En omformulering jag tar med mig!

Det gick bra på Sahlgrenska igår. Jag hade gått ned 0,9 kg sedan sist (för ca 5 veckor sedan) och har nu ett bmi på 23,7. Helt okej :)
 
Vi pratade en del om att jag är rädd för att gå upp i vikt, men dietisten säger att så länge jag håller mina kostråd så kommer jag inte artt göra det. Jag håller dem. Och jag litar på vad dietisten säger. Vi bestämde att jag måste börja introducera lite onyttigt i min kost för "det tillhör livet", det ÄR läskigt att gå utanför ramarna, med jag har bestämt att jag ska göra det nu till helgen. Det är viktigt att jag INTE börja mixtra och äta mindre vid någon måltid den dagen jag ska äta en efterrätt eller liknanade. Känns konstigt att jag inte ska göra det, men jag ska göra som dietisten säger! Fast det är med blandade känslor...
 
Hos psykologen gick det bättre denna gång, grät bara lite emellanåt. Det var skönt att sätta ord på vad jag känner och det jag är rädd för. Det är också skönt att höra henne bekräfta det jag har sagt, eller när hon får mig att se den händelse jag beskriver på ett annat sätt. Ett exempel var hur jag beskrev att det är jobbigt att tänka på att jag antagligen inte kommer att få ett biologiskt barn, då äggdonation antagligen är min snda chans att få ett barn. Då sa hon att det blir biologiskt men inte genetiskt. Det blir biologiskt för att jag bär barnet och barnet och jag delar mitt blod, min kropp skapar moderkakan etc.
 
Det kändes fint att tänka så, det blir mitt biologiska barn <3
Fiffig
2013-04-12 @ 18:26:33
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Låter som en klok psykolog.

Det där tycker jag är den stora vitsen med att gå och prata med någon utomstående. Att man vänder på steken, formulerar om, ifrågasätter och går vidare i tanken. När jag pratar med mannen eller skriver i forum fastnar jag lätt i samma tankar, jag kommer liksom inte framåt!

Tycker fortfarande du är så imponerande som har kämpat dig igenom din diet och har bestämt dig för att hålla vikten! Heja dig!

Kram

Svar: Ja det är förvånasvärt mycket värt att gå dit. Det trodde jag inte att jag skulle tycka .. :) Tack för hejjaropen - jag tänker på dem när det blir jobbigt!! Kram
Fertilitetsresa

Tacken
2013-04-12 @ 19:16:53
URL: http://www.farhuset.blogg.se/far

Så fint beskrivet och så sant!

Svar: Eller hur?! :)
Fertilitetsresa

tanniz
2013-04-12 @ 19:17:05
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Vilken fin tanke. Inte genetiskt men i allra högsta grad biologiskt. :)

Svar: Ja och det känns skönt :)
Fertilitetsresa

K
2013-04-12 @ 19:21:56
URL: http://motettliv.blogg.se

Vad sunt sagt av psykologen. Även om det är ett ägg från en donator så blir det ju som hon säger ditt biologiska barn i alla fall :) Hoppas så att det är er tur.
Kram

Svar: Eller hur? Men jag behövde höra henne säga det på det viset för att verkligen förstå innebörden av det och framförallt få KÄNSLAN för det <3 Kram
Fertilitetsresa

Anna
2013-04-12 @ 20:14:48
URL: http://www.minvantanochlangtan.blogg.se

Vilken fin tanke! Tänker på dig och jag känner att du är för god för att aldrig få bli mamma, det är klart du kommer få ditt älskade barn, det är jag säker på
<3

Svar: Åh vad snäll du är! Tack för de fina orden - de värmer mitt hjärta <3
Fertilitetsresa

JZ79
2013-04-12 @ 21:38:35

Du är så duktig med vikten, heja dig!! Det kommer gå jättebra när du introducerar något onyttigt. Se till att det är något riktigt gott som du verkligen tycker om när du ändå ska unna dig =)
Väldigt klokt sagt av psykologen, bra att du går till henne och pratar, KRAM <3

Svar: Vet du, när jag åt av desserten i lördags så SKRATTADE jag - så god var den!! :DKraam
Fertilitetsresa

Jakteneftertotallycka
2013-04-12 @ 21:59:43
URL: http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/

När jag läste om äggdonation för första gången efter att läkarna föreslagit äd för oss, så stötte jag på den formuleringen: Du blir biologisk mamma, men du blir inte genetisk. Det har jag klängt fast vid väldigt hårt sedan dess. Ingen kommer någonsin kunna säga att jag inte är barnets biologiska mamma, för det blir jag oavsett.
Vilken viktresa du gjort!! Jisses, helt okej BMI är ju en underdrift, det är ju fantastiskt!! Nu blir jag minsann lite nojig över min egen vikt. Har visserligen också blivit rätt mycket smalare sedan i somras tack vare ändrad kost och träning, men det är få gånger i livet som mitt BMI kommit under 25. Känns surt när man kämpar. Visst, det är väl eg ingen fara, men bara ett par kilo neråt skulle göra en så skillnad. Tänk va jobbigt och känsligt det här med vikten är för oss kvinnor.. Man jämför sig med andra och kritiserar sig själv. Usch och fy.
Skönt att du har kontakt med psykolog nu. Har du blivit remitterad dit eller tagit kontakt själv? Känner att jag också skulle behöva söka mig till mer än kuratorn nu..
Stor kram

Svar: Ja det var väldigt skönt att få den formuleringen och det har ändrat mina känslor och min inställning till ÄD väldigt mycket - altt till det bättre :) Jaa du jag håller med, vikten är en stor och känslig sak. Och samtidigt nu när jag har gått ned så mår jag såå mycket bättre, det ger livskvalité att inte känna sig obekväm med sin egen kropp. Men det är synd och tråkigt att det ska påverka ens självkänsla så mycket :( Ja jag blev uppmuntrad att kontakta psykologen på ivf.kliniken. Jag var emot det ganska länge, för jag tyckte det var onödigt att gå dit. Jag resonerade som "jag vet ju varför jag är ledsen, hon kan inte göra något åt det, så vad tjänar det till att gå dit?" Nu vet jag bättre. Jag BEHÖVDE prata om det jag känner och hur jag tänker. Det är oerhört skönt att få bekräftelse på det jag säger eller höra någon sätta andra ord på min situation etc. Jag är lättare när jag går därifrån :) Stora kramen tillbaka!!
Fertilitetsresa

Erika
2013-04-12 @ 22:47:59

Du blir biologisk mamma på alla sätt och vis. Ditt blod löper genom din navelsträng, moderkaka in i ditt barn och det är dina tarmljud, ditt hjärta som barnet kommer höra. Din mans och din röst som från första stund kommer att ljuda som vacker trygg sång för ert barn!!!
Tänker mycket på er
Kram!!!

Svar: Det var också vackert sagt <3 Tack! Många kramar tillbaka!
Fertilitetsresa

sindyrella1983
2013-04-12 @ 23:00:34

Fantastiskt bra kommentar och väl formulerat av din psykolog. Och sant är det ju också!! Det är väldigt bra att få se saker ur ett annat perspektiv ibland.

Bra jobbat med vikten! Jag förstår dig precis, har gått ner rycket själv (35 kg) och tyckte det var väldigt svårt att ändra tillbaka till att "få" äta onyttiga saker.

Kram

Svar: Eller hur? Och det känns så bra efteråt, jag känner mig stärkt och att jag går framåt i processen :) Oj vad mycket du gått ned - bra jobbat!! Hur lyckades du och hur går det för dig med det nu? Kramar!!
Fertilitetsresa

J
2013-04-12 @ 23:47:52

Vilken klok psykolog. Du är fantastiskt duktig med kosten, grymt bra vännen!

Svar: Mmm mycket, det är skönt att prata med någon som sätter saker och ting i perspektiv. Jag ser helt annorlunda på ÄD nu :) Kram!
Fertilitetsresa

Josefine
2013-04-13 @ 11:10:46
URL: http://santoshastraningsblogg.blogspot.se

BRA JOBBAT med vikten och klok psykolog!

Minns själv hur svårt det var att börja äta onyttigheter igen... Jag hade iofs anorexi, men det är ändå lite samma sak när man ska börja äta någonting som har varit "förbjudet", tänker jag. I många, många år var det "chips på fredagar och godis på lördagar" som gällde. Små mängder till att börja med, sedan lite mer och slutligen inte så tvångsmässigt bestämt till veckodagar och sorter...

Kramis

Svar: Åh vad klok du är! Tack för att du delar med dig av din erfarenhet och tips :) Har du ett någorlunda avslappnat förhållande till mat nu? Jag är rädd att jag alltid, för resten av mitt liv, måste hålla koll på mina val och aldrig riktigt kunna slappna av... Kram!
Fertilitetsresa

www.alltinggar.blogspot.com
2013-04-13 @ 14:51:04
URL: http://www.alltinggar.blogspot.com

Självklart blir barn genom äggdonation ett biologiskt barn, för biologin händer ju i din kropp. Det är ju där barnet växer. Dock får du en cell från en annan kvinna och i den sitter genetiken. Min bebis i magen är ju såklart mitt biologiska barn, även om vi inte har samma genetiska ursprung. Att säga att det som sparkar mig i magen varje dag inte är mitt biologiska vore ju knäppt, för det är det ju i allra högsta grad! Moderkakan är från min och bebisens kropp och navelsträngen ger bebisen näring från det jag stoppar i mig. Nu är jag i vecka 27 och jag tror jag längtar ihjäl mig efter knodden i magen! Hoppas du får uppleva detsamma och kommer över sorgen om den där cellen. Själv är jag lättad att inte ge mitt barn mina infertila gener!

Svar: Fast jag har aldrig tänkt så tidigare... Så för mig var det en tröst att se det på det viset och gav mig enorm styrka i mina tankar :) Ps. är amh-värde ärftligt?
Fertilitetsresa

jannica
2013-04-14 @ 18:27:57
URL: http://jannicaaenneby.blogg.se

Härligt!

Mary
2013-04-15 @ 10:04:14
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Åh så fint formulerat, blir lite tårig i ögat. Det är klart det kommer att bli ditt biologiska barn, men jag har heller inte funderat så mycket på den innebörden förut heller. Verkar vara en bra psykolog du får träffa.

Svar: Ja det är hon verkligen. Och det här påverkade mig starkt, jag blev varm om hjärtat och ser nu på ÄD på ett helt nytt - kärleksfullt - vis :) Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0