Orättvisor i behandling av ofrivillig barnlöshet

Har ni läst artikeln i Sydsvenskan? Jag hörde nyheten på radion igår morse: Äggdonatorer i Skåne fick i somras höjd ersättning till 11 000 kr. Det gav resultat. Kön av väntande par är helt utraderad.
 
Vilket bra och modigt beslut av politikerna tycker jag!
 
 
I Västra Götlands Län (som jag tillhör) prioriterar politikerna inte behandling av ofrivillig barnlöhet alls! På Sahlgrenska genomför de 12 ÄD per termin, Huddinge gör t.ex. 2 i veckan. Skillnaden är att i Västra Götaland har man bara en halv dag i veckan som de kan ta hand om äggdonation och spermadonation. Detta är inte pga. av bristen på donatorer utan bristen på läkartid. Ett annat exempel är Örebro, som ligger i framkanst på behandlingar och deras äggdonationskö är också mycket kortare än övriga Sverige - för där prioriterar politikerna det!
 
Detta är ETT exempel på orättvisa politiska beslut. Ett annat är antalet landstingsfinanserade IVF:er. I VG har vi 3 behandlingar, i Norrland 1 (!) behandling...
 
Jämställd vård i Sverige? Nope.
Mia
2013-06-03 @ 08:47:41
URL: http://familjenlangtan.blogg.se

Hejsan Norrland har sedan 1 Januari 2013 2 stycken försök.
har i maj gjort mitt andra landstingsbetalda försök med 2 st embryon och plussade nu=) är i vecka 6 (5+4)

Svar: Åh det visste jag inte, tack för att du berättade :) Och STORT GRATTIS till ditt plus - fantastiskt!! Kramar
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0