JAG sitter här. JAG berörs!

Jag har haft en riktig skitkväll! Känner mig helt nedslagen i skorna :(
 
Jag är iväg på jobb, fortbildning/teambildning med kollegor (inte de på kontoret dock), ska vara här hela helgen. Dagen har gått bra, men utav någon anledning har det varit mycket "barnsnack" (sen är det inte utan att jag undrar om det alltid är såhär och det är nu jag snappar upp ALLT?!). De som inte är i barnålder pratar istället om sina barnbarn. Jag passar inte in någonstans och blir tokig på dessa diskussioner!!
 
Nu ikväll blev det än värre. Min bordsdam bestämde sig för att prata om aborter med mig, främst de runt 40 som gör aborter. Och vilka sjukdomar barnen kan få om mamman är runt 40. Behöver jag säga att jag bidrog mycket litet till debatten? Sen fick jag sitta och lyssna lääänge på en av de yngre kvinnorna som berättade hur JOBBIGT det är att vara gravid och hon vet för hon "har varit gravid tre gånger men nu har jag sagt att det räcker!" Sedan kom de in på surrogatmödrarskap och det ifrågasattes högt och lågt. DÄR la faktiskt jag mig in lite i diskussionen när det var tydligt att det som pratade saknade kunskap totalt! Ja just det ja, sedan skulle det pratas om kvinnor som åker till Storkkliniken i Danmark. Seriöst hur blev det såhär?!
 
Droppen för mig var när de kom in på "de som faktiskt inte kan få barn" och en av kvinnorna började berätta hur det är, för hon VET - ett grannpar till henne kan inte få barn... DÅ tackade jag för mig och gick.
 
Varför? Varför ska människor prata om sådant här och bara utgå ifrån att det inte är någon av de närvarande som är drabbad, att det inte finns någon i sällskapet som är berörd av det som sägs? Det är sårande, elakt och väldigt inskränkt. Och den världen lever vi alla i :(
JZ79
2013-04-05 @ 22:52:25

Nä fy fan vilken jobbig dag å ännu värre kväll!! :/ Lider med dig :( Så fruktansvärt att sitta å höra dessa människor prata så..
Stor kram till dig vännen! <3

Svar: Ja tänk vad man måste utstå pga människors arrogans och okunskap? :(
Fertilitetsresa

plockigt
2013-04-05 @ 23:15:31
URL: http://plockigt.wordpress.com

Jag blir helt mållös av det du var med om...
Kram!

Svar: Hopplös situation som jag inte visste hur jag skulle ta mig ur eller hantera :(
Fertilitetsresa

Fiffig
2013-04-06 @ 08:37:43
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Men fy så hemskt! Tror tyvärr dock att människor som aldrig varit i närheten av den här mardrömmen har väldigt svårt att leva sig in i hur jobbigt det är. Fast även om kunskapen är dålig ska alla tycka och tänka om allt som har med barnlöshet att göra.

Jag har hamnat i sådana diskussioner ett fåtal gånger, då med mina lite mindre begåvade grannar. Som jag såg det hade jag två val: berätta valda delar av min historia och ge dem rena fakta på hur det faktiskt är, eller knipa ihop och antingen lämna diskussionen eller mer eller mindre brutalt föra över den till ett helt annat ämne. Men inte är det lätt inte!

Just av den anledningen har jag varit rätt så öppen om vår sits, åtminstone med jobbkompisar, just för att slippa det här. Men jag vet att det inte alltid är ett alternativ för alla.

Kram på dig!






Svar: Nej för oss är det inte ett alternativ. Och börjar man prata finns det ju också risk att det kan användas mot en :( Som du säger: det är inte lät... Kram till fina Dig!
Fertilitetsresa

C
2013-04-06 @ 10:09:53
URL: http://spyor.blogg.se

MEn fy vilken jobbig kväll det måste ha varit för dig. Många tror att de vet vad de pratar om för att de typ som den ena har en granne som varit drabbad. De skulle bara veta hur påverkad man blir av ofrivillig barnlöshet och att man är villig att pröva allt för att lyckas. Det är klart att de tror att de vet allt men ag tror nog att den som satt med mest kunskap i ämnet var nog du min vän.
KRamar!

Svar: Eller hur?! Tack för att du förstår och kramar tillbaka!!
Fertilitetsresa

sindyrella1983
2013-04-06 @ 11:44:28

Jag tror att dessa frågor och diskussioner är lika vanliga när som helst, dock är vi ju väldigt mycket mer mottagliga just nu. Förstår att det e fruktansvärt jobbigt att bara sitta och lyssna. Jag kan inte riktigt det, jag hade antagligen sagt att:ni kan ju alltid fråga mig hur det känns för jag kan inte få barn... så kanske är det läge att ni tänker efter innan ni pratar.:-) det e typiskt mig...
Jag har sagt det rakt ut ett par gånger när det varit frågor om när vi ska skaffa barn. ALLTID får det tyst på dom, och jag hoppas att dom tänker efter nästa gång dom tänker fråga någon.
starkt av dig att ändå sitta kvar så länge och lyssna! jag blir glad av att läsa att du börjar landa lite...

många många Styrkekramar

Svar: Grejen är att för min del har jag inget val? När jag hamnar i dessa situationer får jag ta all kraft jag har till att inte börja störtböla! Jag har stora gråtklumpen högt upp i halsen, jag sväljer och sväljer och sväljer, gråten är såå nära. Skulle jag i den stund öppna munnenn skulle det bara komma gråt :( Därför KAN jag iinte ge dem svar på tal, eller vara pedagogisk och faktiskt berätta hur det går . Tack för dina kramar!!
Fertilitetsresa

ZtorZillen
2013-04-06 @ 12:19:09
URL: http://ztorzillen.blogg.se

Håller med sindyrella1983, jag brukar också säga "ja, här har ni en ni kan fråga..."...eller något sådant...Vet vad du menar...det är lite så på mitt jobb också...antingen är folk i den åldern att de nyss fått barn, väntar barn eller nyss fått barnbarn..sedan är det jag och två tjejer till. Jag verkar inte kunna få barn...pga PCO och kraftig övervikt. Den andra tjejen är singel och vill inte ha barn, den tredje tjejen har nyss träffat en kille och vill inget hellre än att bli gravid snart..mycket snack om bebisar alltså..har det alltid varit det? Eller är man extra känslig och öppen för sådant här? Jag är glad jag hittade hit av en slump...ska följa dig...*stor kram*

Svar: Problemet är att jag inte fixat att prata om det, att låta dem ställa frågor till mig eller att jag "reder ut begreppen". Hade kanske besparat mig en del... :s Önskar att jag kunde vara mitt vanliga tuffa jag! Men inte då, inte i dessa fall :( Jag är också glad att du har hittat hit !! Stora kramen till dig också :)
Fertilitetsresa

Jessica
2013-04-06 @ 17:42:44

Jag förstår inte att vissa har mage att uttala sig så väldigt tvärsäkert om sånt som de inte själva varit med om. Visst kan man ha åsikter även om sånt man inte själv har erfarenhet av men att inbilla sig att man VET hur det är för att en bekant eller granne gått igenom det.....näe det förstår jag inte. Jag brukar säga " jag TROR" när jag uttalar mig om sånt jag inte varit med om själv och jag lägger alltid till att jag är medveten om att jag kanske skulle tycka annorlunda om jag hade egna erfarenheter av det hela. Jag tycker att "jag TROR" är bättre än "jag VET", för det är en himla skillnad på TROR och VET tycker jag. Och sen tycker jag att det är rätt märkligt att öht diskutera sånt där vid en middag med jobbet....varför prata om aborter vid en middag med jobbet? Och kan man inte försöka ha lite mer fantasi och anstränga sig lite mer än att bara prata barn hela tiden? Jo, jag förstår att det är en stor del av livet för den som har barn....men jag tycker att man kan försöka anstränga sig lite för att prata om något annat, i alla fall om det är en blandad grupp där vissa har barn och andra inte. Jag tycker att många verkar ta för givet att det "bara är att skaffa barn" och de vill liksom inte ta in att det inte är så för alla, de verkar inte vilja "få sin världsbild förstörd" av ofrivilligt barnlösa som påminner dom om att barn inte är självklart och enkelt att "skaffa". En del verkar tro att ofrivilligt barnlösa lever i nåt slags vakum där inga andra finns, som att de tror att ofrivilligt barnlösa inte "rör sig fritt i samhället", som att ofrivilligt barnlösa inte kan finnas i deras bekantskapskrets eller på deras jobb...

Svar: Jag håller med dig i allt! I synnerhet det sista du skriver, det var särskilt det jag förvånades av: varför tar man för givet att vi pratar om "dem", fattar de inte att drabbade kan sitta vid samma rum? Öppna ögonen, var lite mer ödmjuk!! Men ja, till dess får man bara svälja och gå vidare :(
Fertilitetsresa

Rebria
2013-04-07 @ 10:22:56
URL: http://rebria.blogg.se

Usch, jag avskyr verkligen dylika situationer. Jag tror faktiskt inte att det bara är subjektivt upplevt utan det är i min bekantskapskrets mer av såna här diskussioner nu än det varit innan. Problemet dyker framförallt upp när man är en lite mer löst sammansatt grupp i form av jobbfolk, alternativt folk från olika bekantskapskretser där det liksom verkar vara svårt att tänka ut något bättre att prata om.
Jag slits alltid mellan önskan att säga precis vad jag tänker och tycker och själv upplevt och mellan önskan att faktiskt slippa "outa mig" och statuera exempel. Jag vill på nåt sätt inte bjuda alla dessa stundtals mycket klumpiga och osmidiga människor till de privataste delarna av mitt liv. Svårt!
Kram

Svar: Du beskriver precis vad jag känner! Önkar att ingen av oss hade behövt uppleva detta :( Och varför måste man vara så förbannat stark jämt? Jag ORKAR inte stå på mig och sätta dem på plats, jag klarar nätt och jämnt att inte gråta... Kram tillbaka!
Fertilitetsresa

Anonym
2013-04-07 @ 12:04:36

Usch vad sårande, jag skulle bli väldigt ledsen om de pratade om allt det vid det bord jag satt. Jag skulle sagt ifrån faktiskt. Just det där de sa om att barn blir sjukare när man föder barn vid 40 - är hon expert på området? Vad jobbar du med? Är det inom vård? Varför överhuvudtaget sitta och uttala sig om saker som om de vet. Håller med Jessica här ovan, det gäller att inta en mer ödmjukt förhållningssätt och ja, visst är det tjatigt att behöva statuera exempel men det behövs. Jag har sett som ett kall att informera okunniga människor om saker.

Bland annat har jag informerat om minskade fosterrörelser, jag tar alla tillfällen att eliminera myten om att fosterrrörelser ska minska i slutet på graviditeten. Sen skulle jag inte dra mig en sekund att berätta för folk om de sitter orerar på det sättet - jag skulle säga det juste men jag skulle faktiskt se det som min uppgift att få folk att tänka efter innan de bara uttalar sig hit och dit!

Stor kram!!

Svar: Ja hon är något av en expert inom området (inte jag och jag jobbar inte inom vården). Men alltså om man inte får någon respons varför fortsätter man? Vi var ett ganska litet sällskap och det gick helt enkelt inte att gå ifrån mitt i middagen och ställa henne mot väggen fixade jag inte. Hade gråtklumpen högt upp i halsen och satt mest och svalde och svalde... :( Tycker det är jättbra att du "missionerar" och upplyser folk, det gör jag också när jag kan och orkar, men när det som denna gång blev så nära (och oväntat!) kunde jag inte förhålla mig. Kram tillbaka!
Fertilitetsresa

tanniz
2013-04-07 @ 14:45:46
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Men fy.. att det finns såna osmidiga personer. Jag har tack och lov inte råkat ut för så här jobbiga situationer. Vet inte hur jag hade hanterat det. Man förundras ju över att folk inte kan tänka längre än vad näsan är. Att alla inte har det perfekt som de verkar tro.
Hoppas att jag inte var sån själv innan. Kommer aldrig ta något för givet igen.
Kram

Svar: Eller hur?! Och när de inte får någon somhelst respons tillbaka, hur klara de av att prera på det viset??! Grrr och buhu :( Du, hur har det gått för er? Jag kommer inte in på din blogg, då står det sähär: "Ett fel uppstod Trafikgränsen för den här veckan är nådd för bloggen.Var vänlig och försök igen senare nästa vecka". Hoppas hoppas att det har gått bra!! Kramar
Fertilitetsresa

Linda
2013-04-07 @ 20:01:22
URL: http://meumvita.blogspot.se

Usch! Jag råkade också ut för en trist situation på en jobbkonferens som höll på en fredag till söndag. På fredagen satt jag bredvid en människa vid middagen som inte är helt klok och som visste både allt om hur min framtid skulle bli med barn och allt. Och när jag kläckte ur mig att hon inte visste ett skit och att vi faktiskt höll på med IVF och att jag inte hade någon lust att diskutera min framtid med eller utan barn med henne, så tvingades jag resten av kvällen sitta och höra hennes historia om hur bara råkade bli gravid, va hon tyckte om amning, röka under graviditeten (som för övrigt var helt okej!) och bla bla bla.

Kom fram till att hon måste vara helt intelligensbefriad, men tyvärr förstörde hon min kväll och även dagen efter och då vi hade en hel dag med grupparbeten och jag självklart hamnade i samma grupp som henne.

Man har liksom ingenstans att ta vägen och jag kan inte förstå att folk inte kan tänka lite innan de öppnar truten. Att man kan vara så okänslig för andras situationer och inte tänker en liten sekund innan man bara skriker ut sina åsikter. Usch, hoppas att jag aldrig beter mig sådär eller säger sådant som kan såra andra så mycket.

Kram på dig!

Svar: Tyvärr förstår du mig precis! Önskar att vi (ingen annan heller för den delen) behövde utstå sådana här situationer :( Och precis som du säger, man har ju ingenstans att ta vägen. Kram tillbaka till dig!
Fertilitetsresa

JW
2013-04-07 @ 20:46:52
URL: http://drommaromsmatt.wordpress.com/

Jag håller med flera av de andra som har kommenterat. Jag har också suttit i samma situation som den du hamnade i. Undrar om folk verkligen är så korkade som dom kan verka? Eller om dom på något ofantligt idotiskt sätt försöker fiska efter information? I stället för att ställa en rak fråga, som kan vara lika jobbig - t ex är det inte dags för barn snart? För riktigt så korkade kan väl inte folk va, eller??

Jag beundrar, och är tacksam över, er som har ork och förmåga att berätta hur det egentligen är och ge svar på tal. Jag klarar sällan, då gråten är för nära, men jag hoppas att jag ska bli bättre på det framöver.

Massa kramar till dig och till er andra som delar dessa erfarenheter! Fasen va starka vi är, som står emot impulsen att kasta ett glas vin över kombatanten =)

Svar: Haha du e för GO! Med din humor kan man knäcka mycket tror jag!! Kraam
Fertilitetsresa

Viktkamp
2013-04-07 @ 21:27:17
URL: http://viktkamp.webblogg.se

usch vet precis hur du kände dig =/ Det är hemskt! Hände på min bästa kompis födelsedagsfest, den tjej som satt och beklagade sig över att hon var tvungen att kämpa i 1,5 år.. då bröt jag ihop och grät och sa att hon kunde återkomma när hon försökt i 3 år!! Styrkekram

Svar: Det är inte lätt :( Kram på dig!!
Fertilitetsresa

Anonym
2013-04-09 @ 07:39:32

Ibland vill jag bara kräkas på alla kvinnor som liksom eldar upp sig när de är i grupp och (kanske) får lite alkohol i sig. Jag är säkert inte bättre själv, men i och med den situation jag befunnit mig i de senaste åren är jag jäkligt försiktig med jag vad jag babblar på om när det kommer till sånt här.
Som du säger, de har ingen aning om vad andra medsystrar går igenom och då ska man visa hänsyn till alla. Man kan faktiskt ha roliga och intressanta konversationer utan att prata om barn och allt runt det.
Styrkekram till dig som stod ut så länge. Bra att du lämnade sällskapet och jag hoppas helgen blev bättre sen. Kram!

Svar: Precis! Jag är så trött på utgångspunkten att vi alltid pratar om "de andra/dem" och alltid tar för givet att det inte berör de-som-sitter-bredvid-mig/oss :( Kram!
Fertilitetsresa

Mary
2013-04-09 @ 07:40:22
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Oj, det var ju inte meningen att jag skulle vara anonym, glömde fylla i mina uppgifter (som jag måste göra vaaaarje gång) :-)
Kram!

Svar: Sorry, jag vet inte varför det är så? Tack för att du orkar göra det vaaarje gång! ;) Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0