Här händer det grejer!

Jösses alltså, nu rullar det på SNABBT =D
 
I torsdags morse fick jag mitt underbara plus . Överenskommelsen var att jag skulle ringa och berätta resultatet till kliniken, men jag hade svårt att komma ifrån på jobbet så jag mailade dem det istället. De gratulerade och bad mig gå och ta blodprov S-HCG (graviditetstest där man kollar graviditetshormoner i blodet) samma dag eller dagen efter. Alltså hade jag vetat att jag skulle gjort det tidigare så hade jag ju kunnat bokat det i förväg. Nu blev det en hel del ringande fram och tillbaka för det här är inte något som vårdcentralen gör i vanliga fall. Kanske kände ändå min behandlande läkare lite dåligt samvete då hon inte hjälpte mig alls med recepten på mina mediciner inför ÄD så att hon nu gick med på att skriva en remiss på blodprovet?
 
Till slut fick jag i alla fall lov att göra blodprovet på fredag förmiddag, förväntat svar inom en vecka. Dock fick jag betala extra för blodprovet..
 
I mailet skrev de också att jag skulle boka in ett ultraljud den 16 december (när jag är i v.7). Eftersom jag var osäker på vart jag skulle vända mig skickade jag ut frågan på tråd på FamiljeLiv: Kan jag vända mig till vanliga barnmorskemottagningen eller måsta jag göra det privat? Svaret jag fick var: Försök med vanliga men var beredd på avslag. Så jag ringde vanliga Bm och bad om UL 16/12 och kan ni tänka? Hon sa att de inte brukade göra det men att hon satte upp mig på läkartid och UL den dagen jag önskade! Sedan frågade hon om jag inte ska sätta upp tider för att skriva in mig också? För jag ville väl bli patient hos dem? Ehh ja... Så långt hade jag inte ens tänkt!
 
Så nu har jag helt plötsligt tid för inskrivningssamtal den 9 dec (om en vecka!!!), ultraljud den 16 dec och uppföljningssamtal den 28 januari. Hur underbart det känns? MYCKET :) :)
Sindyrella1983
2013-12-02 @ 11:02:49

Ohh här händer det verkligen grejor!!! =) Men roliga sådana. Så fantastiskt att ha något att se fram emot!
Jag blir fortfarande så varm i hjärtat när jag öppnar din blogg och så glad för er skull =)
Kram

Svar: Ja det är fantastiskt skönt att ha datum att hänga upp tillvaron på!! :) Dina ord gör mitt hjärta varmt <3 Kram!
Fertilitetsresa

JZ79
2013-12-02 @ 11:15:03

Åh vad spännande med inskrivning :D Bra att de kunde göra VUL hos bm, de borde kunna se om det är 2 solstrålar där inne, det är ju därför man gör vul och inte vanligt ul för på vanligt är det för tidigt att se de små liven.. Bra att du får hjälp med provtagning av hcg också. men vad lång tid det tar innan de ger dig svar? Det blir klart på nån dag eller två så förhoppningsvis ger de dig svar tidigare.
Är så otroligt glad för din skull, kram!!!

Svar: Tack min fina vän <3
Fertilitetsresa

Dustpuppy
2013-12-02 @ 14:47:05

Jupp, i början rullar det på, sedan kommer en period då inget händer och sedan blir det full rulle igen. Snart är du i "normalfållan", dvs ultraljud väldigt sällan i början vilket gör en lätt nipprig efter alla VUL i tid som otid. Det kändes som en tvärbromsning från 120 till 30 när jag gick från ÄD-vård till vanlig mödravård, så var beredd på att lägga om växeln! Det som var svårt för mig var att gå från det onormala (=ÄD) till det normala (=gravid). Jag förväntade mig precis lika många kontroller som gravid som under ÄD, och om man ska vara ärlig, så behövs det inte (i början i alla fall). I slutet av graviditeten var det kontroller till förbannelse, men de behövdes, det var bara att jag var otymplig och trött och inte ville åka varannan dag...

/Dustpuppy

Svar: Tack för tipset! Det ska jag lägga på minnet :) Det är som att gå in i en ny värld och man blir nästan lite nervös för att ångesten inte gör sig påmind hela tiden?! :)
Fertilitetsresa

tanniz
2013-12-02 @ 18:02:45
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Ja vist är det annorlunda att vara på denna sidan plusset? man fattar liksom inte att man är gravid som alla andra och allt vad det innebär. :)

Svar: Näe verkligen inte. När gör man det? Har du gjort det?
Fertilitetsresa

Mochms
2013-12-02 @ 18:22:47
URL: http://mochms.wordpress.com

Åh, vad härligt! Det förhöjde mitt humör att läsa om så roliga saker! :)

Fröken Klänning
2013-12-02 @ 18:50:51
URL: http://frokenklanning.wordpress.se

Fasiken vad jag ler när jag läser, lyckan liksom bara sipprar ut!

Den 16:e är det två finingar ni får se för första gången!

C
2013-12-02 @ 19:22:45
URL: http://spyor.blogg.se

Jag hoppas att du verkligen kan njuta av detta. Jag tyckte själv att det har varit så svårt att ta in att den här graviditeten är på riktigt. I början var det så mycket oro och sedan massa overklighetskänslor. Har haft svårt för att prata och sjunga med magen liksom för det kändes påhittat. Nu rör det sig hela tiden och hon påminner mig om att hon finns där vilket gör en trygg. Roligt med positiva datum att se fram emot! Kramar

Elizabeth
2013-12-02 @ 20:35:49
URL: http://mstweed.blogspot.se

Härligt att det går framåt, så skönt när allt bara faller på plats.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0