Nybesök

Det har hänt så himla mycket nu! en jag ska berätta det i omgångar :)
 
Igår var en STOR dag, vi hade tid för vårt första besök på reproduktionsmedicin på Sahlgrenska i Göteborg. Så det blev en tidigi morgon, vi steg upp kl. 04... Men sedan hade vi gott om tid att ta oss dit. FÖrst och främst fick "vi" lämna spermaprov på IVF-labbet (som vi senare fick reda på visade fin-fina simmare!) kl 07:30. Därefter hade vi inget att göra fram till efter lunch så då gick vi på stan och fikade. Eller rättare sagt min man fikade jag var ju fastande, förutom att jag fick äta lite tidigt på morgonen 04:30...
 
Nåväl, kl. 13:30 var vi på plats på mottagningen. Vi fick träffa vår läkare (och hennes elev) som gick igenom hur vårt "fall" ser ut. Hon poängterade återigen att det är bra att man inte hittat något fel på oss, men sa också att det kan vara än mer frstrerande eftersom vi då heller inte har något vi måste åtgärda. Vi hade i förväg fått besvara frågor, som t.ex. om vi kan tänka oss att donera överbliven sperma och obefruktade ägg samt embryon som ej är i skick att frysa ned. Jag och min man hade lite frågor kring det här med embryona då det ¨kändes lite olustigt. Vår läkare förklarade dock att detta är embryon som vi inte kan använda ändå så om vi svarar nej "kastar" de dem direkt. Både jag om min man kände oss därför övertygade om att svara jag till att ge sperma, ägg och embryon till dem så att de kan öva teknik med mera med det. Vi vill ju hjälpa till med utveckling och hjälpa framtida ofrivilligt barnlösa par. Vi känner oss nöjda med vårt beslut.
 
Läkaren gjorde återigen ett ultraljud på mig, allt såg bra ut. Efteråt så höll hon sin "monolog" där hon berättade hur IVF går till, vad det är som gäller, lagar och regeler och vad vi kan förvänta oss. Hon berättade att i Västra Götaland har vi rätt till 3 försök. Ex1: efter ett ägguttag kanske de får ut 10 ägg, av dessa blir kanske 7 befruktade och av dessa kanske 4 delar sig så pass bra att de anses som tillräckligt bra för att använda. Det bästa imolementerar man då i kvinnans livmoder, de resterande 3 äggen fryses ned. Om det första ägget inte fäster kan man föra in de andra tre (en åt gången/per cykel!) därefter. Allt detta räknas som ETT försök. Ex2: av de 10 äggen befrukats inget ägg, detta räknas dessvärre också som ETT försök.
 
Slutligen berättade hon att ungefär 27 % blir gravida vid första IVF:en. Om man tar med alla tre försöken i beräkningen ökar siffram till att 65 % blir gravida. Oavsett så är det inte särskilt bra siffror...
 
MEN om jag ska tänka positivt kan jag tänka på "M" och "Ingrid" som faktiskt båda lyckades bli gravida vid första försöket :)
 
Återkommer imorgon om ""allt som har hänt/är på gång"... Ciffhanger? Javisst! ;)
J
2012-10-16 @ 21:26:24

Hej! Har just hittat till din blogg. Vad spännande! Kommer så väl ihåg de första besöken, nervositeten, förväntningarna, spänningen! (Har också varit i IVF-svängen på Sahlgrenska). Stort Lycka till!

Svar: Men vad roligt! Hoppas du blir kvar :)Hur gick det för dig i "svängen" då?
Fertilitetsresa

M
2012-10-16 @ 21:47:16

Kul att det har gått bra så här långt! Ser fram emot fortsättningen :-)

Vad hårt att ditt exempel 2 räknas som ett försök... I Sthlm är 1 försök = återfört embryo, plus att man får fortsätta med frysta (FET) om det behövs. Lite sjukt med dessa olikheter över landet!

Själv är jag i vecka 7 (6+1) och kan avslöja att väntan är precis lika olidlig nu som tidigare under processen... Hopplös man är, va? :-)

Kram

Svar: Ja om inte jag har missförstått så är det så det räknas. Man känner ju pressen...Tänk vecka 7!! Hur är det när får ni första ultrljudet, det är i vecka 8 va? Åh jag förstår att det är jobbigt, samtidigt som det måste vara underbart?!
Jag är glad för din skull :)
Kramar!
Fertilitetsresa

M
2012-10-16 @ 22:33:24

Vi ska på UL hos kliniken i vecka 9, och sedan till "vanlig" barnmorska vecka 10. Det som är pirrigt nu är att det verkligen gått upp för mig att många graviditeter inte går så himla långt... Att det kan bli missfall. De tankarna vågade jag inte ens närma mig under IVF:en, men nu kom de. Men det finns bra och dåliga dagar även i den här fasen. Idag var en bra och lugn dag :-) Och det enda jag kan göra är att vänta, och hoppas på att få se det lilla hjärtat om två veckor.

Svar: Förstår att det är tufft. Det är olika farhågor och olika frågor/funderingar i de olika faserna. Samtidigt som det hela tiden finns en psotiv sda att se det på (som t.ex. att det också föds många välskapta barn ;) ) och en negativ. Svårigheten är att tillåta sig själv att hoppas...
Fertilitetsresa

J
2012-10-17 @ 07:15:15

Första försöket resulterade i ett färskförsök som inte gick vägen och ett ägg till frysen som dessvärre inte klarade upptiningen när det var dags.
Andra försöket blev det två embryon som båda sattes tillbaka direkt, resulterade i ett fantastiskt barn! :-).


Svar: Underbart till slut :)
Fertilitetsresa

J
2012-10-17 @ 07:18:46

(Nu gör vi syskonförsök i Danmark, ska snart påbörja sjätte försöket.)

Svar: Varför Danmark? Nu är jag nyfiken, du svarar om du vill :)Kom på en fråga: Du skrev att det förra gången resulterade i två embryon som sattes in på en gång- Satte de in båda då vid ett och samma tillfälle? Hur kommer det sig? Är det vanligt?
Fertilitetsresa

Lilla S
2012-10-17 @ 09:22:31


Oj, vilken dag du haft i måndags! Händeserik, på ett positivt sätt :-) BIM i måndags, väntar fortfarande för jag ska ringa på första dagen och boka tid för äggledarspolning. Jag vet att jag inte är gravid, har blivit besviken så många gånger förut, men ändå jobbigt att vänta...

Svar: Jsg vet vad du menar. Väntan är näst intill olidlig! Och det är många väntan i denna karusell på många olika saker :(
Fertilitetsresa

Solitude
2012-10-19 @ 00:03:07

Åh vad spännande! Nu är ni igång, med både det ena och det andra. Hoppas att allt går bra. Intressant att läsa hur IVF går till. Ps jag ska till gynekologen på måndag och då får vi se vad han säger och hur det blir för oss.

Svar: Åh vad roligt! Visst är det skönt att ha de här besöken att förhålla sig till? Det blir som små etapper fram till målet (som vi måste tro på!)? Hoppas allt går bra! Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0