Phu!

Idag har jag ringt till Försäkringskassan. I helgen fick jag höra att föräldrapenningen blir mindre om man är sjukskriven under graviditeten. Då fick jag en knut i magen! Alla jag möter inom sjukvården påminner och betonar att jag måste ta det lugnt och vila mycket och absolut inte överanstränga mig. Men vi har ju mycket utgifter att vänta (nästan dubbelt mot enling), ska man då behöva ha pressen på sig att sjukskrivningen under graviditeten leder till mindre pengar när jag sen ska vara hemma med barnen? Kändes ju inte så kul :(
 
Men svaret jag fick från Försäkringskassan tog bort tyngden från mina axlar, för sjukskrivning under graviditeten påverkar inte graviditetspenningen! :)
 
Så nu behöver vi inte fundera mer på det i alla fall :)
karin
2014-02-13 @ 16:06:26
URL: http://villbli3.bloggplatsen.se

Åh den tyngden hade jag kunnat lätta åt dig (även om du förstås ville höra med FK för säkerhetsskull). Drabbades av samma panik i höstas. Inte ens för mig, som varit sjukskriven i ett år blir föräldrapenningen lägre. Toppen tycker jag, sjukpenning är inte en lön utan en ersättning man får när man inte kan utföra ett jobb - därför helt korrekt i systemet!
Kram

Svar: Tack :) Kramar tillbaka och en hälsning om en toppen Alla Hjärtans Dag till DIG!
Fertilitetsresa

Liv
2014-02-13 @ 21:35:41

Har läst en del av din blogg i dag, vilken resa ni har gjort! Hoppas att den fortsatta resan blir hur lycklig o god som helst! Er historia ger mig hopp. Hopp om att sorgen kan vända till framtida glädje. Hopp om ett litet knyte som tar sin plats i världen. I näste vecka ska jag o min man igenom vårt första äggdonationsforsök. Otroligt spännande är det! Vågar knappt att tänka på det, vill inte tänka negativt, vågar inte tänka positivt. Drömmar o realistiska tankar i ett. Håll tummarna för oss, tänk om din tvillinggraviditet kunde smitta av sig lika lätt som ett gott skratt😄

Svar: Ja du det har varit en resa utan dess like :) Glad att jag kan ge hopp, det är en av anledningarna till att jag bloggar om vår resa :) Var ska ni göra ert ÄD-försök? Önskar er verkligen ALL lycka till!! Kramar
Fertilitetsresa

Elin
2014-02-13 @ 23:41:24
URL: http://somniafilios.wordpress.com

Va skönt att det var så :) måste ha med att det redan är "Sgi grundat" att göra?! Eller?

Svar: Inte en aning om vad de grundar det på? Hon sa bara att det påverkas inte alls :)
Fertilitetsresa

Mary
2014-02-14 @ 09:18:46
URL: http://saintmaryslog.wordpress.com

Du skriver graviditetspenning men jag gissar du menar föräldrapenning. Graviditetspenning är det man får som gravid om man inte kan fortsätta jobba på sin arbetsplats pga graviditeten, ex att man jobbar med tunga lyft inom vården eller så. Föräldrapenningen är den du får när du är hemma med barnet. Skicka in moderskapsintyget till försäkringskassan så fort du fått det och anmäl att du ska vara ledig så fort dom registrerat det. Försäkringskassan kan ta lång tid på sig att handlägga ärendet, allra helst om man inte haft ärenden där tidigare för då måste dom räkna ut din sgi först (sjukpenninggrundande inkomst). Bebisarna kan ju komma tidigare och tro mig, man vill inte behöva tjafsa med försäkringskassan när man just fått barn. Säger jag av egen erfarenhet.

Svar: Precis du har rätt, jag menar föräldrapenning och har ändrat till det i inlägget nu :) Fast när jag ska vara föräldraledig vet jag ju inte än... Det troligaste är ju att bebisarna kommer minst en månad tidigare men det kan ju bli ännu tidigare, eller senare? Ska komma ihåg att skicka intyget snart dock! Kram
Fertilitetsresa

Mary
2014-02-14 @ 09:21:31

PS. Be din man anmäla sig också! Min sambo hade inte anmält i förväg och han fick sina pappapengar först i januari som han ansökte om i början av november när E föddes. DS.

Svar: Bra tips! Tack :)
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0