Svaret är NEJ

I flera dagar har jag gått och väntat på att IVF-kliniken i Falun ska höra av sig. Jag har satt stort hopp till att de ska ordinera mig Prasteron (dhea). I Onsdags ringde de. Jag var på jobbet, satt i möte, gick ut till ett annat sammanträdesrum och tog samtalet. De sa nej. De kommer inte ordinera mig Prasteron. De tar sig inte an mig som patient. De rekommenderar mig äggdonation. De beklagade. Och önskade mig lycka till.
 
Allt blev svart, jag började lipa. Tog mig så snabbt jag kunde in på toaletten, höll på att bryta ihop totalt. Pratade typ högt till mig själv: Skärp dig! Bit ihop! Du får lipa seeen!! Torkade tårarna, försökte andas lugnt och till slut gick jag ut (men det tog ganska lång tid. Försökte vara oberörd när jag kom tillbaka till mötet men höll låg profil. Trodde nästan att jag "lyckats" och att ingen märkt något, men när vi gick därifrån sa en kollega: Du fick dåliga nyheter innan förstår jag? Jag svarade att det var så men att jag inte orkade prata om det vilket kollegan förstod. Jag lipade hela vägen hem och fortsatte sedan när jag kom hem. Dagarna sen des handlar bara om att inte lipa om jag lämnar hemmet....
 
VARFÖR ska det vara så förbannat svårt??! VARFÖR är det ingen som vill ordinera mig Prasteronet? jag misstänker att det kan påverka de privata klinikernas statistik över "lyckade behandlingar"? Varför skulle de annars inte ge mig det?? Jag vet att det är superlåga chanser men TÄNK OM - tänk OM jag kan vara en av dem som det funkar för!!
 
Jag har nu skrivit ett desperat meddelande till en person jag kände för några år sedan som jag tror kan tänka sig att hjälpa mig. Men den läkaren har ett helt annat ansvarsområde... Inväntar svar, men vet inte vad jag ska hoppas på? Allt känns så hopplöst och förgäves. Vet helt ärligt inte hur mycket mer jag orkar. Vill bara ligga och gråta till dess det inte finns några tårar mer :(
JZ79
2013-06-14 @ 21:12:12

Gråt, låt alla tårar komma...
Önskar jag kunde ge dig en stor kram och hjälpa dig på något vis. Vill så gärna att det ska hända nått bra för er nu!! Håller tummarna stenhårt att din bekant från förr kan tänka sig att ordinera Prasteron till dig.
<3

Svar: Jaa jag känner verkligen att jag behöver goda nyheter nu. När fick jag det senast? Har nog faktiskt aldrig fått det i fertilitetssammanhang :(
Fertilitetsresa

Emilie
2013-06-14 @ 21:47:39

Tänker på dej. Tänker på dej. Tänker på dej. :(

Svar: Tack fina Du <3
Fertilitetsresa

Jakteneftertotallycka
2013-06-14 @ 21:57:20
URL: http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/

Stor kram till dig<3

Svar: Tack min vän!
Fertilitetsresa

J
2013-06-14 @ 22:37:08

Men finaste fina, det var ju inte det besked vi hade hoppats på. Stora kramar

Svar: Tack <3
Fertilitetsresa

Fiffig
2013-06-15 @ 06:25:24
URL: http://fiffig.bloggo.nu

Åh fina, fina du! Jag önskar så att det löser sig i slutändan. Ge inte upp!

Lång, lång kraaaam!

Svar: Svårt att våga hoppas dock :(
Fertilitetsresa

Mary
2013-06-15 @ 06:28:18
URL: http://dufattasmignu.blogspot.se

Jag lider med dig!

Jag fattar verkligen inte varför vissa av oss blir utsatta för sådana prövningar!

Kram

Svar: Tack för kramen - jag behöver den!!
Fertilitetsresa

JW
2013-06-15 @ 07:51:41
URL: http://drommaromsmatt.wordpress.com

Nej inte fler såna besked :-( jag håller tummarna för att din vän kan hjälpa er! Och som tidigare kommentarer, gråt! Det är också ett sätt att bearbeta och läka. Många kramar från mig

Svar: Usch usch usch. Vet kanppt ut eller in? Svårt att ta beslut och rycka upp mig, vilket jag behöver :(
Fertilitetsresa

alexandra
2013-06-15 @ 09:44:29
URL: http://mlbloggen.blogg.se

alltså devar två läkare som vägrade skriva ut metformin till mig, den första för att det inte var inom dera linjer och för att man inte riktigt säker visste att det skulle fungera, den anra för att de inte kunde något inom området. Så jg goolade om vilka läkare som skrev ut det och fick napp, uppsökte läkaren och fick min medicin utskriven. vet inte om din medicin är farlig på något sätt, är det därför de inte vill skriva ut den..... min medicin var inte farlig så jag fattar inte varför de skulle va så jävla svårt att få den utskriven. tycker inte du ska ge upp utan försöka hitta någon annan läkare....kram

Svar: Googlade? Tyå "vilka läkare skriver ut Prasteron"? Tack för tipset så hade jag INTE tänkt :) Kram
Fertilitetsresa

Langtarefterbarn
2013-06-15 @ 11:13:32
URL: http://langtarefterbarn.wordpress.com

Återvändsgränd igen! Jag blir så ledsen för er skull!
Som Alexandra skriver här ovan, googla och se om det finns någon i sverige som skriver ut den medicinen du behöver. Det kanske är att gripa efter halmstrån men det finns ju ändå en chans. Många varma kramar!!

Svar: Ja det är halmstrån på alla plan nu :( Och energin tryter...
Fertilitetsresa

tanniz
2013-06-15 @ 11:59:51
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Nej nu får det räcka med motgångar :( tänker på dig och hoppas att det vänder nu.. stor kram

Svar: Jaa det hoppas jag också. För jag orkar inte mycket mer :(
Fertilitetsresa

maja
2013-06-16 @ 06:16:12

Jag håller tummarna för dig! Jag vet hur smärtsamt och svårt det kan vara. Ge inte upp!! Styrke & tröstekramar från maja<3

Svar: Tack för din pepp - jag uppskattar den!!
Fertilitetsresa

C
2013-06-16 @ 09:34:45
URL: http://spyor.blogg.se

Kramar!

Svar: Tack!!
Fertilitetsresa

På färden mot tre
2013-06-17 @ 02:20:48
URL: http://pavagmottre.blogspot.com

Blir så ledsen för er skull för alla motgångar. Det är så orättvist! Hur är det med IVF-kliniker i Finland -vet du om de skriver ut den medicin du vill ha? Kram

Svar: Nej jag vet inte om de gör det? Känns lite fel att fråga dem (men jag tänker göra det ändå) eftersom jag står i kö för ÄD där... kram tillbaka!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0