Min identitet?

En sak som slog mig när jag satt i väntrummet på barnmorskemottagningen igår var att jag ser mig själv fortfarande som ofrivilligt barnlös - det är som min identitet. Jag känner inte alls någon gemenskap med de andra som sitter där med sina magar eller de med sina barn i famnen eller i barnvagnen. Jag känner mig fortfarande fruktansvärt ensam och utanför.
 
Och barnen som jag ser och möter i min vardag då? Jag har gått från att vara oerhört barnkär, men efter en tid i kampen till ett barn började jag känna ilska/avundsjukhet/agg/jagvetintevilketordsombeskriverdetbäst för alla barn i min omgivning - de är det jag önskar men inta har kunnat få! Hur ställer jag om huvudet? När sker det? Vad måste jag göra för att börja tänka annorlunda? Klart att jag måste ge det tid också, ofrivilligt barnlös har jag varit i flera år, längtan till barn har jag haft många fler år och gravid har jag bara varit i två månader. Men ändå, min bitterhet vill jag skaka av mig och byta ut den mot lyckliga känslor.
 
Jag vet att vi har BF i augusti, men det finns inget i min som tror att vi faktiskt ska få barn då. Jag har ganska väl tagit till mig att jag är gravid, att det finns två underbara liv i mig som växer - men fortsättningen kan jag inte se eller tro på än. Kanske blir det skillnad när jag får mage och kan känna dem? Men det är såå overkligt!!
 
Ser fram emot min nya identitet: Mamma
Onskan
2014-01-09 @ 13:26:08
URL: http://onskanomattbligravid.blogg.se

Hej! Jag har exakt samma problem! ;) Jag är i vecka 17 idag och har fortfarande svårt att acceptera och förstå det hela. Men jag hoppas de lättar när jag äntligen får känna små buffar och sen sparkar. Även vid RUL hoppas jag lite ska släppa! :) men det är jättesvårt!

Svar: Förhoppningsvis blir glimtarna när man faktiskt tar in det och tror fler/längre? :) Kram
Fertilitetsresa

Libra
2014-01-09 @ 13:53:44
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/

Vänta nu här! Har jag missat att där är två..? Vad fantastiskt!!! Inte lätt att ha paus. Fast nu är jag tillbaka. Grattis igen!!! :)

Det där med att förstå är svårt. Det går att förstå lite när magen växer. När sparkarna börjar kännas tror jag man kan ta in det mer. Men på riktigt blir det nog inte förrän vid födseln. Vilken chock det måste bli. ;-)
Kram på dig!

Svar: Haha JAA då har du missat för det ÄR TVÅ <3 <3 Kramar och välkommen tillbaka!!
Fertilitetsresa

C
2014-01-09 @ 15:00:48
URL: http://spyor.blogg.se

Jag tror inte att man förstår fullt ut förrän man har sitt barn i famnen. Tycker att jag fortfarande kan ha svårt att inse att vi ska ha bebis och då kan hon ju liksom komma när som helst. Visst är det verkligt när man känner hur hon rör sig där inne osv men jag har nog haft extra svårt med att våga prata med bebisen i magen och knyta an för att ibland känns det som att det kommer ryckas ifrån oss. Jag hoppas att du slipper uppleva det på samma sätt. Kramar

Svar: Åh jag förstår vad du menar! Vi är sargade, svårt att våga hoppas och faktiskt TRO att det ska gå bra! Kramar
Fertilitetsresa

Spessartin
2014-01-09 @ 15:05:54
URL: http://spessartin.blogg.se

Jag kan säga, att inte ens när jag fick bebisen på mitt bröst på förlossningen så fattade jag. Men nu, drygt ett halvår senare kan jag ta till mig att jag faktiskt kunde bli gravid och kunde föda barn. Det hade jag ju inte trott direkt. Så, det kan verkligen ta tid.

Svar: Okej, tack för att du berättade. Något att se fram emot alltså <3
Fertilitetsresa

Mirakel
2014-01-09 @ 16:10:40

Liiite mer verkligt kommer det absolut bli om några veckor när du kan känna dem!
💞

Svar: Jaaa det hoppas jag :) Vilket datum har du ul? Jag har den 21/1. Kram!
Fertilitetsresa

tanniz
2014-01-09 @ 19:40:07
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Känner precis likadant. Att vara ofrivilligt barnlös är en sorg som jag tror aldrig kommer att försvinna. Gråter fortfarande ibland då jag tänker på vår kamp och hur orättvist det är. Förhoppningvis så bleknar känslorna när bebisen kommer men ofrivilligt barnlös är man nog hela livet...
kram

AKL
2014-01-10 @ 07:57:08

När sonen var född ställde jag frågan till min man efter ett par månader; Ska han ALLTID vara med nu? Ibland hajar jag fortfarande till när sonen som är 5 år ropar mamma... Det tar tid! Men jag lovar att du kommer att älska och förvånas över hur mkt de där små kan förändra en!

Svar: Hahaha jag blir full i skratt av din berättelse!! haha ja så blir det kanske? Tänk att de fortfarande är kvar?! <3 Kramar!!
Fertilitetsresa

BL
2014-01-10 @ 08:47:09

För mig tog dröjde det till min dotter var ett par månader (hon kom efter 3 ivf-försök) innan jag kände mig som en "vanlig" mamma. Innan dess hängde barnlösheten över mig som en konstig filt.

Svar: Oj då har jag en bit kvar då ;) Grattis till dig!!
Fertilitetsresa

Langtarefterbarn
2014-01-10 @ 10:15:09
URL: http://langtarefterbarn.wordpress.com

Jag förstår precis dina tankar och känslor. Trots att vi idag klivit in i vecka 29 så har jag svårt att ta in att vi faktiskt har en bebis på tillväxt i magen.

Svar: Jaa det är konstigt, men det måste vara skönt att ha en mage att hålla om och prata till? <3
Fertilitetsresa

plockigt
2014-01-10 @ 17:39:21
URL: http://plockigt.wordpress.com

Jag kan förstå din känsla även om jag inte är där du nu är - som gravid. På något vis är känslan densamma fortfarande fast du är i en ny situation, du har nått ett delmål. De andra (som ej gjort IVF/ÄD) har förmodligen inte kämpat på samma vis, åtminstone inte lika länge som ni...
<3
Kram

Svar: Kram till Dig :)
Fertilitetsresa

Leah / hael
2014-01-12 @ 16:59:20
URL: http://hael.blogg.se/

Väntar ni tvillingar ? :D :D

Svar: Jaa :D :D
Fertilitetsresa

J
2014-01-15 @ 11:21:29

När jag just uppmärksammade den ändrade överskriften på bloggen tog mitt hjärta ett glädjeskutt!

Svar: För att jag vågar skriva det menar du? Mmmm men jag har fortfarande inte fattat det? :) Kramar!!
Fertilitetsresa




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

fertilitetsresa.blogg.se

Jag och min man var ofrivilligt barnlösa i flera år, jag har mycket lågt AMH-värde ( 0,2 ) . Vi lämnade hormonbehandlingar, missfall och misslyckade ivf:er . Genom äggdonationsbehandling i Finland fick vi sommaren 2014 våra älskade tvillingar!! Nu hoppas vi att en av snöflingorna i frysen ska ge oss ett syskon ♥ ♥ ♥

RSS 2.0