Älskade hatade Facebook

Med jämna mellanrum presenteras det undersökningar i kvällstidningarna om att väldigt många som regelbundet är på Facebook uppger att de mår dåligt av det. Jag brukar alltid tänka "Varför är de då på Facebook om de mår dåligt av det?". Jag är ganska lite på fb, men loggar väl in iaf en gång per dag och kollar allas statusar, uppgraderar min egen kanske en gång i veckan, så så särskilt aktiv är jag inte...
 
Men på senaste tiden har faktiskt JAG börjat bli nedstämd efter att ha varit inne på fejan. Varför? Jo allas statusuppdateringar om att de är gravida, att de ska ha barn, appar om vilken vecka de är i - och vilka symtom det ger mamman och hur ungen växer/utvecklas. Jag förstår verkligen att de vill basunera ut sin glädje och få alla hurrarop tillbaka och jag vill verkligen inte missunna dem det! Jag pratar inte om dem och deras känslor, utan vad det gör med mig! Det är ungefär som när man ser någon som är gravid eller går med barnvagn på stan, det påminner ming bara ytterligare om att jag INTE är gravid och att vi INTE har barn :(
 
Mest provocerad blev jag av en statusuppdatering av en "vän" som jag läste för inte så länge sedan "önskar att denna graviditet var över nu och hoppas att jag inte kommer må lika dåligt nästa graviditet". För MIG innehåller den statusen såå många fel!! Jag vill skrika ut att hon ska vara glad att hon är gravid över huvudtaget! Och att jag gääärna byter med henne!! Dessutom blir det från min sits väldigt konstigt att redan ta gör givet att man ska bli gravid en gång till och att man till råga på det även har kommentarer på hur den graviditeten ska bli?!
 
Jag vet att jag låter som en riktig tjuris, men såhär känner jag när jag läser dessa status - såhär mår jag när jag går in på fb ibland. Så ja, skulle jag få frågan om jag blir nedstämd av att gå in på fb så skulle jag svara  "ja, ibland", så nu förstår jag de där undersökningarna lite bättre.
 
För att försvåra det hela ännu lite mer då: tänk om VI får turen att bli gravida, ska då inte jag kunna skriva dessa underabara statusuppdateringar av hänsyn till dem som inte kan, eller har problem? Ja inte vet jag, jag vet bara vad jag känner nu. Som sagt, älskade hatade Facebook...
plockigt
2012-11-04 @ 21:35:25
URL: http://plockigt.wordpress.com

Förstår dig precis! Jag pausade FB för ett år sen av detta skäl på obestämd tid. Man är stressad nog över att inte veta om/när man blir gravid. Jag mådde definitivt inte bra av att se allas statusar om graviditeter osv...

Fiffig
2012-11-04 @ 21:36:15
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Hej! Halkade in på din sida via en annan ivf-blogg.

Så mitt i prick detta inlägget är. Häromdagen skrev en av mina fb-vänner (hon är tvåbarnsmor) att hon reade ut sin trotsige 2-åring till lägsta pris! Så förnedrande för barnet, plus att det svider i mig som gärna hade bytt ut vår barnlöshet vilken dag som helst mot jordens trotsigaste unge!

Eller så blir jag själv likadan när även vi blir föräldrar. Vad vet jag...?

Svar: Välkommen :)
Fertilitetsresa

M
2012-11-04 @ 21:50:57

Ja du, känner igen mig i allt du och övriga bloggläsare skriver. Tyvärr kan man ju inte ändra på andras offentliga bekräftelsebehov... Jag brukar dölja statusar från folk som jag inte orkar lyssna på :-) Alltså inte ta bort dem som vänner, utan bara välja att inte se dem i mitt flöde.

Och jag tror faktiskt att vi som har/har haft en längre resa till barn blir lite mer försiktiga i våra offentliga kommentarer! Det är en erfarenhet man inte glömmer bort i första taget. Kram!

Svar: Bra tisp, det tänkte jag inte på med att dölja statusar. Dock är det svårt med de ul-bilder som kommer helt abrupt som meddelar glatt "Vi ska ha baaaarn!!" Grattis.Mmmm vi har andra erfarenheter.
Går allt bra för dig? Kram!
Fertilitetsresa

A
2012-11-04 @ 22:39:29
URL: http://andrasidanbloggen.wordpress.com

Håller helt med, precis det gick jag igenom. Jag avslutade mitt facebook konto när det blev för jobbigt och hoppade inte på fb igen förrän jag var i vecka 7 tror jag. Men jag har valt att inte annonsera på facebook om vår graviditet, jag har istället skrivit personliga email till vänner jag vill ska veta. Inte direkt av hänsyn till andra... mer för att jag under så många månader tänkt "jag ska aldrig trumpeta ut varje gravidsymptom eller visa ul bilder på facebook - aldrig!!!" Än så länge håller jag fast vid det.

Svar: Förstår dig! Samtidgt så vill jag inte missunna andra deras glädje, det hoppas jag du förstår. Jag vill egentligen att du ska får skrika ut så mycket du vill om hur lycklig du är - för det FÖRTJÄNAR du verkligen!!Det är därför det blir svårt, det är tveeggat...
Kramar
Fertilitetsresa

M
2012-11-05 @ 17:58:41

Ja, bilder i album är kanske svårare att komma undan. Men status-bilder slipper du med min "metod"!

Som svar på din fråga: jag tror att det går bra för mig! Har visst glömt att uppdatera dig, men vi fick se ett levande embryo på VUL i onsdags! Helt underbart. Så här några dagar senare tycker jag att många av mina symptom har blivit mildare, men det kanske beror på att jag är lugnare?! Imorgon ska vi på första BM-besöket, så nu ska jag ägna kvällen åt att memorera vilka frågor vi har :-)

Svar: Åh vad glad jag blir att höra att det går bra för dig, fina "M" :)Är såå avis på dig och ert första BM-besök, men jag få njuta lite "genom dig" istället - härligt!!
Fertilitetsresa

Solitude
2012-11-06 @ 10:58:02

Jag förstår dig precis... Det är väldigt dubbelt. Men som sagt, som ngn annan redan har skrivit, ta bort dessa människor i ditt nyhetsflöde. I allafall tillsvidare, tills du är stark nog att läsa om alla lyckliga bebisar eller trötta mammor. Det har jag gjort. Jag stänger in på mig i min och sambons bubbla ett tag till.
Ps. Den 29/11 är det dags för början av min resa, då är det dags för en början till utredning. Sen dröjer det nog länge tills vi blir kallade och tills dess är det bara att kämpa på. Men nu är vi på väg i allafall :-)

Svar: Jamen vad bra! Det känns ju så mycket bättre att ha ett datum att förhålla sig till, eller hur? Du ska se att snart är det den 29:e - spännande!!
Fertilitetsresa

V
2012-11-06 @ 17:15:28

Kunde inte ha skrivit/uttryckt det bättre själv!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0