Fler frågor OCH fler svar

 Det har kommit fler frågor, så här kommer mina svar..

Jag förstår inte, hur du inte kan bli erbjuden mer hjälp, kanske inte har hela historien klar för mig, men du fick ju trots allt ett ägg nu.
Får du åtminstone någonstans att vända dig och prata om detta, erbjuder de någon kurator eller annat?
Om vi vill skriva upp oss på äggdonationskön måste vi göra det NU, dvs innan jag fyller 38 år vilket jag gör om ett par månader. Med anledning av det hinner vi inte göra fler behandlingar innan jag är 38. När man väl står i kön får man heller inte göra några behandlingar (man får göra privat dock). Jag har blivit erbjuden psykologhjälp, jag har varit där en gång, ska dit snart igen. Tack för att du bryr dig! Kram

 

Är det svårt med maten/gotte när världen vänds upp å ner såhär? Vid stress och oro har ja själv svårt att äta vettigt även om jag sällan tröstätit..
Ja det är det. Det är konstigt men första impulsen är "Nu skiter jag i allt! Nu ska jag äta mat tills jag är supermätt och äta kakor och så ska jag dricka kaffe!!!" Fast sen besannar jag mig. På så vis är det bra att det är en så fruktansvärt hård kamp att gå på svältdiet i 3 månader, inkl. att inte ha ätit eller druckit något annat än shakerna under jul och nyår, för jag kommer alltid fram till samma slutsats: "Jag har inte svultit mig själv i tre månader för att sedan äta så att det är ogjort" - som ett mantra för mig och jag kommer  a l d r i g  släppa det mantrat!! Jag har kämpat, nu skördar jag frukten och så ska det förbli. punkt.

 

Håller mina tummar!! Nu är inte jag direkt påläst men eftersom att minst en av er inte är över 40 ser det väl ljusare ut? Vet som sagt inte men har för mig jag läst det. Hoppas ni får ett bra besked
Jag är 37 min man 47. Det är just min man som är problemet. Åldersgränsen för adoption är 45, det finns förslag på att den ska ändras till 43. Jag har hört att de kan ge okej när den ena partnern är "mycket" yngre, det är de vi hoppas på. Vi vet att man kan bli godkända, men det blir homosexuella också, tyvärr betyder det inte att man får något barn. Vi vill att de ger oss ett svar på om det är rimligt och troligt att vi får ett barn om vi blir godkända. Jag orkar inte utsätta mig och gå igenom allt om vi ändå inte har någon egentlig chans.

 

Hur känner du nu ang ÄD? Ska ni fundera och bearbeta eller har ni ställt er i kö redan?
Svårt att svara på... Jag känner att jag inte kan ta några beslut än, måste landa. Men visst jag har börjat bearbeta det, men det är inte ett beslut man tar snabbt, men ja... :) Vi har ställt oss i kö, eller ja läkaren ska skriva remiss i alla fall men vi har ju inte fått det bekräftat än.

 

Förstår hur ni tänker, men har ni funderat mer på äggdonation framför adoption?
Ja vi funderar, men vi har sagt att vi inte ska ta några beslut på ett tag. Själen måste läka som psykologen sa till mig, vi måste landa. Även om vi är öppna för äggdonation hade det varit skönt att kunna ha möjlighet att adoptera. Det är ett hårt slag att veta att det inte är en möjlighet. Men vi tänker ju mycket och på så vis bearbetar vi.. Vi har i alla fall satt upp oss på äggdonationskön, så nu har vi ju ca 2 år på oss innan vi måste ta beslut...  Men ja i huvudet måste vi ju välja vilket vi vill koncentrera oss på. Men... ja du hör ju vi är inte klara för något beslut än :) Kram

 

Men hur har det gått med era funderingar om ÄD i Finland? Det är faktiskt så att ni med 99% säkerhet få ersättning av F-kassan eftersom Sverige inte kan erbjuda behandling inom snar framtid.
Vi bearbetar det, jag känner mig mycket mer positiv inför det nu. Men jag har inte get upp hoppet på mina ägg än. Vi ska till en privat IVF-klinik om två veckor, då vet vi om de rekommenderar någon behandling eller inte. Sedan är det ju det här med DHEA som du tipsade om. Jag har pratat med dem i Falun och de skulle antagligen behandla mig med det om jag blir deras patient, men det är lite bökigt att åka till Falun (fast det beror ju på vad man jämför med), ev har jag en läkare som kan skriva ut det till mig jag väntar på svar…  Sedan beror det ju på vad Carlanderska säger. Får vi totalnej där tror jag vi söker oss till Falun innan vi vänder oss till Finland. Sen är de klart att ag funderar på om det egentligen kanske vore smart att ställa sig i kö till Finland så snart som möjigt… Kostar det något att ställa sig i kö? Eller jag vet inte, måste ju få svar först… Vill i all fall inte ta några beslut förrän vi vet vad de säger på kliniken nu…

 

FA
2013-04-02 @ 15:35:54

Jag fick DHEA (Prasteron) utskrivet av vår läkare på Carlanderska.

Kanske var han lite skeptisk först, men han rådfrågade kliniken i Falun (efter mitt önskemål) och lät mig därefter prova. Dom (carlanderska och Falun) är i samma koncern och nästan alla Ivf-läkare i Sverige känner eller känner iaf till varann.

Vet inte om det är Carlanderska ni sökt hos privat, men jag tycker absolut du skall stå på dig ang DHEA om du känner att du vill testa! Jag har 0,2 i amh-värde jag också, och jag är övertygad om att jag blev hjälpt av Prasteron.
Jag blev spontant gravid utan Ivf efter 3 månaders användande. Då hade vi försökt i nästan tre år och gjort flera misslyckade Ivf:er.
Jag hade inga biverkningar utan mådde mycket bra under de månader jag åt. Piggare, gladare, bättre hy och sexlusten återvände. Vilket i sig nästan kändes värt bara det, efter år med behandlingar och ligg på beställning....


Önskar dig all lycka till, och som sagt, stå på dig om du önskar något särskilt i dina privata behandlingar, om det nu blir så. man betalar dyra pengar och bör således få vara delaktig i sin behandling om man har önskemål.

När jag ringde och meddelade att jag blivit gravid på hemmaförsök sa läkaren att det kan ha berott på DHEA:t, eller så hade det gått i alla fall. Fortfarande lite skeptisk alltså. Men vem bryr sig om andras skepsis när man själv känner sig övertygad?

Svar: Åh jag blir alldeles tårögd när jag läser din kommentar!! Ja det är Carlanderska vi ska på. Jag frågade sköterskan lite ang Prasteron men hon kunde inte svara, jag ska verkligen försöka stå på mig. Skulle du kunna tänka dig att berätta vad läkaren heter som gick med på att ordinera dig? Kanske inte här men på min mail: [email protected] Får jag honom ökar kanske mina chanser?! TACK för att du berättade detta och gav mig hopp!! Många kramar till dig
Fertilitetsresa

K
2013-04-02 @ 20:45:49
URL: http://vivillhabarn.blogg.se

Mycket att fundera på. Kan du inte skriva och berätta vad du tyckte om Calanderska efter att ni varit där?
Lycka till håller tummarna för att allt löser sig till det bästa. Kram

Svar: Absolut det ska jag göra! Två veckor kvar.. Tack för att du hejjar på oss!! Kram
Fertilitetsresa

Viktkamp
2013-04-02 @ 21:25:38
URL: http://viktkamp.webblogg.se

Du/ni är riktiga kämpar! Tänker på er!

Svar: Tack det värmer :)
Fertilitetsresa

Mary
2013-04-03 @ 13:24:20
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Åh, jag blev alldeles tårögd också när jag läste kommentaren här ovan om Prasteron :-) Kram och tack för svar på frågan.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0