Bästa valet Folsyra?

Inför vårt första besök på Sahlgrenska skickade de med information (reklam) om att det är viktigt att äta folsyra när man försöker bli gravid
 
 
Det här visste jag sedan tidigare, att man helst ska börja äta folsyra 3 månader innan man börjar försöka bli gravid, jag har ätit det i över två år... I broschyren kan man läsa rekommenderat intag:
 
 
Alltså 500 ug per dag. Är det inte då lite konstigt att de rekommenderar "Mitt val kvinna"
 
 
som innehåller 400 ug Folsyra (och vitaminer)??!
 
Det tycker jag. Jag frågade läkaren om detta på vårt besök, men då svarar hon:
- Det spelar ingen roll om det är 400 eller 500 ug!
 
Okej? Men varför står det isf inte rekommenderat intag 400-500 ug?
Alltså, jag kanske är petig, men hur sjutton ska man kunna vet när det ska vara exakt och när det går bra "vilket som"?
 
Jag kör iaf på min ACO Gravid, den innehåller 500 ug Folsyra (och vitaminer)
 
Solitude
2012-10-23 @ 17:27:07

Mitt val kvinna, ligger ju någonstans i mitten av rek intag. Jag tolkar det så att då kan man ju byta till ren folsyra OM jag skulle bli gravid, förstår du hur jag tänker? Själv äter jag Multikvinna från Friggs (500 ug folsyra) Som jag förstår det kan man inte få i sig för mkt, eller har jag fel?

Svar: Ja fast om jag har förstått det rätt så är det försent att ändra dosen OM/NÄR du blir gravid, du måste ha åtit det tre månader innan befruktning för att det ska vara förebyggande för ryggmärgsbråck.Men du äter ju bra! :)
Fertilitetsresa

Solitude
2012-10-23 @ 17:37:07

Ps. Besöket hos gynekologen gick sådär, jag skulle egentligen bara göra en vanlig undersökning och samtidigt passa på att ta ett cellprov. När jag nämnde att det verkade vara lite svårt att bli gravid tyckte han inte att jag skulle vara så orolig men att jag skulle ta kontakt med en fertilitetsenhet för vidare koll. Men måste man inte ha en remiss dit? Tappade lite fart där kände jag... får väl ringa och höra efter och gå dit igen då*suck* Han sa att den största orsaken brukar vara stress. Jaha?? Jo iofs, det kan jag ju förstå men nu är jag 36 och min sambo 43, vi har inte all tid i världen...Ena dagen vill jag skita i alltihop och ena dagen vill jag bara köra på...

Svar: Lilla S svarar så bra så jag har inget att tillägga :)Gott humör önksar jag dig!!
Kram
Fertilitetsresa

Lilla S
2012-10-23 @ 18:07:33


Solitude, vi behövde ingen remiss till fertilitetsenheten, jag bara ringde och bokade tid, de frågade mig några frågor först för att se om vi hade uppfyllt kraven (tex ska man ha försökt i mer än 1 år. De frågade även hur gamla vi är och om vi är normalviktiga).

Att din gynekolog sa att den största orsaken till ofrivillig barnlöshet är stress vittnar på okunskap, det finns nämligen inga studier som kan påvisa detta. Sedan är det ju, förstås, av andra anledningar inte bra att stressa men det är en annan femma.

För mig tog det 3 månader från första kontakt med fertilitetsenheten till ett första besök så mitt råd till dig är ring och boka en tid, om du ångrar dig kan du alltid avboka. Men så slipper du förlora mer tid.

Lycka till//S

Solitude
2012-10-23 @ 19:21:31

Lilla S: Ja jag fick en halvbra känsla av honom, även om han var proffsig i sin undersökning men han verkade lite stressad. Tack för infon, ska ringa direkt i morgonbitti :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0