ansökningar i Sverige?) ringde upp efter någon dag och förklarade kompletteringarna och svarade på mina frågor. Hon berättade bl.a att man inte kan få ersättning för det som skett i Sverige. ex:.min man tog blodprov både i Finland och på vårdcentralen i Sverige. Vi kommer ev. få ersättning för det i Finland men inte det i Sverige. Detsamma gäller det jag gick privat för och betalade i Sverige, såsom t.ex. psykologen för utlåtande och gynekolog för mätning av slemhinna inför ägginförandet.
 
 Handläggaren sa att grundregel är att jsg kan få ersättning för behandling som utförts i annat EU-land om jag var berättigad till den i Sverige. Jag tolkar det då som att eftersom vi i Västra Götaland får tre behandlingar och jag bara har gjort en (ett misslyckat ivf) och har två behandlingar kvar borde det ge mig rätt till ersättning. Men säker är jag inte...
 
(Men jag tycker det är jättekonstigt att en nationell myndighet utgår ifrån regionala bestämmelser - återigen drabbas många av de olika och orättvisa reglerna i olika landsting - allt beror på var vi bor)
 
Jag fick förlängd tid för att komma in med mina kompletteringar till i mitten av september. För två veckor sedan ringde jag igen och bad att få prata med handläggaren eftersom jag inget hört, för att fråga när jag kan väntas få beslutet? Hon sa att hon skickat frågan om hur många behandlingar jag har rätt till och hur många jag har gjort/har kvar till mitt landsting. Nu väntar hon på svar innan de kan besluta om mitt ärende. 
 
Jag hoppas på positivt svar inom kort!
Janet
2014-10-04 @ 02:57:49

Gäller återbetalningen hela kostnaden som ni haft för ÄD??? Kram iteradafamilia

Svar: Nej det gäller själva behandlingen och prover vi tagit i Finland. det gäller INTE resor, boende, förlorad arbetsinkomst eller prover/undersökningar m m. som vi har gjort i Sverige. Hoppas på svar snart... Kramar tillbaka!!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0