Vad behöver jag veta om Äggdonation?

Nu har jag frågor till er - till er som har kunskap om Äggdonation.
 
Vad behöver jag veta? Vad vill ni rekommendera mig att göra? Vad ska jag vara uppmärksam på? Vad ska jag inte göra?
 
Om du själv har genomgått ÄD (eller ska), vad önskar du att du hade vetat innan? När du var där jag är nu, vad hade du velat få tips om?
 
Jag skulle vara såå tacksam för era tips och kommentarer!!
Elin
2013-06-24 @ 09:49:37
URL: http://Endromomfamilj.wordpress.com

Tänkte bara lämna en allmän kommentar för att visa att jag inte slutat läsa din blogg. Jag hejar för er varje dag!!
Jag hoppas på er!!

Svar: Tack fina Elin <3
Fertilitetsresa

Jakteneftertotallycka
2013-06-25 @ 08:26:02
URL: http://jakteneftertotallycka.blogspot.se/

Jag har ju inte gjort det själv än, men kanske måste göra det sen, så jag har läst på en hel del och försöker precis som du att mentalt vänja mig vid alternativet. Det är svårt!!

Hursomhelst, den största frågan som jag stött på är huruvida man kan tänka sig en anonym äggdonator eller om man vill ge sitt barn rätt att veta sitt genetiska ursprung vid 18 års ålder och därför kör med öppen donator. Vill man ha öppen så kan man ju få bidrag från Försäkringskassan om man har landstingsbetalda ivf-försök kvar. Då får man åka till finland som har samma regler som vi med öppna donationer. Det finns fler länder som har anonyma donatorer. I regel verkar de vara billigare och ha kortare köer.
För mig var/är detta den största frågan, och jag slåss fortfarande med den. Vänder och vrider. Argumenterar. Fast jag har insett att det kanske till och med blir embryoadoption till slut för oss eftersom det felar både på mina ägg och mannens spermier, och då är frågorna på ett sätt ännu fler eftersom man helt och hållet tar bort de genetiska banden. Jag har förlorat mig i tankarna. Är rädd att desperationen ska ta ett beslut jag inte kan stå för i framtiden. Hm..

Vi finns i alla fall med er i den här resan. Jag har följt dig från början och kommer fortsätta göra det genom alla dina funderingar och sinneskval :)
Stor kram på dig

Svar: Tack för din fina ärliga kommentar - jag förstår mig själv mycket i den! För vår del har vi i alla fall behandlat klart frågan ang anonymitet eller inte och vi vill att vårt barn ska få veta, från allra första början. Jag tänker att vi kommer berätta det som en saga "Mamma och pappa önskade att få dig så mycket så att vi åkte till Finland och fick hjälp...". Som en saga jag tänker att de som adopterar barn gör. Så vi satsar på Finland. Vårt första besök där är om några veckor, men vi har stått i kö sedan mitten av maj (ÄDkö på SU sedan mitten av mars). Vi följer varandra du och jag - och hoppas för oss båda!! Många kramar till DIG
Fertilitetsresa

Enannanväg
2013-06-25 @ 13:01:43

Hej! Jag hamnade på din blogg när jag återigen börjat söka på info om ÄD. Jag känner igen mig väldigt mkt i din historia. Har precis dom du lågt amh, gjort ett misslyckat Ivf ( som inte resulterade i ett enda ägg) och sedan blivit rekommenderad Äd på SU. Vi ställde oss i kö. Fick en korsdonator och 8 månader efter att vi fått reda på att det var Äd som gällde var jag gravid. Äd lyckades på första försöket! Nu har vi världens Goaste dotter på 1,5 år.

Det som jag upplevt som svårast/jobbigast är allt "tjat" om vem hon är lik. Jag trodde att jag var beredd på den frågan...och att den inte skulle vara så viktig. Men den känns och den kommer upp titt som tätt och i början blev jag lika ställd varje gång. Nu har jag ett "standard svar". Hon är mest lik pappa, punkt slut. En annan sak är att vi var rätt öppna mot familj å vänner vad vi gick igenom under behandlingen. Det kan jag ångra lite nu, för det betyder kju att en massa folk o vår omgivning vet saker som vår dotter inte kommer veta/förstå på många många år.

Sist vill jag rent känslomässigt betyder generna ingenting! Jag älskar min dotter mest i hela världen oavsett om hon har min näsa eller ej...

Svar: Behövde ni bara stå i ÄD-kö på SU i 8 månader?! När var detta?? Nu är det beräknad kötid 1,5-2 år... Du ångrar att ni berättade för så många eller vad är det du ångrar? Hur skulle du valt att göra om det var idag? Bra för mig att veta, jag funderar mycket på detta. Tack för att du kommenterade, det betyder mycket!! Många kramar
Fertilitetsresa

Sussie
2013-07-03 @ 21:07:46

Hej

Vad roligt att hitta din blogg, som jag fanan av en slump. Vi har ganska liknande historia. För snart tre år sedan började vi försöka få barn och sedan har det varit utredning, IVF och äggdonation. Första äggdonationsförsöket misslyckades tyvärr men nu står vi inför försök nummer två. Denna gången i Finland. Jag kan mycket om äggdonation då jag läst på hur mycket som helst och varit i kontakt med kliniker i olika länder. Så det är bara att fråga :-)

Jag såg att ni är några i Västsverige i liknande situation som träffats IRL. Om ni kommer ses igen framöver och vill bjuda in någon till i liknande situation :-) skulle jag gärna träffa er. Har träffat ett par tjejer i samma situation och det är ovärderligt tycker jag att kunna bolla med personer i samma situation.

Önskar dig stort lyckat till! När är det dags för ÄD och blir det Finland?

Svar: Sussie! Jag vill veta/prata mer! Kan du inte maila mig på [email protected] ?
Fertilitetsresa

Natha
2014-05-09 @ 12:38:21

Hej, hittade dig här på nätet när jag sökte om ÄD. Jag är 39år och har gjort 3ggr, IVF på KS Huddinge men nu har de förslagit ÄD för oss och väntetid är upp till två år. Jag har funderat på Finland. Vill gärna veta mer om din erfarenhet. Fick du betalt från FK eller betalade du privat? Vad kostar det? Tacksam för info, Grym blogg Håller tummarna för dig!

Svar: Hej! Jag har alldeles nyss skickat in papper och kvitton till FK, så jag vet inte om jag får ersättning från dem eller inte. Bör få svar innan maj månads utgång iaf.. Ansökte om 8000 Euro (ca 72 000 kr), men då är det ju exklusive vissa undersökningar, blodprov, frånvaro på jobbet, resor och boende etc. Jag har dock bra erfarenhet av kliniken och kan rekommendera dem :) Vill du veta mer, kommentera tillbaka eller maila: [email protected] Lycka till!! Kram
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0