Hormoner högt och lågt!

Var på läkarbesäk igår. Jag tog massa prover för två veckor sedan som jag trodde jag skulle få svar på. Men allt var så rörigt, de hade inte koll på alla prover jag tagit eller vad resultatet var från dem. De bad om ursäkt men allt känns så förvirrande. Jag frågade tex hur gick det med prov A? de svarade: Vi har inte tagit något prov på A? Jag: nehe, det tordde jag det var när ni gjorde så? De: jaså, det visste jag inte, ja men då har vi tagit prov A, vänta ska jag kolla... jamen det såg bra ut!
 
Kändes inte så tillförlitligt... Alltså jag vill inte gå in på allt som sas, och jag är övertygad om att det heller inte intresserar er. De prov som definitivt visade dåliga värden är min ämnesomsättning. T4 var nu helt okej, men T3-värdet är dåligt (detta är olika värden på sköldkörtelhormon som jag behandlas för med Levaxin). De skulle vilja sätta mig på medicin som kan påverka T3, men de vet inte hur detta kan påverka min (in-)fertilitet och/eller barnet vid en ev. graviditet. Alltså, det var snurrigt... Jag och min man kände dock att vi inte vill experimentera med fler hormoner nu, dieten påverkar mina hormoner och jag ska hormonbehandlas inför IVF:en i januari. Känns inte så snällt mot min kropp att vända upp och ner på fler hormoner än vad som är absolut nödvändigt?!!
 
Phu... Så det beslöts att jag ska höra av mig igen efter (förhoppningsvis!!) graviditet och efter amning (oj vad konstigt det känns att skriva det), därefter ska utredningen återupptas...
 
Närmast nu är att de ska kolla up ev. glutenintolerens. Dessutom upptäckte de att jag har hjärtrubbningar som måste utredas vidare, men ja... Jag tänker inte ta ut något i förskott, det kommer nog gå bra. Men usch, inget kul och jag känner mig bara mer förvirrad och håglös nu :(
Hanna
2012-11-08 @ 15:25:45
URL: http://lifegoeson79.blogspot.se/

Men vad mycket du måste gå igenom... Låter jobbigt! Håller tummarna att det inte är någon fara! Hur länge till ska du köra dieten du håller på med? Kommer du få starta IVF direkt efter det`?
Kram

Svar: Jag ska köra strikt diet tom. 20 jan, den 21:e får jag byta ut en shake moten måltid. Dagen efter det, den 22:e ska jag börja med hormoner och sedan ivf så snart som det bara går :DTack för ditt stöd!
Kram
Fertilitetsresa

Ingrid
2012-11-09 @ 09:37:20

Hej, låter som mycket på en gång. Jag har själv hypotyreos (brist på skjöldkörtelhormon). Det jag har fått lära mig är att jag måste ha koll på allt själv för man kan faktiskt inte lita på att läkare alltid har det. Jag är glad att jag själv ökade min levaxindos innan jag började med IVF. Trots att jag höjde levaxindosen hade jag för högt TSH värde i alla fall. Läkarna ska alltid säga till att man ska höja dosen så fort man blir gravid dessutom är det ju mycket svårare att bli gravid om man har ett för högt TSH värde. Vad låg ditt värde på? Dem rekomenderar ju att man ska ligga på under 1,5 i TSH om man försöker bli gravid.

Svar: Ja det är hypotyreos som jag också har. Jag fattade inte riktigt vad värdet var på denna gången, men jag har legat bra annars i ca 6 mån runt 1,0 så det är bra. Men vid detta besök var det andra siffror som jag inte fattade vad de stod för, typ 18-19? Och sedan har min läkare egentligen aldrig pratat om T4 och T3 med mig. Tydligen har jag högt T4 men lågt T3. T4:an är tydligen det värdet som man påverkar med Levaxinet, med T3 är något som ska omvandlas i kroppen. De KAN ge mig medicin för att påverka T3, men de vet inte hur det kan påverka ett ev. foster. Och sedan eftersom jag börjar hormonbehandlingen i januari inför ivf:en så känns det olustigt att mixtra med fler hormoner. Men åandra sidan känns det olustigt att låta det bero... Usch :(
Fertilitetsresa

Solitude
2012-11-09 @ 10:05:42

Men Gud så snurrigt! Vad tröttsamt... En god vän till mig som är homeopat säger sig ha hjälpt många patienter med glutenfri kost för att få bort infektioner i kroppen och öka prestationsförmågan och jämna ut hormonbalansen. Oavsett hur ditt resultat av proverna blir, hoppas jag att du mår bra! Jag tycker att du är en riktigt kämpe!

Svar: Du är fin du Solitude :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0