Lycka och sorg ligger nära varandra

Sakta men säkert utökas skaran av vänner som får veta att vi är gravida. Maken är stolt och glad när han berättar. Jag gråter alltid. Jag ÄR glad (överlycklig!) att jag är gravid men de negativa känslorna från vår kamp sköljer över mig varje gång jag ska berätta så att jag istället blir ledsen :(
 
Tror att det gör det svårt för dem jag berättar för att förstå hur jag känner när jag ger så motstridiga budskap? Men alla år som ofrivilligt barnlös försvinner inte efter 11 veckors graviditet. 
 
Jag hoppas att de lyckliga känslorna blir starkare allteftersom tiden går och längre in i graviditeten. Och att ångesten och förtvivlan från kampen hit ger med sig. Jag funderar på om jag kanske behöver hjälp med att bearbeta det som varit? Jag har bitit ihop länge, och nu när kampen ändrat form bubblar känslorna över i efterhand. Och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem...?
 
Men efter att jag har berättar och avspänningen släppt känns det lite lättare i alla fall. Om planen går som vi hoppas och allt är bra på tisdagens läkarbesök är vår tanke att det ska bli officiellt att vi ääääntligen väntar smått ❤
C
2014-01-19 @ 18:23:16
URL: http://spyor.blogg.se

När man delar med sig av det lyckliga beskedet så kommer ju känslorna från den långa kampen tillbaka. Man slås liksom av verkligheten på något sätt och jag tror att det kan vara svårt för andra att förstå hur stort det känns. Kanske är det något man aldrig trodde att man skulle få uppleva och nu gör man det! Kramar

Svar: Ja det är oroligt overkligt alltihop. Det känns som om jag håller på att planerar för ett "låtsasprojekt" till sommaren? :) Kramar tillbaka!!
Fertilitetsresa

Crosan
2014-01-19 @ 21:12:51

Jag förstår precis hur du menar och för mig sitter känslan fortfarande kvar! Min dotter är lite över två år nu och hennes lillebror eller lillasyster ligger i magen så är ju eg världens lyckligaste att vi har lyckats tillslut. Och dessutom igen! Kan fortfarande inte prata om den resa vi gjort utan att gråta (hände senast under julhelgen.). Så många känslor som kommer tillbaka och upp till ytan när man sätter ord på det man varit med om.

Kram

Svar: Åh vad skönt (för mig!) att höra någon som reagerar likadant som jag - jag känner mig helt knäpp!! När kommer lillebror/syster (BF)? Kraam!
Fertilitetsresa

Langtarefterbarn
2014-01-20 @ 09:21:13
URL: http://langtarefterbarn.wordpress.com

Jag har varit precis som du beskriver. Man vill vara glad men ändå blir man ledsen när allt man gått igenom kommer över en.
Hoppas att allt går bra på läkarbesöket i morgon!
Kraam

Svar: Ja det låter som om du förstår mig väl :) Tack för lyckönskningar! Kramar
Fertilitetsresa

K
2014-01-20 @ 13:26:48
URL: http://motettliv.blogg.se

Jag kände precis samma, och kan fortfarande bli avundsjuk på de som berättar att de är gravida (Freja är snart 2 månader). Känner fortfarande känslorna varför får ni och inte vi?!
Jag bearbetar det genom att om läge finns berätta hur hon kom till och att vi kämpar länge. Ju mer jag gör det ju lättare blir det att handskas med och jag har på så sätt fått andra att öppna sig om att de själva hade det lite svårt även om det gått naturligt.
Men oavsett vad som händer så kommer vi alltid att vara ofrivilligt barnlösa.

Hitta det som fungerar för dig, för mig är det att berätta.
Stor kram!

Svar: Tack för fin kommentar :) Kram!
Fertilitetsresa

Crosan
2014-01-20 @ 13:58:09

Lillebror/syster är beräknad 31 maj! :))) Hoppas att allt gått/går bra för er idag!

Kram

Cec
2014-01-20 @ 15:51:17

Hej! Grattis till magen!! Jag hoppas inte att jag gör dig illa med min fråga men söker ett svar som är svårt att hitta. Har läst lite olika bloggar över de som kämpar. Själv fick jag reda på mina extremt dåliga el obefintliga odds innan vi börjat kämpa men sorgen är likväl extrem. Jag försöker nu bearbeta och acceptera för att såsmåningom orka gå vidare mot äggdonation, vilket jag är så tacksam att det finns!! Men, jag undrar - vore dina känslor annorlunda tror du om du till slut blivit gravid med egna ägg eller är sorgen du känner knuten till kampen i sig? Jag oroar mig nämligen så mycket över att alltid fortsätta känna sorg efter ett genetiska barn. Eller försvinner den smärtan? Såklart kommer du älska dina bebisar som nu är i magen precis så som du hade älskat ett barn från "naturlig tillverkning" MEN sorgen över det genetiska barnet... finns den kvar ändå? Sorg och kärlek kan ju finnas sida vid sida? Hur tror/vet du att det är?

Stor kram från en som är mitt uppe i det.

Svar: Hej! Det här är en riktigt bra och viktig fråga. Jag började svara på den men svaret blev så långt så jag gjorde ett inlägg om det istället, kolla här: http://fertilitetsresa.blogg.se/2014/january/en-fraga-tva-svar.html Tack för bra fråga, hoppas du blir nöjd med svaret :) Kram!
Fertilitetsresa

Emilie
2014-01-21 @ 07:02:17

Så glad för er! Fäller en tår av glädje för er. Kram kram kram

Svar: Tack, det betyder mycket att du hejjar på oss <3 Kramar
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0