Efter uppgång kommer förhoppningsvis nedgång!

Dagen efter besöket med läkaren på SU tillsammans med min man åkte jag tillbaka för ett uppföljningsmöte med min dietist. Nu var det två månader sedan vi sågs och med allt som har hänt under sommaren har jag helt enkelt inte klarat av att hålla fokus på maten. Och det ger resultat såklart. Negativt resultat.
 
Så det var inte roligt alls att komma dit. Vågen visade + 4,8 kg på två månader. Inte okej. Men det finns anledning.
 
Nu känner jag dock att lite av kraften och kämparviljan kommer tillbaka, den positiva känslan med Finland påverkar mycket positivt. Så jag kämpar igen!
 
Det som jag blev glad att höra av dietisten var att ofta är det tämligen lätt att gå ned det man gått upp på kort sikt, än  att jag skulle ha gått upp 5 kg på ett år. Jag trodde det var tvärtom? Men hon förklarade det som så att om man går upp säg 5 kg över sommaren beror det oftast på att man då har ändrat sina vanor och "unnar sig" oftare och mer, dricker mer alkohol kanske vin nästan varje dag. Detta är något som kanske hör semestern till för den perosonen. Om då samma person återgår till sina sunda vanor efter semestern så bör man gå ned de extra kilona. Detta jämfört med att man har gått upp 5 kg på ett år. Då handlar det om förändrade vanor, då kan det röra sig om så lite som en extra ostskiva om dagen som man har lagt sig till med. Och det är mycket svårare att inse och veta vad det är man ska förändra. Förstår ni? Låter klokt tycker jag. Och hoppfullft för mig och andra semesterslarvare :)
Elin
2013-08-12 @ 10:49:09
URL: http://Endromomfamilj.wordpress.com

Låter faktiskt väldigt troligt och logiskt :)

JZ79
2013-08-12 @ 12:20:15

Hon är så klok "vår" dietist!
Kämpa på vännen!! Kram

Svar: Ja det är hon - tur vi har henne :) Kramar
Fertilitetsresa

Maja
2013-08-12 @ 18:46:22

Jag instämmer helt med dietisten!!! Jag vet av egen erfarenhet att det är så! Att äta regelbundet, vettigt, balanserat, varierad kost, normala tillräckliga matportioner är a.o. Frukost, lunch, middag, kvällsfika och mellanmål är jätteviktigt!! Fokusera på det så sköter kroppen resten själv. Kram Maja

Svar: Japp! Jag får äta frukost - frukt - lunch - frukt - middag - frukt. Det ska jag hålla nu :) Kramar till dig fina Maja :)
Fertilitetsresa

Maja
2013-08-14 @ 11:37:20

Det låter jättebra!! Man måste äta regelbundet ordentligt för att förbränningen ska fungera. Mellanmål viktigt! Ibland är inte frukt det bästa. Jag själv tar ett kokt ägg på fm eller em istället för frukten. En halvtimmes promenad är bra att ta för alla dagligen. Lycka till! Kram Maja

Svar: Tack för tipsen :) Kramis
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0