Jag som tröstar mig med kaffe?

Jag visste att kaffe kan minska risken för att bli gravid. Jag är en riktig kaffeälskare och jag har verkligen dragit ned på mitt kaffe. Men nu inför IVF:en trodde jag inte att det spelade lika stor roll? Jag trodde mest det handlade om chansen vid naturlig befruktning? Så jag har ökat på min kaffedos lite även om jag numera håller mig inom rimliga gränser. MEN när jag har varit oerhört hungrig har jag tröstat mig med kaffe - min lilla kaffenapp...
 
Men nu läser jag på bloggen Vi väntar på dig att:
"Kaffe minskar chansen att bli gravid
Fem koppar kaffe per dag halverar möjligheterna att bli gravid med hjälp av provrörsbefruktning (IVF). Det visar en dansk studie där forskare har följt nära 4 000 kvinnor som försökt bli gravida med hjälp av IVF eller mikroinjektion."
 
 
Hejdå kaffe-vännen hoppas vi ses igen. Snyft!
alexandra
2012-11-26 @ 15:50:37
URL: http://mlbloggen.blogg.se

så impad av dig att du fixar flyttande. har bestämt att jag ska köra flytande 2 veckor innan jul, typ en detox för att bli av med sockerberoende under jul :).... och få en liten extra knuff med viktminskningen... behöver det då jag är lite lat just nu:)

Svar: Tack :) Lycka till!! Keep me posted!
Fertilitetsresa

Libra
2012-11-26 @ 19:35:46
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Testa koffeinfritt om det känns jobbigt. Det är koffeinet som är mindre bra. Vår klinik sa att 3 små koppar var ok. Men dumt att chansa. :)
Kram

Svar: Tsck för tipset! Nu när jag tänker efter kommer jag ihåg att jag frågade dem när jag började dieten om jag fick dricka kaffe och te. Då svarade de jadå det kan du dricka så mycket du vill!Verkar som om att JA det kan jag det påverkar inte dieten och NEJ det kan minska chanserna vid IVF? Hmmm
Fertilitetsresa

Anja
2012-11-26 @ 20:12:54

Hej! Jag och min man ska själva genomgå en IVF nästa år och jag har blandade känslor för hur det ska gå samtidigt som man är förväntansfull. Vi har precis som er inte hittat nån anledning till varför vi aldrig lyckas bli gravida. Det enda är att jag lider av underproduktion av sköldkörteln. Har du hört om några gränsvärden? Jag har hört nåt kring 2. Önskar er stort lycka till! Kram

Svar: Hej Anja!Då låter det precis samma som för oss. Jag vet att du absolut måste ligga under 2 (inte "runt 2") Men helst ska du ligga runt 1. De senaste gångerna har jag legat 05-1,0 och det har de varit nöjda med (sedan har jag problem med mitt T3-värde men det är en annan sak som blir krånglig för man vill inte mixtra med det när vi försöker bli gravida för man har ingen forskning om hur det kan påverka ett foster, men detta var MIN parantes så du behöver inte bry dig om det).
Se till att u ligger UNDER 2. Har du stått på en och samma Levaxindos under en längre tid (några månader i alla fall)?
Önskar ER alla lycka till och tack själv! Skriv gärna tillbaka och berätta hur det går för er :) Kram!
Fertilitetsresa

Anja
2012-11-26 @ 21:22:16

I våras låg jag på 1,9 och 1,8 och min läkare sa att det var optimalt för att kunna bli gravid o att jag skulle återvända efter c a 4 mån för nytt test. Då hade det stigit kraftigt till 4,4 och vi fick öka upp dosen till 100mg istället. Blev lite ledsen just då, men tydligen är det vanligt att värdena stiger efter ett tag då antikropparna "vänjer" sig vid doseringen? Det jag inte fattar är dock hur detta kan påverka chanserna att bli gravid? Jag har sedan tonåren haft både regelbunden mens och ägglossning? Skönt att finna en som befinner sig i samma "bubbla", man känner sig så ensam i denna sits och alla andra verkar bli gravida på löpande band. Kram

Svar: Oj 4,4 är väldigt högt, bra att de ökade dosen. Hur länge sedan är det sedan den höjningen? I början fick jag ta blodprov var 6:e vecka för att hitta rätt dos, 4 månader låter som lång tid om man inte hittat rätt dos än. Jag håller med om Ingrids kommenta till dig också!
Jag vet att de sa på infertilitetsmottagningen att ja 2,0 är bra värde men om man försöker bli gravid ser vi att man ligger så nära som 0 som möjligt, så det är ofta vi får höja dosen när pat med hypothyreos kommer. Min kropp reagerar dock väldigt långsamt på höjningar och sänkningar så det tar tid innan vi vet hur den reagerar på den nya dosen... En gång låg jag på 0,2 och det tyckte de var lite väl bra, så då fick jag sänka dosen igen. Nu senaste tiden har jag alltså legat på 0,5-1,0 och det har de varit nöjda med.
Håller med, jag tycker det är jätteskönt att få kontakt med flera i liknanade sist, i synnerhet de som ligger i ungefär samma fas som vi gör :)
Lycka till och fortsätt skriva så jag vet vad som händer med dig!
Kram
Fertilitetsresa

Ingrid
2012-11-27 @ 08:45:38

Liten kommentar till Anja, så fort du blivit gravid bör du öka din dos. Prata med din läkare om detta för dina värden ändras ganska fort när du blir gravid.

Annars tycker jag ni är asgrymma som håller på med dieter, det krävs verkligen sin person om man ska orka genomgå något sådant.

Har förresten varit på KUB-test nu, jag började störtgrina innan hon ens börjat undersökningen. Jag var så livrädd för att hjärtat inte skulle slå. Allt såg i alla fall bra ut så nu är nästa delmål ultraljudet i vecka 19.

Jag önskar det fanns något du kunde dricka som inte är farligt, har hört att man tom ska vara försiktig med thé.

Kämpa På!

Svar: Åh Ingrid jag förstår att du har det tufft! Måste vara jättejobbigt INFÖR testet också! Hur mår du nu? Kan du glädjas över att det såg bra ut? Vad underbart med ett pickande litet söt-hjärta :)
Ang. KUBtestet fick man svar på allt att allt ser bra ut, eller tar det tid innan du får svar på "allt"?
Goa du, kämpa på du också!! Kramar
Fertilitetsresa

Anja
2012-11-27 @ 20:47:32

I början lämnade jag blodprov c a varannan vecka och när vi efter c a 6 mån märkte att det stabiliserade sig så ansåg läkaren att jag bars behövde ta proverna kvartalsvis. Enligt honom är allt runt 4 " normalt", men att man ska ligga runt 2 för att ha större chans att kunna bli gravid. Så märkligt att läkarna säger så olika? Jag ska i nästa vecka få besked på mitt senaste blodprov, hoppas att värdena har sjunkit lite iaf... Kram

Svar: Tycker du ska rådfråga fertilitetsmottagningen istället! Så gjorde jag, när de var nöjda på vårdcentralen så tyckte de på fertiliteten att jag skulle öka dosen. Litar mer på de som jobbar med fertilitet vad det gäller denna fråga faktiskt. Lycka till! Kram
Fertilitetsresa

plockigt
2012-12-01 @ 11:21:05
URL: http://plockigt.wordpress.com

Jag älskar också kaffe, det är jättesvårt! Jag drog ner på det under ruvardagarna men så fort det misslyckades ökade jag "dosen" igen... Försöker hålla mig till max 2/dag...

Svar: Eller hur?! Jag tillåter mig en kopp på förmiddagen och en på eftermiddagen. Men åh vad gott det hade varit att dricka minst dubbelt så mycket!! :p
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0